Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Jag undrar hur många här som tänkt i ett internationellt perspektiv. Även om jag som 60-talist är smått stenålders så har jag ju träffat folk utomlands. Att flytta hemifrån tidigt är en typiskt nordeuropeisk företeelse. I många europeiska länder bor man hemma efter 25 och ofta tills man gifter sig eller blir sambo. Det är av såväl ekonomiska som kulturella skäl. Tanken är väl delvis att föräldrarna får mer hjälp vid ålderdomen om generationerna är mer tajta.
Hos oss har det ändrat sig. När jag var ung var det vanligt att man drog vid 20, dvs efter lumpen. Idag kommer ju de yngre inte lika lätt in på arbetsmarknaden och då får egen bostad vänta.
I vilka europeiska länder anses det vanligt och normalt att en 25-åring bor hos mamma? Det är knappt ens okej i Italien, där männen i det närmaste "byter mamma" när de flyttar.
Jag vill påstå att det är fullt normalt att bo hemma tills man är klar med studierna, vilket oftast är vid 23-24, då man flyttar hemifrån - antingen med sin respektive eller med sina vänner, om man inte har ett tillräckligt välbetalt arbete för att bo ensam.
Att barnen hjälper sina föräldrar senare i livet består av att föräldrarna bor med barnen, inte att barnen bor kvar hemma.