2011-09-16, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fayt
Trams, de flest finnar ogillar verkligen inte svenskar. Här i Sverige är det vanligt att ha en finsk förälder och en svensk, min mamma är finsk och pappa svensk.

Vad vet du om det som räknas som en hurri? Svenskar och finnar som inte kan finska ska hålla sig i Sverige annars blir det kniven.

[Edit]
Ni blatteälskare ska inte inte komma hit och förstöra vårat land på samma sätt som ni förstört erat.
Senast redigerad av ingermanlandia 2011-09-16 kl. 17:07.
Citera
2011-10-24, 14:42
Medlem
transformalins avatar
Många åsikter må jag säga ..

Jag är Finlands-Svensk själv så tänkte säga lite vad jag tycker och hur jag uppfattar det hela.
Ung som jag är så alltid när vi var ute på stan (var för att jag är utomlands för att studera) kom det alltid en massa finskspråkiga som ska mucka gräl med oss svenskspråkiga. Kan man lite finska låter dom en oftast vara ifred, men jag har ett antal kompisar som inte kan ett piss finska och dom har åkt på stryk både en och två gånger. Men ändå skulle ingen jag känner säga att dom vill flytta till Sverige eller något sådant vi talar int sverigesvenska, vi mobbar folk som pratar sverigesvenska, Finland är ju vårt land, inte Sverige. Har säkert blivit sagt redan men Finlands svenskar hejar inte på Sverige i sport.Kanske lite omoget, men det är så det är.
Läste nånstans i tråden att finlandssvenskar skulle tycka att Sverige är en förebild med invandringspolitiken. Men det är ju klart som fan att vi finlandssvenskar är som alla andra och tycker att lata invandrare av alla slag ska åka hem till sitt eget land. Och att finlandssvenskarna skulle vara högdragna av sig vet jag inte, men jag upplever det som om finskspråkiga tittar ner på oss och det är i själva verket dom som är högdragna. Men jag skulle nog vara på de Finskspråkigas sida ifall jag måste välja, för vi är ungefär 6% som talar svenska, så man förstår att dom är trötta på oss för att dom måste ha "pakkoruotsi" . Men jag betvivlar att alla finlandssvenskar tänker så. De flesta tänker bara på att finskan och svenskan ska vara jämnställda och därav ska alla kunna svenska. Men dom idioterna förstår ju inte att lära sig finska. Man har ingen rätt att säga att finskspråkiga ska tala svenska när dom själva inte kan ett skit finska.

stökigt inlägg
Citera
2011-11-02, 20:26
Medlem
Finlandssvenskarna hatas i Finland därför att:

- Dom inte vill lära sig att tala finska ordentligt, utan bara vill prata svenska hela tiden och ha sina egna tv-program etc. Varför vill dom inte lära sig tala finska ??!! Finnarna som är födda i Sverige talar ju ocksa svenska och sen finska hemma.

- Dom tror att dom är nagot finare och bättre för att dom talar svenska istället för finska som alla andra.

Jag har själv bott utomlands och det är väl klart att man vill prata spraket ordentligt i det land man bor i. Om finlandssvenskarna inte vill tala finska, varför ska invandrarna lära sig da finska heller, dom kan ju ocksa ta och lära sig engelska istället, för det pratar ju fler folk än svenska...
Citera
2011-11-02, 20:47
Medlem
NyanNyans avatar
Är de verkligen det då, eller är det bara propaganda?
Citera
2011-11-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.k5
Finlandssvenskarna hatas i Finland därför att:

- Dom inte vill lära sig att tala finska ordentligt, utan bara vill prata svenska hela tiden och ha sina egna tv-program etc. Varför vill dom inte lära sig tala finska ??!! Finnarna som är födda i Sverige talar ju ocksa svenska och sen finska hemma.

- Dom tror att dom är nagot finare och bättre för att dom talar svenska istället för finska som alla andra.

Jag har själv bott utomlands och det är väl klart att man vill prata spraket ordentligt i det land man bor i. Om finlandssvenskarna inte vill tala finska, varför ska invandrarna lära sig da finska heller, dom kan ju ocksa ta och lära sig engelska istället, för det pratar ju fler folk än svenska...

Jag är Finlandssvensk och jag kräver endast svensk service i butiker och servicestationer om jag är i det område jag bor där majoriteten är finlandssvenskar. Jag tycker själv det är extra dumt att gå till Helsingfors och kräva svenska för det får du ändå inte. I helsingfors och utanför min hemstad talar jag oftast finska automatiskt. Du har fått fel bild av oss. Dock finns det de som kräver svenska överallt vilket i sig inte lönar sig för man stöter endast på problem.
Citera
2011-11-02, 21:00
Medlem
Mannuss avatar
Det är mycket märkligt. Det är ju trots allt svenskarnas förtjänst att Finland ens är Finland. Det var svenskar som grundade Finland, det var svenskar som ledde Finland i kriget mot Sovjet och så vidare.
Citera
2011-11-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Det är mycket märkligt. Det är ju trots allt svenskarnas förtjänst att Finland ens är Finland. Det var svenskar som grundade Finland, det var svenskar som ledde Finland i kriget mot Sovjet och så vidare.

Ja, Finland som koncept och nation är en svensk skapelse. Sverige som nation är ju idag mest en sunkig soptipp men de flesta vet ändå innerst inne att Sverige är den naturliga och självklara ledarnationen i Norden precis som Tyskland är det i Europa.
Senast redigerad av Varnagel 2011-11-02 kl. 21:08.
Citera
2011-11-02, 21:16
Medlem
Internetanonyms avatar
Kan väl vara för att finnar i allmänhet är otroligt nationalistiska? Folk som är mer nationalistiska tenderar att bli mer främlingsfientliga, vilket finnar i hög grad är.

Detta är en ren chansning, men är det inte en möjlighet att "hatet" grundas på avundsjuka? Man har haft det bättre i Sverige ganska länge, och länder med den skillnaden som ligger bredvid varandra brukar ibland hamna i kant med varandra. Till exempel Irland och Storbrittanien.
Citera
2011-11-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetanonym
Kan väl vara för att finnar i allmänhet är otroligt nationalistiska? Folk som är mer nationalistiska tenderar att bli mer främlingsfientliga, vilket finnar i hög grad är.

Detta är en ren chansning, men är det inte en möjlighet att "hatet" grundas på avundsjuka? Man har haft det bättre i Sverige ganska länge, och länder med den skillnaden som ligger bredvid varandra brukar ibland hamna i kant med varandra. Till exempel Irland och Storbrittanien.

Jo, man kan säga att de riktiga finskspråkiga är en starkt nationalistisk grupp som ofta använder sig av uttrycket "Suomessa puhutaan suomea" dvs "I Finland talar man Finska". Men det de också inte gillar är att de måste tvångsläsa svenska i skolan i och med att Finland är ett tvåspråkigt land enligt lagen. Men tycker dock själv att det är överdrivet om en riktig finne kommer till Ekenäs där jag bor som majoriteten är svenkspråkiga och kräver att alla pratar finska. Kan själv säkert 30 gånger bättre engelska än finska men jag lär mig helatiden och har ingenting emot att lära mig finska.
Citera
2011-11-03, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Ja, Finland som koncept och nation är en svensk skapelse.
Alltså Finland är en republik och Sverige är en monarki; dom är varandras totala motsatser. Vi har mer gemensamt med IRA än Sverige.

Jag syftar alltså på en mycket djuptgående skillnad: skillnaden mellan huruvida makten utgår ( eller borde utgå, för idag fungerar inte republiken ) från en mängd dugliga män med folkligt stöd eller från en släkt ( bestående av "oduglingar?" )

I ett monarkitistiskt system är den personliga dugligheten ointressant om du inte inrättar dig efter systemet och underkastar dig monarken och/eller hans institutioner. I en republik är den personliga dugligheten dygden själv och på grundval av den lever republiken. Därför protesterar man inte och drivs inte till självständighet av naturen i Sverige, men i Finland drivs varje finsk man ( som det är något med ) till självständighet från allt och alla. Detta är republikens skönhet. Den är till sin natur manlig: den hyllar kraftfullheten och skönheten.
Senast redigerad av Tinman 2011-11-03 kl. 11:34.
Citera
2011-11-03, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Colossus874
Jo, man kan säga att de riktiga finskspråkiga är en starkt nationalistisk grupp som ofta använder sig av uttrycket "Suomessa puhutaan suomea" dvs "I Finland talar man Finska". Men det de också inte gillar är att de måste tvångsläsa svenska i skolan i och med att Finland är ett tvåspråkigt land enligt lagen. Men tycker dock själv att det är överdrivet om en riktig finne kommer till Ekenäs där jag bor som majoriteten är svenkspråkiga och kräver att alla pratar finska. Kan själv säkert 30 gånger bättre engelska än finska men jag lär mig helatiden och har ingenting emot att lära mig finska.

Du bör hålla i minnet att detta uttryck inte bör tolkas bokstavligt: vad som avses är att i finland är vi finländare och inte svenskar, turkar, ryssar eller somalier.
Citera
2011-11-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Du bör hålla i minnet att detta uttryck inte bör tolkas bokstavligt: vad som avses är att i finland är vi finländare och inte svenskar, turkar, ryssar eller somalier.

Nej, menade inte att finnarna tycker strikt att man endast får prata finska i finland. Det är ju klart att de vill ha ett enspråkigt finland men samtidigt accepterar de att man pratar vilket språk man vill, sålänge man inte kräver att de ska kunna svenska eller ryska i butiker. Det är en sk tvångssvenskan som irriterar dem Finns dock undantag som slår en rak höger om man inte pratar finska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in