Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-08-17, 21:29
Medlem
HLiljensparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Om du talat klarspråk från början hade det aldrig behövt bli något missförstånd, men bra att du förtydligade. Med tanke på att Sven Anér ibland får hotfulla kommentarer på sin blogg, vore det intressant att veta om fler Palmebloggare erfarit liknande angrepp. Det har alltså inte du, men det kanske beror på att du inte är nog nära sanningen

Jag tror nog inte det. D V S att indikation på sanning skulle medföra hot.
Sen kan jag ju inte skriva på ett sätt som tilltalar alla konspirationsidéer. Bara sånt jag varit med om.
Det är klarspråk nog enligt min ringa mening.

Anér har heller inte fått några egentliga hot. Bara en massa (indirekt/direkt) dumma mejl som man kan tolka som hot om man är på det konspirativa humöret.

Men faktum kvarstår att både jag, Anér och förmodligen andra har haft så att säja "återkoppling" på det vi gör och skriver.
Enligt min mening är dessa aktiviteter "systemindikationer" och handlar inte om "farliga fakta" som måste döljas.
25 år efter mordet sitter det nya pojkar&flickor på stolarna och trycker på de knappar som överensstämmer med nån slags övergripande inriktning på underrättelsetjänsten. Där palmemordet uppenbarligen är högaktuellt.
Bl a därför att man jobbar med Minell och andra för att kartlägga nya förmågor inom de extremistiska organiserade kretsarna, t ex SKP.
Olle Minells polisspår gräver sig nämligen väldigt djupt in i de kretsarna.
Icke att sammanblanda med Anérs driv att söka klarhet i omständigheterna kring Olof Palmes död.
Citera
2011-08-17, 21:33
Medlem
HLiljensparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Möjligtvis alkoholiserad eftersom han dog av alkoholförgiftning. Konstigt att han söp ihjäl sig utan ett dokumenterat missbruk. Det är för övrigt svårt att kombinera yrkesrollen som chaufför med alkholkonsumtion. Länspolismästarens chaufför en alkis? Då hade han nog fått sparken för länge sen.

Rätta mej om jag har fel, men jag var rätt säker på att jag läst på ett "sansat" ställe att Dahlgren tog jobbet som chaufför p g a sin cancersjukdom. Att han drack mycket sista åren är väl ingen hemlighet heller.
Kommer bara inte i håg var jag läste det... kan ha det i gamla papper hemma också.. ska kolla det..
Citera
2011-08-17, 21:36
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Eller så tar man sikte på deras ära och heder, förklarar dem psyksjuka etc etc. Funkade med Martinger och oftare använt än man tror.

.Vissa hävdar ju att Jeusus Alcala och Marjasin också tillhör "skandaliseringsgruppen". Fler misstänkta fall?
Citera
2011-08-17, 21:45
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Ja, hur skulle man egentligen göra som gärningsman/inblandad? Börja hota de som kommer nära sanningen och riskera att lägga mer ved på brasan, eller helt enkelt hålla käft och hoppas på det bästa. Jag tycker det senare alternativet verkar mer intelligent, speciellt då de ändå har oddsen på sin sida.

Jag håller med. Det kanske tom är så diaboliskt uttänkt att man använder omvänd psykologi i t ex Anérs fall. Det kan också vara så enkelt att vi har att göra med inte alltför slipade kommandosoldater. Gillbergs mejl innehåller särskilt detaljerade uppgifter om hans privatliv: platser han besökt, personer han träffat, telefonsamtal osv. Enligt en person på Säpo som Gillberg kontaktat skulle det krävas en personalstyrka på 20 man för att kartlägga en person på det sättet. Barbrogruppen?
Citera
2011-08-17, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
.Vissa hävdar ju att Jeusus Alcala och Marjasin också tillhör "skandaliseringsgruppen". Fler misstänkta fall?

GW fick ett litet drev mot sig när han sa att han skulle skriva om Palme. Ett ex till:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ronny_Amberts

Senast redigerad av Acech 2011-08-17 kl. 21:55.
Citera
2011-08-17, 21:52
Medlem
bartrams avatar
Vad har i korthet Gillberg hävdat m a p MOP?. Jag har ingen koll på honom
Citera
2011-08-17, 21:55
Medlem
hweyls avatar
Citat:

Inte alltför långsökt. Thomas Hellberg fick pedofilkortet utspelat mot sig när han kom över känsligt tk-material från Bordellhärvan sägs det. Precis som Martinger fick fallet Helberg braskande rubriker i pressen innan förundersökningen var klar. Att han friades från alla anklagelser hjälpte föga då han redan var dömd i allmänhetens ögon. Finns en bra tråd här på fb om Hellberg.
Citera
2011-08-17, 21:57
Bannlyst
Citat:
GW fick ett litet drev mot sig när han sa att han skulle skriva om Palme. Ett ex till:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ronny_Amberts

Stefan Svedbom

- F d elitidrottsman
- Värvades
- Hällde i sig sprit
- Ställdes fram för att skjuta
- Sa något när han sköt
- Sprang uppför trappan och till Malmskillnadsgatan där Tell utklädd till hora tar vapnet

amberts hävdar att det är han, samma sak säger Anders Svärdvik som hävdar sig ha fått det berättat av hans nära vän på Säpo (?)

Jag är härdad men när den här mannen förs på tal darrar det till i mig. Kanske för det känns som en så "random" lögn att dra ihop.
Citera
2011-08-17, 21:59
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLiljensparre
Rätta mej om jag har fel, men jag var rätt säker på att jag läst på ett "sansat" ställe att Dahlgren tog jobbet som chaufför p g a sin cancersjukdom. Att han drack mycket sista åren är väl ingen hemlighet heller.
Kommer bara inte i håg var jag läste det... kan ha det i gamla papper hemma också.. ska kolla det..

Finns i och för sig inget som hindrar att killen hade cancer också. Men att han dog av alkoholförgiftning är jag rätt säker på. Skadar inte att dubbelkolla dock
Citera
2011-08-17, 22:19
Medlem
HLiljensparres avatar
Citat:
Ska jag vara helt ärlig hänger jag inte med riktigt i ditt scenario...:$

Bjud gärna på en krash-kurs, för fortsatt hög kvalité i våra diskussioner.

Det finns inga färdiga svar. Och analyserna saknar i många fall underbyggnad av t ex vittnesmål.
Och det ligger lite i saken natur.
Palmemordet är inte ett vanligt mord utan en händelse med komplexitet. Och en mängd kulisser. Där det handlar om vad som är sannolikt och inte.

Som jag visade med kulorna t ex. Jag kan inte säja rent ut att de är utplanterade. Däremot kan jag visa att de med mycket hög grad av sannolikhet är det.
Slutsatser och vidare utveckling av teori baseras på så sätt av slutsatser av sannolika förlopp.

Sen är det inte bara kulorna som ska analyseras. Främst handlar det faktiskt om mordoffret. Och bilden av personen Palme är lite annorlunda jämfört med den officiella mediabilden.

T ex så har jag dragit slutsatsen att det var Palme själv som läckte om(eller godkände läckage) om Gjejjers horaffärer. Politiskt spelade han motsatsen. Men han måste, liksom sin vapendragare Elmér (som hade koll på läget.. ), ha dragit slutsatser om riskerna med en horande justitieminister.
Ett politiskt spel med en god agenda, där Bratt och några andra (LGWP t ex) fick en massa onödig skit. Arrogansen fanns där i Palmes välvillighet också. Hans tankar var förmodligen på ett annat plan.
Han var besatt av tanken på de små nationernas självständighet gentemot stormakterna.
Och där fanns också Sverige som litet och inklämt land mellan maktblocken.
Någonstans där på 50-talet började också Palmes bekantskap med Birger Elmér. Ett land som befann sig i bitvis uppluckring och isärslitning mellan alla länder vars underrättelsetjänster i princip haft fritt tillträde under kriget.
Och där lojaliteten hos försvarsmaktens elit inte alltid låg i nationens intresse.

Där börjar resan mot Sveavägen tror jag.
Citera
2011-08-17, 22:35
Bannlyst
Ur Ronny Amberts bok

Citera
2011-08-17, 22:36
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Vad har i korthet Gillberg hävdat m a p MOP?. Jag har ingen koll på honom

Jan Gillberg är utgivare för tidskriften DSM - Debatt Sanningssökande Mediakritik - som ständigt hamnar utanför dinosauriemedias radar utom vid det tillfälle på året då "Sveriges 100 Viktigaste
Opinionsledare" koras. En smart pr-kupp för en annars rättshaveristisk tidning på högerkanten som förmodligen kämpar i motvind med en liten upplaga. Det finns liknelser med Contra, men istället för att bilda enad front mot vänstern har de kommit att bli varandras antagonister.

Det lustiga är att båda tidningarna har engagerat sig i Fallet Martinger och faktiskt presenterat tekniska bevis för att han inte kan ha ringt de sk snusksamtal som han dömdes för. DSM har gått längst och publicerat fem protokollsrapporter, varav några (däribland Dahlgrens pm om mordnatten) även publicerats ut på nätet. Gillbergs kontakter med Martinger medförde att han utsattes för en serie hotmejl både innan och efter det att publiceringen av rapporterna hade börjat. Avsändaren var en "Jonas Hedman" vilket förefaller vara en pseudonym. Innehållet, som återges i tidningen, är otrevligt och av hotande karaktär. Jonas Hedman har även skrivit hotmejl till Martinger (se min tråd om JM) där han beskriver "varför vi var tvungna att sätta dit dej". Ett smakprov:
Citat:
Du åkte ju på en massa telefonsamtal som du aldrig ringde (ha ha ha). Det kan du väl inte ha glömt eller hur! Samtal som tom ringts från platser som du inte ens varit på (ha ha ha). Men vi kan ordna allt lilla gubben.
Min fråga är: vem skriver nåt sånt här? Uppenbarligen ett psykfall, men det är samtidigt väldigt utstuderat. Nu kommer säkert något ljushuvud påstå att det är Martinger själv som ligger bakom, men det är ingen trovärdig förklaring. Jag är övertygad om att "Jonas Hedman", "Anita Svan", "Carl Stålbrännare" m fl är en och samma person.

EDIT: Enligt JH borde DSM döpas om till Dölj Sanningen om Mordet.
Senast redigerad av hweyl 2011-08-17 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in