Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag funderar över om jag vill leva i ett samhälle där frivillig sex, utan nej, mellan två vuxna människor kan skicka den ena i fängelse i många år.
En som har lagt fram ett tydligt ja på den frågan är Johanna Koljonen, och det kan vara dags att göra en liten analys av hennes debattinlägg i #prataomdet:
2010-12-18
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/dags-att-prata-om-det
--------------------
Som alla vet startades #prataomdet med ingresser och faktarutor som nämnde Julian Assange.
Se bara länken nedanför artikeln ovan: "Som en reaktion mot misstron till kvinnorna i fallet Julian Assange .. "
Vi har alltså en första slutsats
S1 Koljonens historia har en koppling till Assangefallet
----------------------------------
Johanna, är det kanske så att du pratade om sex och gråzoner och privata saker utanför lagen, och inte förde en juridisk diskussion om våldtäkter?
- Det slog mig, twittrade jag, att det finns ett strukturellt problem i vår våldtäktslagstiftning.
S2 Koljonens historia handlar om våldtäkt.
S3 Koljonens historia handlar om svensk våldtäktslagstiftning.
----------------------
Johanna, kan det inte ändå vara så att du pratar om sådant du själv tycker är rätt eller fel, och inte vad svensk lag säger?
- Vi kanske till och med tillåter, som jag gjorde då, övergrepp i lagens mening att ske
S4 Koljonens historia beskriver vad som i svensk lag ses som en våldtäkt.
--------------------------------
Johanna, det finns ju de som pratar mycket om att vi skulle behöva en samtyckeslagstiftning. Men hur är det med #prataomdet och din historia, saknades samtycke där?
- Vi kanske till och med tillåter, som jag gjorde då, övergrepp i lagens mening att ske
S5 Koljonens historia beskriver en extremt passiv sexualitet, där samtycke sker genom att 'tillåta' den andra partnern att utföra handlingar.
S6 Koljonens historia beskriver frivillig sex - hon ger sitt samtycke
S7 Sex med samtycke av det slag Johanna Koljonen beskriver är (påstår hon bestämt) något som i svensk lag rubriceras som våldtäkt.
----------------
Då vet vi alltså att här finns inget att hämta för de som vill ha en samtyckeslagstiftning. Samtycke finns ju redan i Koljonens historia, liksom i Assange-fallet, och även i de flesta #prataomdet-historier som följde. Gemensamt för alla historier är också att de på något sätt - vi har inte fått veta exakt hur - faller under svensk våldtäktslagstiftning, och att det är en frågan om våldtäkt i lagens mening.
--------------------
Hur är då detta möjligt? Vad är det för detaljer vi har missat, Johanna?
- [Vår våldtäktslagstiftning] förlitar sig på att parterna ska kommunicera om sina gränser.... Men vi förmår det inte alltid.
S8 Johanna Koljonen saknar förmågan att säga nej
----------------------
Du menar alltså att det var våldtäkt i lagens mening, trots att du sade ja, därför att du befann dig i någon form av hjälplöst tillstånd?
- Vi kanske till och med tillåter, som jag gjorde då, övergrepp i lagens mening att ske. I sexuella övergreppssituationer är offret ofta hjälplöst. Det var inte jag. Jag kunde sannolikt ha brutit situationen med ett enda ord. Men jag ville inte vara till besvär.
Nehej, inte det. Du var inte hjälplös. Du saknade förmågan att säga nej, för att du inte ville vara till besvär.
S9 Johanna Koljonen saknar förmågan att säga nej, inte av hjälplöshet, utan av bekvämlighetsskäl
-----------------------
Johanna, kan du beskriva denna intressanta kvinnliga oförmåga, som gör mannen till våldtäktsman, lite mer detaljerat? Vi vill så gärna förstå..
- Det är där minnet av morgonen börjar, med penetrationen som ett faktum, att jag ville ha mera sex men kunde inte koncentrera mig på grund av den bultande ångestfrågan. Har han kondom?
Du hade en fråga, om kondom. Får man fråga om du hade förmågan att ställa frågan då?
- Jag ville inte vara till besvär. Skadan var redan skedd. Jag hade ju redan visat min njutning, då vore det väl barnsligt att avbryta?
S10 Johanna Koljonen saknar förmågan att ta upp den detalj som gör det hela till våldtäkt, under frivilligt sex, med sin partner.
----------------------------------
Varför valde du att inte säga att du, på något hemligt sätt, samtyckte till frivilligt sex som sedan kan anmälas som våldtäkt?
- tacksamhet över att han just då, när han rörde sig mot min kropp, i min kropp, kallade mig underbar
Aha! Du tyckte om att bli förförd och älskad. Så rörande passivt.
- Någonstans, i ett töcken av sexuella val från natten innan som jag medverkat i och njutit av men inte riktigt stod för, låg också känslan att min rätt att dra gränser på något sätt var förverkad.
Aha. Du hade omyndigförklarat dig själv! Du menar verkligen allvar med att du och många andra kvinnor saknar förmågan att säga nej!
------------------
Tyckte du verkligen att det var frågan om en våldtäkt, men valde att inte tala om det för att du njöt av att bli kallad underbar m.m? Är det verkligen en annan persons fel att du i hemlighet omyndigförklarar dig själv?
- Jag kände mig inte som ett offer för ett övergrepp. Jag var inte arg på honom, bara lite på mig själv
S11 Johanna Koljonen saknar förmågan att själv förstå att det frivilliga sexet är en våldtäkt
---------------------
Ok, så du förstod inte. Men hur kom du till den juridiskt precisa insikt du redogjort för, om strukturella fel, lagens mening och allt sådant där?
- Olusten jag kände för den här mannen var så vag i konturerna att det krävdes tio års distans för att urskilja dess form: ett as.
S12 Johanna Koljonen behövde tio år av feministiska funderingar för att komma underfund med att hennes frivilliga sex på något sätt var en våldtäkt
---------------
Johanna, nu kommer vi till den springande punkten. Varför var det frivilliga sexet våldtäkt, trots att du samtyckte och deltog hela vägen?
- För just mig är det viktigt att prata om självbildens och skammens nyanser. Någon annan berättar sårigt och rått om en brutal våldtäkt.
Jag förstår. Din våldtäkt var liksom mer subtil och nyanserad. Poststrukturalistisk och sådär. Men ändå. VAD gör det frivilliga sexet till våldtäkt i lagens mening?
- jag ville ha mera sex men kunde inte koncentrera mig på grund av den bultande ångestfrågan. Har han kondom? Han måste väl ha kondom? Jag vågade inte fråga.
Ja, vi har redan konstaterat. Mycket oförmåga blir det! Men hur kan detta göra det till en våldtäkt?
- Vår överenskommelse var ju så klämkäckt tydlig: kondom i varje hål, annars blir det inget.
En tidigare överenskommelse! Han provar sig fram om du är villig till samlag utan kondom. Ja, det är du. Du är så tacksam och allt det där. Du saknar förmågan att kommunicera med mera. Vi förstår.
S13 Johanna Koljonen saknar förmågan att göra överenskommelser under sex
S14 Johanna Koljonen gör sina överenskommelser före sex, och om hon sedan ändrar sig, så är det ändå våldtäkt om de inte följs
--------------
Så, Johanna, berätta nu noga om hur den där överenskommelsen om kondom gjordes. Var du tydlig?
- Förhandlade han om kondomen? Lirkade han för att slippa? Jag önskar att jag kom ihåg det. Det gör jag inte. Jag har resonerat med lirkande män så ofta att gångerna flyter ihop
Du vet alltså inte ens om du hade gjort någon överenskommelse, eller ens diskuterat kondomfrågan med mannen ifråga.
OCH ÄNDÅ ÄR DET EN VÅLDTÄKT I LAGENS MENING
------------------------------------------
Låt oss nu titta på några av slutsatserna och tillämpa dem på SW
S5 SW beskriver i sitt förhör i Häpm en extremt passiv sexualitet, där samtycke sker inte genom handling, utan genom att 'tillåta' den andra partnern att utföra sexuella handlingar.
S6 SW beskriver frivilligt sex.
S7 Sex med samtycke av det slag SW beskriver är något som svensk lag rubricerar som våldtäkt?
Nej, men Claes Borgström hävdar iallafall att så är fallet. På vilka grunder har vi ännu inte fått veta.
S8 SW saknar förmågan att säga nej.
Ja, uppenbarligen.
S9 SW saknar förmågan att säga nej, inte av hjälplöshet, utan av bekvämlighetsskäl.
Ja, det stämmer exakt med förhöret.
"Hon orkade inte säga till honom en gång till" s13
S10 SW saknar förmågan att ta upp den detalj som gör det hela till våldtäkt, under frivilligt sex, med sin partner.
Nej, SW tog faktiskt upp den - och gav sitt samtycke:
"Hon frågade genast: "Are you wearing anything?" och han svarade: "You". Hon sa till honom: "You better dont have HIV" och han svarade "Of course not". "
S11 SW saknar förmågan att själv förstå att det frivilliga sexet är en våldtäkt
Aftonbladet: ”Men Lena tyckte först inte att hon blivit våldtagen?”
Claes Borgström svarar: ”Hon är inte jurist.” ”
S13 SW saknar förmågan att göra överenskommelser under sex
S14 SW gör sina överenskommelser före sex, och om hon sedan ändrar sig, så är det ändå våldtäkt om de inte följs
Ja, som sagt, SW är ju inte jurist.
Johanna Koljonens har med ett slag åstadkommit ett massivt omyndigförklarande av svenska kvinnor, och fått kvinnosynen inom svensk feminism att ta ett kliv mer än hundra år bakåt i tiden. Hon har fått respons, i det närmaste konsensus, bland svenska feminister och publicister. Den svenska kvinnan är nu en grönsak ( i den engelska meningen, där en hjärndöd person uttrycks vara 'reduced to a vegetable'). Kvinnor kan inte ingå avtal. Kvinnor kan inte förstå vad de vill. Kvinnor kan inte vara aktiva under sex. De kan bara ligga stil och inte fatta vad som händer med dem. De behöver tio år av funderingar för att komma på vad de egentligen ville innerst inne - och det skulle mannen ha förstått i realtid, annars är det ett fall för våldtäktslagstiftning.