Många åsikter må jag säga ..
Jag är Finlands-Svensk själv så tänkte säga lite vad jag tycker och hur jag uppfattar det hela.
Ung som jag är så alltid när vi var ute på stan (var för att jag är utomlands för att studera) kom det alltid en massa finskspråkiga som ska mucka gräl med oss svenskspråkiga. Kan man lite finska låter dom en oftast vara ifred, men jag har ett antal kompisar som inte kan ett piss finska och dom har åkt på stryk både en och två gånger. Men ändå skulle ingen jag känner säga att dom vill flytta till Sverige eller något sådant vi talar int sverigesvenska, vi mobbar folk som pratar sverigesvenska, Finland är ju vårt land, inte Sverige. Har säkert blivit sagt redan men Finlands svenskar hejar inte på Sverige i sport.Kanske lite omoget, men det är så det är.
Läste nånstans i tråden att finlandssvenskar skulle tycka att Sverige är en förebild med invandringspolitiken. Men det är ju klart som fan att vi finlandssvenskar är som alla andra och tycker att lata invandrare av alla slag ska åka hem till sitt eget land. Och att finlandssvenskarna skulle vara högdragna av sig vet jag inte, men jag upplever det som om finskspråkiga tittar ner på oss och det är i själva verket dom som är högdragna. Men jag skulle nog vara på de Finskspråkigas sida ifall jag måste välja, för vi är ungefär 6% som talar svenska, så man förstår att dom är trötta på oss för att dom måste ha "pakkoruotsi" . Men jag betvivlar att alla finlandssvenskar tänker så. De flesta tänker bara på att finskan och svenskan ska vara jämnställda och därav ska alla kunna svenska. Men dom idioterna förstår ju inte att lära sig finska. Man har ingen rätt att säga att finskspråkiga ska tala svenska när dom själva inte kan ett skit finska.
stökigt inlägg