2011-10-13, 18:42
Medlem
Nazgul92s avatar
Jag äger en iphone 4 med
200 kr förhöjd månadsavgift
99 kr abonnemangsavgift (med internet inräknat)
och plustjänster; sms fritt ~ 29 kr

För ca två veckor sen ändrade jag min faktura period med fem dagar, alltså så att fakturan ska komma fem dagar senare än vanligt.
Idag ser jag att förnuvarande ligger min räkning på 747 kr. Jag ser att dem priserna jag har skrivit över är dubbla, jag hör av mig till telenor då jag självklart tror att det har blivit något fel.
I kundtjänsten börjar hon prata om att jag har ändrat mitt faktura datum.
Jag ställer frågor som "Måste jag betala de dubbla bara för att jag ändrat faktura datumet" på olika sätt, och hon börjar pratar om annat och svarar mig aldrig rakt ut.
Förens tillslut då hon svarar att i och med att jag har ändrat datumet måste jag betala de dubbla denna månaden så att de blir jämnt ut.. (det gäller i så fall bara fem dagar)

Kan dem göra såhär?
och har ni några tips på vad jag kan göra för att få dem att inte påstå att jag måste betala detta?

Jag har inte precis råd att punga ut 747 kr då jag är en fattig student (skulle ALDRIG ha beställt iphonen i första början de är jag medveten om)

tycker ni att min text är förvirrande är de bara att ställa frågor!
Citera
2011-10-13, 19:00
Bannlyst
jag tänker att det är på samma månad ju fortfarande så varför betala dubbelt upp?
om hon inte gav dig direkt svar på varför du skulle betala 2gånger så är de bullshit...
Citera
2011-10-13, 19:01
Medlem
Dr.Dres avatar
Du betalar väl bara för denna månad + nästa?
Citera
2011-10-13, 19:05
Medlem
Nazgul92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niicz
jag tänker att det är på samma månad ju fortfarande så varför betala dubbelt upp?
om hon inte gav dig direkt svar på varför du skulle betala 2gånger så är de bullshit...

Ja de är de jag med tycker.. jag tänkte därför komma på bra argument o höra av mig till dme imorgon igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Du betalar väl bara för denna månad + nästa?

Nej jag ska betala dubbelt så mkt för oktober månad då jag ändra fakturan, inte för två.
Citera
2011-10-13, 19:30
Medlem
SlaktarKents avatar
http://www.konsumentverket.se/Klaga/
Citera
2011-10-13, 19:46
Medlem
laserbeamzs avatar
Vad är det för abonnemang du har?
329,- och inget att ringa för? är du säker på detta?
Citera
2011-10-13, 20:09
Medlem
När du gör ett såkallat cykelbyte så betalar du såhär:

1. Y > X > X
2. Y > X

Y = datumet du byter.
X = brytdatum och slutdatum för fakturan.

För din del har det troligtvis blivit nr 1 (alltså din ordinarie fasta månadsavgift + månadsavgiften från Y till X)

Då ditt saldo var så pass högt beror det högst troligen på den trafik du nyttjat då Surfa Bas som du har inte har någon pott att ringa för.
Citera
2011-10-13, 20:32
Medlem
Nazgul92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserbeamz
Vad är det för abonnemang du har?
329,- och inget att ringa för? är du säker på detta?

istället för att ha 99 kr att ringa för valde jag att ha internet fritt istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Elektroid
När du gör ett såkallat cykelbyte så betalar du såhär:

1. Y > X > X
2. Y > X

Y = datumet du byter.
X = brytdatum och slutdatum för fakturan.

För din del har det troligtvis blivit nr 1 (alltså din ordinarie fasta månadsavgift + månadsavgiften från Y till X)

Då ditt saldo var så pass högt beror det högst troligen på den trafik du nyttjat då Surfa Bas som du har inte har någon pott att ringa för.

Ja men kan dem verkligen göra så? detta gör att jag betalar ca 300 kr mer i slutändan än vad jag hade behövt om jag inte hade bytt datum.
Ja jag har ringt för ca 80 kr denna månaden, enligt telenor)
Citera
2011-10-13, 20:43
Medlem
Part0uzes avatar
betala typ 600 på min också. Tur så stod den inte på mig ;D https://www.flashback.org/t1577556
Citera
2011-10-13, 20:47
Medlem
Cpt-Gaish-Wayzs avatar
Att deras faktureringsrutiner gör att det blir ett tillfälligt högre belopp har de nog säkerställt i ditt avtal. Om du inte vill pröjsa på det sättet kan du säkert begära att få tillbaka ditt gamla betallningsätt och en justering av fakturan.
Citera
2011-10-13, 20:54
Medlem
Nazgul92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt-Gaish-Wayz
Att deras faktureringsrutiner gör att det blir ett tillfälligt högre belopp har de nog säkerställt i ditt avtal. Om du inte vill pröjsa på det sättet kan du säkert begära att få tillbaka ditt gamla betallningsätt och en justering av fakturan.

Ja då får jag vill hitta avtalet någonstans och se om de stod där. Tyvärr så frågade jag henne i kundtjänsten om jag då kunde ändra tillbaka och hon svarade att de bara går att ändra frakturaperioden en gång i månaden.
Citera
2011-10-13, 22:29
Medlem
CaptMorgans avatar
Nej, de lurar inte dig på pengar, sluta vara så konspiratorisk.

Jag "råkade ut" för samma sak som dig för några år sedan men efter att ha tittat på fakturadatum/faktureringsdatum eller liknande kunde jag lätt se att det var rätt. Månaden därefter fick jag en faktura med en massa minusbelopp.

Så:
1) Andas.
2) Titta på vad det verkligen står på din faktura. Hur många dagar betalar du för?
3) Tacka mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in