2011-08-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Jag undrar hur många här som tänkt i ett internationellt perspektiv. Även om jag som 60-talist är smått stenålders så har jag ju träffat folk utomlands. Att flytta hemifrån tidigt är en typiskt nordeuropeisk företeelse. I många europeiska länder bor man hemma efter 25 och ofta tills man gifter sig eller blir sambo. Det är av såväl ekonomiska som kulturella skäl. Tanken är väl delvis att föräldrarna får mer hjälp vid ålderdomen om generationerna är mer tajta.

Hos oss har det ändrat sig. När jag var ung var det vanligt att man drog vid 20, dvs efter lumpen. Idag kommer ju de yngre inte lika lätt in på arbetsmarknaden och då får egen bostad vänta.
I vilka europeiska länder anses det vanligt och normalt att en 25-åring bor hos mamma? Det är knappt ens okej i Italien, där männen i det närmaste "byter mamma" när de flyttar.

Jag vill påstå att det är fullt normalt att bo hemma tills man är klar med studierna, vilket oftast är vid 23-24, då man flyttar hemifrån - antingen med sin respektive eller med sina vänner, om man inte har ett tillräckligt välbetalt arbete för att bo ensam.

Att barnen hjälper sina föräldrar senare i livet består av att föräldrarna bor med barnen, inte att barnen bor kvar hemma.
Citera
2011-08-26, 16:37
Medlem
En av de få godtagbara anledningar till att folk (25+) fortfarande bor hemma är ifall man är utvecklingsstörd, studerar och kan inte hitta eget boende eller vårdar sjuka föräldrar.
Citera
2011-08-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braudel
I vilka europeiska länder anses det vanligt och normalt att en 25-åring bor hos mamma? Det är knappt ens okej i Italien, där männen i det närmaste "byter mamma" när de flyttar.

Jag vill påstå att det är fullt normalt att bo hemma tills man är klar med studierna, vilket oftast är vid 23-24, då man flyttar hemifrån - antingen med sin respektive eller med sina vänner, om man inte har ett tillräckligt välbetalt arbete för att bo ensam.

Att barnen hjälper sina föräldrar senare i livet består av att föräldrarna bor med barnen, inte att barnen bor kvar hemma.

Jag håller till största delen med dig. Dock kvarstår faktum. I de katolska och i de östeuropeiska länderna är det inte ovanligt med hemmaboende 25-åringar. Det är definitivt OK i Italien. Och kolla hur det är i dagens Spanien med en ungdomsarbetslöshet som är förfärande.
Citera
2011-08-29, 09:55
Medlem
petters avatar
Alla ni som försvarar att ni som vuxna fortfarande bor hos era föräldrar, hur gör ni egentligen när ni ska ta hem någon kvinna från krogen? Alla samlade för frukost vid matbordet morgonen därpå eller smugglar ni ut bruden? Och "råkar" ni bara nämna "just ja, bor hemma än..." när ni är halvvägs hem?
Citera
2011-08-29, 10:11
Medlem
Jag är 38 och bor fortfarande hemma hos mina föräldrar.
Citera
2011-08-29, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Jag håller till största delen med dig. Dock kvarstår faktum. I de katolska och i de östeuropeiska länderna är det inte ovanligt med hemmaboende 25-åringar. Det är definitivt OK i Italien. Och kolla hur det är i dagens Spanien med en ungdomsarbetslöshet som är förfärande.
Jag har visserligen inte sett någon undersökning i frågan, så det är ju möjligt att vi har olika erfarenheter. Mina säger att ingen bor kvar hemma efter avslutad utbildning om man inte är arbetslös, och vid 25 är man både klar och har skaffat jobb.

Jag var nog lite för snabb med mitt uttalande, jag känner ju trots allt inga "arbetare"... Ibland får man skämmas
Citera
2011-09-12, 23:09
Medlem
stenenberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatist
Jag skulle gärna höra från män och kvinnor, 25+, som fortfarande bor med båda eller någon förälder.
Jag sätter 25 som gränsen då jag kan tycka att det kan vara okej att upp till 25 i vissa fall bo kvar hemma.

Varför gör Ni det?
Vad har gått fel, eller tycker ni att det är fullt normalt?

Tacksam för svar!
Gratis käk och boplats! Varför avstå från sådant?
Bor hos mina föräldrar, är dock 19 år.
Citera
2011-09-13, 17:28
Medlem
Iseliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Ni som tycker att det är fel att bo hemma länge, är det för att ni själva inte tycker om era föräldrar?

Jag flyttade hemifrån när jag var 18 men hade aldrig gjort det så tidigt om det inte var för att min pojkvän bor i ett annat land och jag ville kunna umgås med honom, därför flyttade vi ihop.
Nu är jag på gång att flytta tillbaka och då kommer jag flytta hem till mina föräldrar igen, tills vi kan hitta lägenhet och har råd att flytta. Jag älskar mina föräldrar och jag gillar att umgås med dem, jag får inga pengaproblem, får god lagad middag varje helg och ibland får man kläder tvättade.

Jag flyttar verkligen inte hem för att få allt serverat, när jag insåg hur bra jag hade det hos mina föräldrar så började jag hjälpa till mycket mer hemma, dessutom lagar jag själv mat vardagar och hjälper till på helgen och tvättar det mesta själv. Sedan jag flyttade hemifrån har mina föräldrar frågat ofta när jag kommer hem igen, så jag tror inte direkt att dom tycker att jag är någon börda. Som folk skriver så är det ju skönt att flytta hemifrån, känns skönt att veta att man klarar av det inför framtiden.

MEN samtidigt så har jag kompisar som knappt har jobbat sedan studenten utan bara suttit hemma och dragit, det skulle mina föräldrar aldrig gå med på. Så där tycker jag att frågan är berättigad.

Det är väl snarare för att man tycker om sina föräldrar. När dom redan har gett 20 år av sitt liv på dig är det väl inte för mycket att be om att du flyger ur redet och skapar ditt eget liv så de kan leva sitt. Jag tror inte alla föräldrar verkligen önskar att vara föräldrar för evigt och alltid, man hade ett liv innan och vill nog gärna också ha ett liv efteråt.

Jag älskar mina barn, de är underbara på alla sätt. Men jag tycker fortfarande det är skönt att veta att när de en dag flyttar hemifrån kan jag leva för mig själv igen. Förhoppningsvis innan jag går i pension.
Citera
2011-09-13, 19:57
Medlem
Beckiis avatar
Höhöh, finns nog inget mer oattraktivt än killar som bor hemma hos sina föräldrar. Får jag reda på att killen jag dejtar bor hemma får han ett höjt ögonbryn och sen behövs det en riktigt bra förklaring för att jag ens skulle överväga att fortsätta dejta honom. Han måste vara heeeeeeeelt otrolig och underbar för att väga upp något sånt. Tycker det bara skriiiiiiiiker "lathet" och "misslyckad" när 25+ bor hemma.
Citera
2011-09-13, 22:27
Medlem
Jag känner några 25-28år som bor hemma fortfarande, dels för att det är förbaskat svårt att hitta lägenhet i stockholm om man inte stått i den förbannade bostadskön i 20år och dels att många pluggar.

Sen bor några av de kvar hemma för att de inte vill bo som en råtta i en löjligt dyr 19kvadratare utan en riktig kök och badrum.
Citera
2011-09-14, 11:43
Medlem
cosmic_dancers avatar
Många här som fortfarande bor hemma verkar inte betala hyra eller hjälpa till hemma. Något jag finenr märkligt, inte undra på att folk tror att alla över 25 som bor hemma beter sig som idioter.

Okej om man lever på existensminimum och inte kan betala, fogden tar det emsta osv. Men då kan man iaf hjäpla till hemma.

Jag betalar 3000 till mamma varje månad, jag lagar nästan all mat, vi delar på städningen, tvätten och sådant. Jag passar hennes hund då hon är borta. Jag skulle känna mig so0m en parasit o0m jag inte gjorde rätt för mig.
Citera
2011-09-15, 08:07
Medlem
4-Gotts avatar
Min mamma är ensam, gamal och svag. Mina systrar bor i andra städer så jag hjälper henne tills det är "dags". Detta gör att vi bor tillsammans då hon ändå har en 3a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in