2011-10-10, 03:52
Medlem
Men de som jobbar natt/eget företag måste väl oxå få leva eller ? Klart man visar lite respekt o försöker göra de tyst, men regeln e väl främst för att man inte ska ha högljudda fester o dyl. Klart att rinnande vatten o lite dunkande kan höras i ett lägenhetsområde om det är knäppt tyst.

Men å andra sidan så är det egentligen deras eget ansvar, om man verkligen inte bli störd får man ju räkna med att man kan bli väckt av olika saker, kanske av en psykopat våningen över som börjar skrika mitt i natten etc, finns alltid nåt, så då får man väl köra me öronproppar. Men när jag själv sover vilket ofta är på dagarna när folk jobbar, inte fan blir jag väckt av folk som borrar eller spelar fotboll på gården. Fast det är ju också lite vad man har vant sin hjärna vid under nattsömn. Det märker jag nu när min morsa brukar sova här när hon jobbar eftersom hon har långt pendelavstånd. Hon sover djupt o väcks aldrig när jag sitter 1 meter bredvid o spelar dator o knappar o skriker på skype, eftersom hon har blivit van nu
Citera
2011-10-10, 04:37
Medlem
nuplie22s avatar
Är en nattuggla och duschar ofta mellan 01-04 på natten. Bor i ett 5 våningshus och visst hör man när grannen spolar toan, men tror ingen orkar gå runt och leta efter vem det är som duschar och isf så säger jag bara ursäkta.

Vad har du fått 2 varningar för tidigare? Kanske tagits upp redan.
Citera
2011-10-10, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingabromsar
Gå med i Hyresgästföreningen. Ligg lågt i 3 månader. Deras "karenstid". Men duscha innan man går till jobbet borde väl vara en rättighet?

Det finns ingen karrenstid hos hyresgästföreningen.

Citat:
Ursprungligen postat av zejoker
Men de som jobbar natt/eget företag måste väl oxå få leva eller ? Klart man visar lite respekt o försöker göra de tyst, men regeln e väl främst för att man inte ska ha högljudda fester o dyl. Klart att rinnande vatten o lite dunkande kan höras i ett lägenhetsområde om det är knäppt tyst.

Men å andra sidan så är det egentligen deras eget ansvar, om man verkligen inte bli störd får man ju räkna med att man kan bli väckt av olika saker, kanske av en psykopat våningen över som börjar skrika mitt i natten etc, finns alltid nåt, så då får man väl köra me öronproppar. Men när jag själv sover vilket ofta är på dagarna när folk jobbar, inte fan blir jag väckt av folk som borrar eller spelar fotboll på gården. Fast det är ju också lite vad man har vant sin hjärna vid under nattsömn. Det märker jag nu när min morsa brukar sova här när hon jobbar eftersom hon har långt pendelavstånd. Hon sover djupt o väcks aldrig när jag sitter 1 meter bredvid o spelar dator o knappar o skriker på skype, eftersom hon har blivit van nu

Vems ansvar? lagen är otroligt tydlig, en hyresgäst får inte utsätta sin omgivning för störningar, det är inte grannen till den som väsanas som behöver iakta åtgärder för att inte väsnas oskäligt.

Skriker folk nattetid, så åker man ut för eller senare. Om det inte är barn.
Citera
2011-10-10, 07:11
Medlem
Soyuzs avatar
Gnäll gnäll gnäll.

Sov med öronproppar. Folk kanske måste gå upp tidigt för att arbeta och kanske vill ta sig en dusch på morgonen?

Jag duschar vid 5 varje morgon. Är det någon som vill klaga så är dom välkomna men som vanligt så sitter man hellre framför datorn och tjurar.
Citera
2011-10-10, 08:34
Medlem
sebnies avatar
Grundregeln är att man som hyresgäst ska anpassa sig efter hur lyhört det är i huset.
Rimligtvis kan man ju inte gå in i andras lägenheter och "provlyssna", men om man lyssnar på dagtid i sin egen lägenhet, så kan man höra ungefär hur bra ljudisolerat det är, hurpass bra man hör grannarnas aktiviteter altså.

Sedan får man anpassa sig efter det när klockan är, för mitt hyreskontrakt är det 23:00 till 06:00. Dvs där jag bor gäller det att man inte får duscha, spola vatten, diska, köra diskmaskin, spela hög musik/festa eller prata/skrika mellan 23:00 till 06:00.

Det är dock okej att gå runt i lägenheten. Det finns lägenheter som är mer lyhörda än så, där man kan höra grannen gå.

Det betyder att är det såpass lyhört att man hör grannarnas toalettbestyr på dagen så bör man ha lite finess när det gäller nattliga toalettbesök. Dvs som folk sade här, sikta på porslinet istället för vattnet (eller SITT NER för guds skull!). Spola inte, utan vänta tills på morgonen, även om det är äckligt, luktar det så stäng locket. Hoppa handtvättningen, den kan du göra på morgonen istället.
(Sedan är det en väldigt skillnad på att göra ett toabesök 23:30 eller göra ett toabesök 03:00, 23:30 kan man ha överseende med ett toabesök+spolning, men 03:00 är lite väl sent/tidigt).

Gällande att festa, spela hög musik och gallskrik, så gäller det DYGNET RUNT. Bara för att klockan inte är 23:00 till 06:00 så betyder det inte att det är fritt fram att dra på subwoofern såpass att nästan hela hyreshuset rasar och sedan ackompanjera det med eget spel på ett trumset varje dag.

Det betyder att man inte får festa/spela hög musik såpass att det stör grannarna. kräftskiva, jultid, påsk, någon/några födelsedagar, midsommar och någon dag till anses vara okej. Vill du spela musik oftare än så eller senare än 23:00 så är hörlurar en väldigt bra uppfinning.

Sedan finns det ett specialfall, och det är om det är såpass lyhört att lägenheten utgör en olägenhet, även på dagtid. T.ex. om du hör grannarnas lågmälda prat och fotsteg på dagtid och allmänt hör grannarna hela tiden vad dem gör och det är allmänt störande.
Då ska man kontakta mijö & hälsoskyddskontoret i din kommun och påtala detta, de kommer då ut och mäter, är det så att det anses vara för lyhört kan då hyresvärden under vite åläggas att ljudisolera mellan lägenheterna.

Har du fått ett sådant beslut kan du även använda det beslutet för att kräva en rimlig hyressänkning, hyresgästföreningen är bra på att processa sådana beslut.

Däremot räcker det inte att man bara hör grannarna om man lyssnar noga, det måste vara såpass att det är störande på dagtid när du lyssnar "normalt". Är det störande på nattetid så är det grannarna som stör och då är det bara att ringa störningsjouren om dem inte lyssnar eller stör ofta.

-----

När det gäller nattarbetare eller sådana som börjar väldigt tidigt på dagen, dvs måste vakna och göra iordning sig innan kl 06:00 (eller vilken tid som anges i kontraktet), så skall denne kontakta hyresvärden om arbetsförhållandet. Är det så att personen redan har arbetet när han skaffar lägenheten så ska han naturligtvis tala om det för hyresvärden när han skaffar lägenheten.

Hyresvärden kan då ordna så att nattarbetaren/tidigarbetaren ska kunna använda sin lägenhet "normalt" på natten. Bland annat gå ut med information till grannarna, ev högre hyra för nattarbetaren och lägre hyra för dem grannarna närmast nattarbetaren, ev fixa en lägenhet i en uppgång där endast nattarbetare bor etc.

Tänk på att det är ingen rättighet att jobba natt/tidigt & bo i lägenhet. Samma gäller jourarbetare (som har personsökare och kan behöva vakna kl 03:00 på natten och rycka ut).

-----

(Sedan gör det såklart inget om du jobbar tidigt eller natt en enstaka dag, det får man som granne acceptera. Man informerar hyresvärden om man har ett stadigvarande nattjobb som innebär att du måste "störa grannarna" varje morgon/natt).

Här kan man läsa reglerna för poseidons fastigheter. Det är altså inte okej att dammsuga, duscha eller tvätta i egen maskin på sena kvällar:
http://poseidon.goteborg.se/sv/Hyresgastsidor/Storningar/

Mer info finns här:

"Finns det några regler kring hur högljudd man får vara?
I ett flerfamiljshus bor man nära sina grannar. Därför är det viktigt att ta hänsyn och inte störa omgivningen. En enkel tumregel är att ingenting ska höras in till grannarna. Detta gäller dygnet runt, men är extra viktigt sena kvällar, nätter och tidiga morgnar. Prata gärna med dina grannar i god tid om du ska ha fest, men tänk på att du ändå är skyldig att visa hänsyn. Sluta festen i lagom tid och skruva ner musiken så att nattsömnen inte störs. Tänk också på att du som lägenhetsinnehavare har ansvaret för att dina gäster inte stör grannarna."

"När får jag tappa upp vatten i badkaret?
Det finns inga bestämda tider för när man får tappa upp vatten i lägenheten, men tänk på att det kan vara störande för dina grannar med brusande vattenledningar sent på kvällen eller nattetid."

Frasen "ingenting ska höras in till grannarna" beror altså på hur lyhört det är i fastigheten. Det innebär att du som hyresgäst får helt enkelt anpassa dig efter lyhördheten. Dvs är det jättelyhört får du knappt göra toabesök på nätterna, är det riktigt ordentligt megaljudisolerat så skulle du tillochmed kunna spela högsta volym på datorn utan att det anses vara en störning.
Huvudsaken är att inget hörs in till grannarna.

JhonnyDestroy: Gällande din granne tycker jag du ska skriva ner alla tider som grannen väcker dig med sina toalettbesök och sedan lägga ett fint litet klagomål i hyresvärdens brevlåda. Det kommer i så fall leda till att grannen får en varning, slutar han inte med sina nattliga behov eller i alla fall ser till att göra dem med lite finess, så blir han vräkt.

Tyck inte synd om honom, han ska inte få väcka dig med dina behov, säkert andra grannar som störs av honom också så rapportera på bara. Är det så att han lider av diverse urinala sjukdomar (såsom överaktiv blåsa eller liknande) så får han se till att få ut medicin för det hos läkaren, som han då tar innan han lägger sig, som då hjälper blåsan att "hålla sig" tills på morgonen.
Eller så ser han till att göra sina besök med finess, dvs sitt ner och hoppa spolning & handtvätt tills på morgonen. Då lär du inte höra något av hans besök.
Senast redigerad av sebnie 2011-10-10 kl. 09:05.
Citera
2011-10-10, 09:28
Medlem
Bramms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamaduz
Självfallet får du ta en dusch innan du ska till jobbet. Det du kan tänka på är väl att det inte är läge att långduscha med tillhörande sångkonsert. Annars så... Folk börjar jobba olika tidigt och från fem och framåt får man vackert räkna med att människor börjar vakna till liv.

Ja utav någon jävla anledning så går vi fortfarande upp med tuppen trots att vi inte längre är bönder. Så jävla poänglöst.

OnT: Kan inte tänka mig att det låter så mycket av en dusch att folk vaknar av det?
Citera
2011-10-10, 09:48
Medlem
Klart som fan att man får dusha/skita o spola när man vill när man bor i lägenhet, det man inte får göra mellan 22.00-06.00 är o föra ett jävla liv.
Citera
2011-10-10, 09:57
Medlem
sebnies avatar
Ulv2001: Nej, inte självklart.
Det beror på om du "för ett jävla liv" när du gör det.

I vissa lägenheter är det väldigt lyhört. Då får man göra sina toabehov med finess på natten, och inte duscha på natten. Tänk på att i en del lägenheter piper/brusar/skramlar vattenrören. Och efter en spolning ska ju toaletten naturligtvis fylla tanken igen på nytt, och tänk på att även själva spolet kan låta igenom väggarna. Detta kan vara extremt störande för grannarna, speciellt om du går på toa 03:00 på natten.

Om det enbart är rören som stör grannarna när toaletten återfyller, och själva spolet inte hörs igenom väggarna, så stäng huvudkranen till toan innan du spolar. Då spolar du en gång och sedan fyller inte toan förrens du öppnar kranen igen. Då kan du komma undan med nattliga toabesök och toaspolning utan att störa grannarna.

Mao, undvik nattliga toalettbesök. Är det så att du bara måste och bajset/kisset annars hamnar i sängen, så gör toabesöket med finess:
1: SITT NER. Då träffar pisset porslinet automatiskt och det porlar inte.
2: Hoppa spolningen. Luktar det illa eller du är orolig över att det ska lukta gammalt dass på toaletten på morgonen så stäng locket.
3: Hoppa handtvätten. Du kan tvätta händerna på morgnen när du vaknar.
4: Gå inte på toa 2 ggr varje natt typ. Håll dig istället en stund så att du får ut "allt" på en gång och det kan dröja längre mellan besöken.

I andra lägenheter är det nästan lika ljudisolerat som i en studio. Då kan du dra upp volymen på datorn även kl 03:00 på natten utan att grannarna störs.

Som sagt, huvudsaken är att du inte för liv. Vad du får lov att göra baserat på detta beror helt enkelt på hurpass ljudisolerat det är.
Senast redigerad av sebnie 2011-10-10 kl. 10:08.
Citera
2011-10-10, 13:07
Avslutad
Låter ju fan som ett skämt. Nog ska man få duscha när man vill, IMO dygnet runt.
Man behöver väl inte slammra så förbannat.
Citera
2011-10-10, 14:38
Medlem
Chew1907s avatar
Jag har aldrig hört grannarna duscha från min lägenhet. Jag hör när grannen rakt ovanför mig spolar men det är allt. Så det borde vara lugnt. Annars så får dem väl säga till dig om dom nu skulle störas av det.
Citera
2011-10-10, 16:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Man får göra allt som innebär att leva ett vanligt liv (laga mat, DUSHA, kolla på tv osv.) när som helst på dygnet. Mellan 7 och 22 får du låta mer än det som anses som normalt (hög musik, borra osv.)

Källa: Störningsjouren
Senast redigerad av JeffDavis 2011-10-10 kl. 16:18.
Citera
2011-10-10, 16:53
Medlem
puckots avatar
Jag ser inget problem med detta. Det är väl normalt att många går upp den tiden åtminstone på vardagarna när dom ska jobba eller plugga eller någon nattjobbare som precis har kommit hem. Så det borde ju vara lugnt.

Sen behöver man ju inte överdriva kanske och köra värsta långduschen eller föra mer oväsen än vad som krävs för den aktuella aktiviteten, för att visa iallafall lite hänsyn, om man nu t.ex. skulle råka bo i ett väldigt lyhört hus. Eller så gör man som redan föreslagits i tråden, att man duschar kvällen innan istället.

Då är det betydligt mer störande om folk står och hammrar, borrar, ungjävlar som springer omkring och skriker eller att man har tvn/radion på väldigt hög volym eller allmänt för mer oväsen än nödvändigt den tiden på dynget. Då kan jag nog bli lite förbannad. Men sen sover jag oftast med öronproppar, så jag brukar kunna stänga av dom flesta ljud iallafall.

Undantaget är väl på helgerna om någon råkar ha en enstaka lite högljudd fest någon helg som har hållt på en bit in på morgonen, och om dom dessutom har varit schyssta och förvarnat lite innan, så kanske man kan ha lite överseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in