2011-10-11, 17:08
Medlem
Tjenare ska hyra ett garage nu ifrån 1 november, och jag har börjat fundera lite på vilket sätt som är mest effektivt och billigast, har kollat lite på vedkaminer osv men monteringen i just det garaget kommer bli väldigt svårt. Jag har kollar runt lite på nätet och fastnade väldigt snabbt för dieselvärmare ( dieselkanon ). Jag tänkte höra om någon trevlig flashbackare använder sig av en sådan och om dem kan beskriva lite hur dem funkar.

Hittade denna på jula http://www.jula.se/dieselvarmare-20-kw-24-l-418026

såg att värmeeffekten var 20.000w innebär detta att den är 10 gånger så effektiv som en mindre byggfläkt som drar 10 gånger så mycker mer effekt ? Blir lite yr i bollen av alla watt och KW hit och dit så tänkte om någon har lust att se övert och förklara för mig

Tack på förhand mvh skoga
Citera
2011-10-11, 18:03
Medlem
Asgarvads avatar
En liten elektrisk byggfläkt på 2kW som drivs på vanlig enfasström från ett vägguttag drar 2000 W ström och ger i princip samma effekt ut i form av värme.
Dieselbrännaren på 20kW, 20000W, är alltså tio gånger kraftigare och drar dyr diesel därefter och är nog lite overkill för att värma ett litet garage på ett ekonomiskt vis. Den kommer att dra drygt två liter diesel i timmen om man räknar på att dieseloljans energiinnehåll är 9,8 kWh/liter och att verkningsgraden inte är hundra procent.
Bättre att köra med två stycken elektriska 2kW byggfläktar ,från Jula á 200:-/st, på varsin säkring/fas så har du värmeeffekt nog för att värma garaget när du är där och pular samt möjlighet att ställa in en lägre effekt gundvärme när du inte är där. http://www.jula.se/byggflakt-650-1300-2000-w-411035
Citera
2011-10-11, 18:04
Medlem
breakbabess avatar
Kan ju börja med att fråga om du ska ha det uppvärmt hela tiden, eller bara när du är i garaget?
Citera
2011-10-11, 19:29
Medlem
http://www.jula.se/oljefylld-elradiator-med-elektronisk-termostat-1000-w-410147

Denna kanske? blir inga 22grader men håller frostfritt.
Citera
2011-10-11, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breakbabes
Kan ju börja med att fråga om du ska ha det uppvärmt hela tiden, eller bara när du är i garaget?

ska vara uppvärmt när jag är där, känner att det tar lite för lång tid att värma upp med fläkt o element, dieselvärmaren måste gå mycket snabbare
Citera
2011-10-11, 23:35
Medlem
DennisOlofs avatar
skoga93 jasså.

Men diselvärmare kostar ju massa pengar. Vill du värma upp garaget fort, när du är där, varför inte skaffa en byggfläkt (två eller tre stycken ) av kraftigare variant, som man då kan köra på tre-fas. Mycket billigare in inköp och ganska effektiva. Om du sedan ser till att förbättra isoleringen på garanget och täta eventualla ställen där det drar osv hjälper nog bra.

Om man kan är det ju ännu mer fördel om man kan styra från huset eller fjärran, så att man kan aktivera värmen kanske 30min innan man går ut till garaget. Det går ju inte att gå ut dit om det är iskallt och tro att det blir varmt på 5min, då hjälper det inte ens om du kör med blåslampa. Det tar tid innan värmen sprider sig.

Många kör med element och har grundvärme i garaget, kanske 5-8 grader och sedan när man ska ut dit för att hålla på med något, kör man igång extra värmen för att pumpa upp det till 20grader eller något sådant den korta tiden man vistas där.
Citera
2011-10-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
skoga93 jasså.

Men diselvärmare kostar ju massa pengar. Vill du värma upp garaget fort, när du är där, varför inte skaffa en byggfläkt (två eller tre stycken ) av kraftigare variant, som man då kan köra på tre-fas. Mycket billigare in inköp och ganska effektiva. Om du sedan ser till att förbättra isoleringen på garanget och täta eventualla ställen där det drar osv hjälper nog bra.

Om man kan är det ju ännu mer fördel om man kan styra från huset eller fjärran, så att man kan aktivera värmen kanske 30min innan man går ut till garaget. Det går ju inte att gå ut dit om det är iskallt och tro att det blir varmt på 5min, då hjälper det inte ens om du kör med blåslampa. Det tar tid innan värmen sprider sig.

Många kör med element och har grundvärme i garaget, kanske 5-8 grader och sedan när man ska ut dit för att hålla på med något, kör man igång extra värmen för att pumpa upp det till 20grader eller något sådant den korta tiden man vistas där.

kollade på 3fas fläktar och 1 fläkt kostar som en dieselvärmare gör och tar längre tid att värma
Citera
2011-10-13, 15:02
Medlem
DennisOlofs avatar
Jasså, ok. Om priset inte skiljer sig då är det bara att välja det du tycker passar bäst.

Jag tänkte på större varianter, dom är dyrare men det kanske inte behövs för den ytan du har.
Citera
2011-10-13, 15:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoga93
ska vara uppvärmt när jag är där, känner att det tar lite för lång tid att värma upp med fläkt o element, dieselvärmaren måste gå mycket snabbare

Är garaget isolerat eller oisolerat typ en lada? En 20kW oljevärmare har ungefär samma effekt som en villapanna och denna fläkt som du länkar till används även av en del bönder för att torka hö. Är garaget isolerat så räcker det att köra värmaren i 20 min för att det skall bli riktigt varmt. Den går inte att köra så länge i ett såpass litet utrymme som 60 m2 eftersom den förbrukar syre och man måste vädra/ventilera. (förbrukningen är väl ungefär 15 kubikmeter luft per liter olja och ett garage på 60m2 har nog runt 125 kubikmeters volym dvs utan ventilation så är syret slut om man kör fläkten i mer än 4 timmar (den stannar nog efter ca 2-3 timmar pga syrebrist).

Ett problem med sådana här stora fläktar är att de lätt dammar pga sitt höga luftflöde och det vill man kanske inte ha i ett garage när man mekar med äldre bilar. Det kan därför vara bättre att köra med ett par mindre elektriska fläktar och låta dem ta lite mer tid på sig..
Citera
2015-02-17, 12:06
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är garaget isolerat eller oisolerat typ en lada? En 20kW oljevärmare har ungefär samma effekt som en villapanna och denna fläkt som du länkar till används även av en del bönder för att torka hö. Är garaget isolerat så räcker det att köra värmaren i 20 min för att det skall bli riktigt varmt. Den går inte att köra så länge i ett såpass litet utrymme som 60 m2 eftersom den förbrukar syre och man måste vädra/ventilera. (förbrukningen är väl ungefär 15 kubikmeter luft per liter olja och ett garage på 60m2 har nog runt 125 kubikmeters volym dvs utan ventilation så är syret slut om man kör fläkten i mer än 4 timmar (den stannar nog efter ca 2-3 timmar pga syrebrist).

Ett problem med sådana här stora fläktar är att de lätt dammar pga sitt höga luftflöde och det vill man kanske inte ha i ett garage när man mekar med äldre bilar. Det kan därför vara bättre att köra med ett par mindre elektriska fläktar och låta dem ta lite mer tid på sig..
Vårt tillhåll är ett f.d. stall,inte så man ser ut genom väggarna,men det är alltid lika kallt inne som ute och när man ska åka hem börjar det bli någorlunda..

Vi har dock endast en 2kW kupe'värmare,men börjar flukta lite på att skaffa en dieselvärmare och ställa i dörröppningen och låta den blåsa in,kanske med ett "rör" typ.
(eller kan man lika gärna ha den inne?)

Kollat lite på Jula.. 20kW ~2000kr
Citera
2015-02-17, 20:21
Medlem
INTPs avatar
De billigare dieselvärmarna dumpar avgaserna på samma ställe som värmen. Kanske okej för att torka färgen på en otät byggarbetsplats medan man inte är där, men inte sådär kul att ha igång medan man jobbar där. Du vill ha en som skickar ut avgaserna i en separat skorsten, så att du antingen kan ha den inne och dra ut avgaserna genom ett rör, eller ställa ut värmaren och leda in värmen på nått lämpligt vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in