2011-09-09, 13:21
Medlem
Om ett par är gifta, den ena vinner en massa pengar och det blir skilsmässa, får den andra parten med sig hälften av pengarna då?

Blir det skillnad om man vinner pengarna direkt i en klumpsumma eller som på triss, tex 20 000kr/mån i 20år? (Dvs inkomster som egentligen kommer in långt efter skilsmässan.)

Bakgrunden till frågan är bl a fallet i lyxfällan igår där killen var en stor spelmissbrukare med en storvinst på just 20k/mån i 20år bakom sig där tjejen hade fått med sig hälften. Anledningen framgick inte i programmet (Om de köpt lotten tillsammans, skrapat fram vinsten i TV tillsammans eller om halva vinsten försvann i separationen.), men mellan raderna kan man läsa att det troligen var hans vinst.

En till fråga: Om ena parten går in i äktenskapet med säg 1miljon kr. Den andra har noll och sedan skiljer sig 6mån senare, får denne med sig 500 000kr då?
Finns det någon skillnad i delningen beroende på hur länge de har varit gifta?
Senast redigerad av BallaRune 2011-09-09 kl. 13:54.
Citera
2011-09-09, 13:30
Medlem
cannaBes avatar
Vi bor inte i USA Är det inte så att i Sverige så måste det finnas papper på hur man ska dela på pengar och tillgångar vid skilsmässa? Annars behåller man själv det man äger och står för.

Det är så jag har uppfattat det i alla fall!
Citera
2011-09-09, 13:50
Medlem
antianals avatar
Tror jag med, En spelvinst borde vara personlig egendom men girigheten
brukar inte ha några gränser ..
Betalas den ut till en person månadsvis borde det väl inte vara något problem alls.

Man ska dock vara medveten om att rättvisan är blind ..
Citera
2011-09-09, 13:54
Medlem
Om du gifter dig och inget skrivs ska allt delas lika, 50-50. Oavsett vem som fört med sig det in i äktenskapet. Detta förutsatt att det inte är sett som enskild egendom, t.ex. vid gåva eller arv.
En vinst ska delas lika, eller rättare sagt, pengarna som är kvar vid skilsmässan ska delas lika. Efter att skulder har räknats av.

Däremot kan du via äktenskapsförord från början göra en uppdelning av vad som ska tillfalla den ena eller den andra.

Jag tror inte att en vinst på triss där du får 10 000 kr i månaden i 20 år ska ingå. Detta då det är en framtida inkomst. Ungefär som lön för en tillsvidareanställd. Jag skulle tippa att de (i lyxfällan) köpt lotten gemensamt eller på annat sätt kommit överens om att dela vinsten.
Citera
2011-09-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Vi bor inte i USA Är det inte så att i Sverige så måste det finnas papper på hur man ska dela på pengar och tillgångar vid skilsmässa? Annars behåller man själv det man äger och står för.

Själv har jag uppfattat det som att det fungerar exakt likadant som i USA (Där det förekommer väldigt mycket skilsmässorelaterade mord också pga att den med mest pengar alltid blir ruinerad vid en skilsmässa.) såvida det inte finns ett detaljerat äktenskapsförord skrivet. (Vilket kostar ca 1500kr extra.)
Citera
2011-09-09, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frippens
Detta förutsatt att det inte är sett som enskild egendom, t.ex. vid gåva eller arv.

Hur ska en gåva, arv, spelvinst etc kunna ses som enskild egendom när det väl har hamnat på ett bankkonto? Rent praktiskt, blir det väl bara lösöre (Tex bostadsrätt, möbler mm.) som hamnar under enskild egendom om det inte finns något skrivet?
Citera
2011-09-09, 14:20
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Hur ska en gåva, arv, spelvinst etc kunna ses som enskild egendom när det väl har hamnat på ett bankkonto? Rent praktiskt, blir det väl bara lösöre (Tex bostadsrätt, möbler mm.) som hamnar under enskild egendom om det inte finns något skrivet?
om vinsten är en klumpsumma tycker jag spontant att inget talar för att den inte ska ingå i bodelningen. men om vinsten är ett löfte om framtida utbetalningar är det svårt att få det till att den make man skiljer sig från ska ha ett anspråk på dessa framtida utbetalningar, då deju inte finns i boet vid tidpunkten för skilsmässan.

gåvor och arv kan göras till enskild egendom om arvlåtaren eller givaren förordnat särskilt om det. då ingår egendomen inte i bodelningen. annars gör den det.
Citera
2011-09-09, 14:24
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe

Nej, det är inte så. I Sverige tillämpas systemet att allt som makarna äger och har vid skilsmässan som huvudregeln ingår. Det finns undantag, det främsta av dessa är självklart enskild egendom. Enskild egendom måste dock vara klart och tydligt stadgad som enskild egendom, antingen från en utomstående person i fallen med gåva, arv och testamente, eller av makarna själva när det gäller äktenskapsförord.

Citat:
Ursprungligen postat av antianal
Tror jag med, En spelvinst borde vara personlig egendom men girigheten
brukar inte ha några gränser ..
Betalas den ut till en person månadsvis borde det väl inte vara något problem alls.

Man ska dock vara medveten om att rättvisan är blind ..

En spelvinst är inte automatiskt enskild egendom. Enskild egendom är egendom som gjorts enskild genom äktenskapsförord, villkor i gåvobrev/arv/testamente, vissa livförsäkringar. Det finns också andra undantag, så som skadestånd med anledning av brott samt rent personliga ägodelar - så som kläder, glasögon, hörapparat och liknande exempelvis - i skälig utsträckning.

Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Om ett par är gifta, den ena vinner en massa pengar och det blir skilsmässa, får den andra parten med sig hälften av pengarna då?

Blir det skillnad om man vinner pengarna direkt i en klumpsumma eller som på triss, tex 20 000kr/mån i 20år? (Dvs inkomster som egentligen kommer in långt efter skilsmässan.)

Bakgrunden till frågan är bl a fallet i lyxfällan igår där killen var en stor spelmissbrukare med en storvinst på just 20k/mån i 20år bakom sig där tjejen hade fått med sig hälften. Anledningen framgick inte i programmet (Om de köpt lotten tillsammans, skrapat fram vinsten i TV tillsammans eller om halva vinsten försvann i separationen.), men mellan raderna kan man läsa att det troligen var hans vinst.

En till fråga: Om ena parten går in i äktenskapet med säg 1miljon kr. Den andra har noll och sedan skiljer sig 6mån senare, får denne med sig 500 000kr då?
Finns det någon skillnad i delningen beroende på hur länge de har varit gifta?

Vid en skilsmässa är huvudregeln att allt giftorättsgods delas lika. Alltså, är man gifta och den ena parten vinner en stor summa pengar så ska den summan ingå i en bodelning. Den andra parten kommer alltså att få ta del av vinsten vid en eventuell bodelning.

Vad gäller vinster som delas ut successivt: En bodelning på grund av äktenskapsskillnad görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena det datum ansökan om skilsmässa lämnas in. Det innebär att de vinster man har fått ut månadsvis INNAN skillsmässoansökan lämnats in ingår, men inte de vinster man har innestående.

Om man skiljer sig inom väldigt kort tid efter skilsmässan så är huvudregeln fortfarande att all egendom som inte uttryckligen är enskild egendom utgör giftorättsgods och skall delas lika. Däremot finns det en jämkningsregel som enbart gäller vid skilsmässa (alltså inte vid dödsfall) som i princip säger att enbart 20% av egendomen skall utgöra giftorättsgods per år man har varit gifta. Efter fem år är det alltså all egendom (giftorättgods) som ingår i bodelningen. Skiljer man sig efter ett år är det alltså 20% av As egendom som skall delas lika, liksom 20% av Bs egendom. Detta för att man inte skall kunna gifta sig till enkla pengar i Sverige.
Märk dock väl att denna regel INTE gäller vid dödsfall.
Citera
2011-09-11, 18:26
Medlem
c.o.m.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister

Vad gäller vinster som delas ut successivt: En bodelning på grund av äktenskapsskillnad görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena det datum ansökan om skilsmässa lämnas in. Det innebär att de vinster man har fått ut månadsvis INNAN skillsmässoansökan lämnats in ingår, men inte de vinster man har innestående. .

Borde inte vinsten vara att anse som en fordran på spelbolaget och därmed en tillgång som redan finns vid skilsmässan?
Citera
2011-09-12, 09:52
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.o.m.
Borde inte vinsten vara att anse som en fordran på spelbolaget och därmed en tillgång som redan finns vid skilsmässan?

Njae, jag har för mig att det inte är det, liksom inte periodiska utbetalningar av andra slag är det.
Citera
2011-09-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Njae, jag har för mig att det inte är det, liksom inte periodiska utbetalningar av andra slag är det.

En månadsvinst på Triss räknas som en säker och ovillkorlig fodran av domstol. Det fick en trissvinnare surt erfara då han fick betala förmögenhetsskatt på hela vinsten trots att den betalades ut under en 25årsperiod.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trisslott

Citat:
Kammarrätten i Sundsvall fann 2004 att en 63-årig man som vunnit 15 000 kronor i månaden i 25 år (4,5 miljoner) var skyldig att betala förmögenhetsskatt på hela beloppet, drygt 100 000 fördelat på 13 år i en sjunkande skala. Kammarrätten, liksom tidigare instanser, ansåg att mannen hade en säker och ovillkorlig fordran hos Svenska spel, vilken är skattepliktig. Systemet med månadsvinster hade funnits i över sex år utan att någon beskattats för vinsterna. Mannen hade kontaktat skattemyndigheten och frågat hur vinsten skulle deklareras. Mannens telefonsamtal sparades av handläggaren som en anteckning, och hans förmögenhet upptaxerades när han inte deklarerat vinsten[5].

Nu spelar ju detta ingen roll längre då förmögenhetskatten är borta men det kanske har betydelse vid en skilsmässa.
Citera
2011-09-12, 11:39
Medlem
TheMournbringers avatar
I ett avsnitt av programmet "Lyxfällan" hade personen i fråga vunnit en trissvinst med månadsvis utbetalning (20.000:-/mån i 25 år tror jag att det var) där hälften av hans månadsinkomst från lotten gick till hans före detta fru.

Nu vet inte jag om det var en intern överenskommelse mellan dom två eller om det var det juridiska som bestämde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in