2009-09-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Minst påverkan blir utan tvekan ett tjockt tygdraperi. Dubbla tyger med vadd mellan och en gardinstång eller skena ovanför dörren.
Kan t.o.m rymmas i din budget.
Det finns speciella ljuddämpande tyger, hade vi i fönstrena på en pub jag jobbade på för att dämpa ljudet för de stackars boende. Rätt tjocka och effektiva, men antagligen rätt dyra också...
Citera
2011-10-29, 12:10
Medlem
metaknights avatar
Jag har ett liknande problem jag tänkte låna tråden till.

Jag har en extra dörröppning mellan sovrummet och vardagsrummet som inte används!

Väggarna mellan rummen är tjocka och isolerar bra, dock är dörren mycket dåligt isolerad(springor mellan dörr och golv/vägg och väldigt tunn), så all ljud låter rakt igenom. Ser även att jag har mycket utrymme i dörröppningen(då väggen är så tjock) med dörren inkluderat, skulle enkelt kunna ta av handtaget och fylla öppningen med ljudisolerande material och täcka allt med en bokhylla från vardagsrummet. Men kommer detta ljudisolera effektivt?

Hur kan man annars ljudisolera dörröppningen på effektiv sätt? jag vill helst inte lämna några märken på vägg/dörr(skruvar och spikar t ex) eller byta dörr då jag bor i hyresrätt och allt är nyrenoverat, gärna till ett rimligt pris!
Citera
2021-08-04, 22:03
Medlem
Sladdarens avatar
Hej

Är det nån som kommit fram till en billig men till en superlösning att dämpa diverse ljud genom dörren ? Förutsatt att det det är tätat optimalt med lister runt dörrar för optimal ljuddämpning

Om man har en innerdörr som är ihålig (och inte av massivt trä) sen en ytterdörr i massivt trä
Kanske en vanlig skumgummi -madrass skulle kunna vara ett bra alternativ eller frigolit som man tar dubbelhäftande tejp på eller spray lim och sätter på insidan av båda dörrarna?

Kanske kan man limma en tunn träskiva ochså på skummadrassen så det isolerar mer inkl håller sig rent och blir snyggare eller nåt annat överdrag?

Samt en matta eller ljudisolerande gardin eller draperi på insidan av dörren till boendet

- Eller är det svindyra studio ljudisolerings-skumplast eller isoleringsskvor som är betydligt mer överlägsnare att dämpa olika frekvenzer och decibel ?

Finns det nån optimal men budgeterat ljudisoleringsmaterial utan att behöva göra ingrepp i dörrarna, dvs skruva i dom och annat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in