2011-09-14, 18:23
Medlem
GirigaJudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Det krävs dock lite mer än att något är sannolikt när det gäller brottmål. Sannolikt räcker för att få någon häktad på den starkare misstankegraden, men inte för att få någon fälld till ansvar. Då krävs att det är ställs bortom rimligt tvivel.

Men du har ju helt rätt i det du skriver annars. Det enda jag vänder mig mot är att du använder begreppet sannolikt, som är något lägre på bevistrappan än vad som faktiskt krävs.
Jag vände mig till trådens frågeställare som uppenbarligen varken kan eller förstår ett jota av straffrätten och därför försökte jag illustrera det med mer alldagligt tal. Tyvärr använde jag ordet sannolikt som ju ofta används inom straffrätten vilket säkert får en del juridiskt bevandrade att höja på ögonbrynen, jag borde kanske använt ordet "troligt". Syftet var endast att visa att det inte behövs någon vattentät bevisning för att fälla (tvärtemot vad många tror).
Citera
2011-09-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GirigaJuden
Jag vände mig till trådens frågeställare som uppenbarligen varken kan eller förstår ett jota av straffrätten och därför försökte jag illustrera det med mer alldagligt tal. Tyvärr använde jag ordet sannolikt som ju ofta används inom straffrätten vilket säkert får en del juridiskt bevandrade att höja på ögonbrynen, jag borde kanske använt ordet "troligt". Syftet var endast att visa att det inte behövs någon vattentät bevisning för att fälla (tvärtemot vad många tror).

Jag vet precis vad du menade, och håller som sagt med. Jag är bara lite av en besserwisser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in