2011-09-12, 12:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
En månadsvinst på Triss räknas som en säker och ovillkorlig fodran av domstol.

Nu spelar ju detta ingen roll längre då förmögenhetskatten är borta men det kanske har betydelse vid en skilsmässa.

Absolut och den som får en vinst av det slaget kan välja en nuvärdesberäknad engångsbetalning. Det innebär att det väldigt lätt kan beräknas hur vinsten ska fördelas mellan makarna, försåvitt äktenskapsförord eller annan juridiskt bindande handling inte säger något annat.
Citera
2011-09-12, 12:47
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMournbringer
I ett avsnitt av programmet "Lyxfällan" hade personen i fråga vunnit en trissvinst med månadsvis utbetalning (20.000:-/mån i 25 år tror jag att det var) där hälften av hans månadsinkomst från lotten gick till hans före detta fru.

Nu vet jag inte om det har någon egentlig betydelse, men de var inte gifta utan sambos.
Citera
2011-09-12, 12:56
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
En månadsvinst på Triss räknas som en säker och ovillkorlig fodran av domstol. Det fick en trissvinnare surt erfara då han fick betala förmögenhetsskatt på hela vinsten trots att den betalades ut under en 25årsperiod.

Nu spelar ju detta ingen roll längre då förmögenhetskatten är borta men det kanske har betydelse vid en skilsmässa.

Ja, eventuellt så är det så. Men samtidigt borde exempelvis en försäkringsersättning som är avtalad och utbetalas månadsvis bedömas på samma sätt, och där ingår de som utfallit till betalning, men inte de som inte betalts ut.

Citat:
Ursprungligen postat av TheMournbringer
I ett avsnitt av programmet "Lyxfällan" hade personen i fråga vunnit en trissvinst med månadsvis utbetalning (20.000:-/mån i 25 år tror jag att det var) där hälften av hans månadsinkomst från lotten gick till hans före detta fru.

Nu vet inte jag om det var en intern överenskommelse mellan dom två eller om det var det juridiska som bestämde.

Eh, ja, det var upprinnelsen till tråden.
Citera
2011-09-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensockerbagare
Nu vet jag inte om det har någon egentlig betydelse, men de var inte gifta utan sambos.

Säker på det? Tjejen han bodde ihop med nu var han sambo med.
Exet, dvs hon som fick med sig hälften av pengarna framgick inte av programmet (Vad jag minns.) vad dom haft för typ av förhållande men du kanske känner honom eller har andra källor?
Citera
2011-09-12, 14:02
Medlem
Om de var sambos så har de väl skrivit avtal om att dela på vinsten eller rent av delat upp betalningen redan från Svenska Spel.

Utan ett sånt avtal eller upplägg är det nog svårt att göra anspråk på halva vinsten när det sker en bodelning.

Det enda som ska fördelas vid en bodelning när man är sambos är samboegendom. Detta är:

Citat:
Som samboegendom räknas följande:
• En permanentbostad: villa eller lägenhet införskaffad för gemensamt bruk
• möbler
• hushållsmaskiner
• annat lösöre avsett för det gemensamma hemmet

Det har ingen betydelse vem som har betalat vad av samboegendomen, det som räknas är om egendomen har införskaffats för gemensamt bruk.

Till samboegendom räknas inte
Banktillgodohavanden: sparpengar, pensionsspar osv
• Bil/Båt
• Sommarstuga
• Aktier
• Arv eller gåva som man erhållit som enskild egendom
• Egendom som används för fritidsändamål: fiskespön, jägarutrustning osv
• Egendom som vardera sambon ägde/innehade innan samboendet inleddes

Jag har mycket svårt att se att en triss-vinst skulle falla in under samboegendomen.
Citera
2011-09-12, 14:07
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Säker på det? Tjejen han bodde ihop med nu var han sambo med.
Exet, dvs hon som fick med sig hälften av pengarna framgick inte av programmet (Vad jag minns.) vad dom haft för typ av förhållande men du kanske känner honom eller har andra källor?

Citat:
Hälften av miljonvinsten går till hans dåvarande sambo

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13592416.ab

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in