2010-01-07, 06:42
Medlem
Boliden är säkert
Citera
2010-01-07, 12:19
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrillZ90
En bransch jag dock tror kan vara smart att satsa på nu är elenergi, då elpriserna stigit med ca: 30-40% den senaste månaden och elförbrukningen samtidigt ökat markant med tanke på kylan borde detta kunna vara någonting att satsa snabbt på, eller har jag fel ?
Du tänker helt fel.

Börsen funkar ungefär som travet eller sportsbetting. Bara för att du listat ut vilken häst som är snabbast eller vilket fotbollslag som har störst chans att vinna, betyder inte det att du kommer vinna några pengar att tala om eftersom oddsen kommer vara justerade därefter.
Det räcker alltså inte att satsa på ett fotbollslag som alla vet har bra chanser, utan du måste lista ut vilket som är bra i förhållande till sina odds.

Ett företag eller en bransch där alla vet att pengar strömmar in, kommer ha aktiekurser som redan är höga.

Citat:
Ursprungligen postat av Leutz
Boliden är säkert
Ja, det kan komma att vara ett säkert sätt att förlora sina pengar.

Boliden är extremt beroende av vissa metallpriser och faller dessa tillbaka till historiskt normala nivåer är det stor risk att aktiekursen halveras eller mer.
http://www.indexmundi.com/commoditie...per&months=300
Citera
2010-01-07, 14:23
Medlem
Här har du en läsvärd sida som du absolut ska läsa igenom.
www.bytsparande.nu
Citera
2010-11-10, 11:52
Medlem
Valfrids avatar
Här ska du få några fina tips, Köp billigt och sälj dyrt. Tips nr 2 lyder - Förlora ALDRIG pengar, tips nr 3 - Förlora ALDRIG pengar
Citera
2010-11-21, 12:38
Medlem
Mantinums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-taz
Går Off-Topic; Kan man köpa aktier via PayPal?
Nej
Citera
2011-09-24, 20:37
Medlem
Jag är student och nybörjare bär det gäller aktiesparande.

Funderar över om det är värt att aktiespara som student? Vilken aktieform skulle ni rekommendera?
Och framför allt, hur många aktier bör man köpa och hur mycket bör man satsa? Någon tusenlapp för att inte courtagen ska äta upp allt för mycket?
Citera
2011-09-24, 20:55
Medlem
Rutendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandmanii

Funderar över om det är värt att aktiespara som student? Vilken aktieform skulle ni rekommendera?
Och framför allt, hur många aktier bör man köpa och hur mycket bör man satsa? Någon tusenlapp för att inte courtagen ska äta upp allt för mycket?

Några tusenlappar så inte courtaget blir flera procent av köpesumman. Köp vanliga aktier i vanliga bolag nu när det är rea. Fortsätt tills du är gammal och njut
Citera
2011-09-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutendo
Några tusenlappar så inte courtaget blir flera procent av köpesumman. Köp vanliga aktier i vanliga bolag nu när det är rea. Fortsätt tills du är gammal och njut

Så 2-3000 på 5 företag?

Bör man köpa nya aktier varje månad typ?
Citera
2011-09-24, 23:29
Medlem
Private Media Group är dyngsäkert, då alla behöver porr i kristider.
Citera
2011-09-25, 01:32
Medlem
Drakstormens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attarax
Private Media Group är dyngsäkert, då alla behöver porr i kristider.

Betalar du ofta för porr?
Citera
2011-09-25, 08:46
Medlem
Citat:
Så 2-3000 på 5 företag?

Bör man köpa nya aktier varje månad typ?

Det beror ju på om det finns något köpvärt den månaden. Du ska i varje fall inte ha färre än fem företag. Jag tror att en vanlig sparare kan ligga mellan fem och femton innehav ungefär. Sen är det svårt att överblicka vad man har och hänga med på vad som händer i de företagen.

Mycket är redan sagt, men large- och midcap företag är oftast stabila investeringar. Du kan titta på di.se och deras "stockwatch" för att hitta företag som gjort vinst och delat ut pengar även dåliga år. Skulle jag starta ett nytt sparande med fem aktier idag hade det nog blivit SCA, Astra NCC, Betsson, HM. Värt att kika på är också Axfood, men den är ganska dyr just nu.
Citera
2011-09-25, 08:50
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Beror väl på hur mycket (du behöver pengarna) och när du behöver pengarna.

Aktiefond är väl att föredra framför enstaka aktier så slipper du bry dig om courtage och bolag och hur mycket pengar och så.

Hur mycket kan ju bara du veta. Courtaget blir ju lägre procentuellt ju mer du köper för såklart men du har ju antagligen inte råd eller ens vill lägga alla pengar på aktier.

Skulle du vilja göra det i stil med peta in lite överblivna pengar i april och hoppas på 10-15% till jul som extrapengar så är det ju ingen idé.

Tar du studielån kan jag också tycka att det inte är någon idé. Minska ner på lånen istället om du nu har pengar över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in