2011-08-15, 10:15
Medlem
Showme1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
FS blev anhållen 4 augusti, efter det har han bara hämtat sina saker men då var poliser på plats i huset.
Jag undrar också över detta med Luminol..används inte det i Sverige? I USA används det ju allt som oftats.
För inte så längesedan såg jag en dokumentär om ett liknande fall. Det huset såg snyggt och prydligt ut både inne och ute i trädgården. När poliserna sedan en mörk kväll använde Luminol, var det (avtorkat) blod nästan överallt. De såg exakt hur gärningsmannen hanterat kroppen. Det var släpspår från övervåningen ända ut i trädgården till gatan där gm brukade parkera. Poliserna skämtade lite om detta då de kunde se det exakta händelseförloppet.

Ja blev han anhllen redan då, så förklarar det ju också att han inte hunnit göra sig av med allt.

Jag har svårt att tro att polisen i Sverige inte använder det. Iom att dom rubricerade händelsen ganska tidigt som misstänkt mord och F som den skyldige, så borde dom ju ha sökt igenom huset med lju och lykta efter spår.....
Citera
2011-08-15, 10:18
Medlem
Zabina66s avatar
Ooops. Här glömde FS av sig lite under de första förhören:

Citat:
"Man kan säga att.. hon levde sitt liv och jag lever mitt liv

Pdf sid 983 i Fup
Citera
2011-08-15, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
Ja blev han anhllen redan då, så förklarar det ju också att han inte hunnit göra sig av med allt.

Jag har svårt att tro att polisen i Sverige inte använder det. Iom att dom rubricerade händelsen ganska tidigt som misstänkt mord och F som den skyldige, så borde dom ju ha sökt igenom huset med lju och lykta efter spår.....

De har ju uppenbarligen inte sökt igenom huset ordentligt.. Det kanske är lagar/avtal som reglerar detta med vad de får använda för metoder. Polisen här i Sverige använder bland annat Amidosvart/grönt, för att få fram rester av blod. Men just Luminol har jag personligen aldrig hört talas om i något fall.
Citera
2011-08-15, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zabina66
Ooops. Här glömde FS av sig lite under de första förhören:

Pdf sid 983 i Fup

Ja.. polisen poängterar detta lite senare, men då förklarar FS att han pratade i dåtid. Det där är ett vanligt misstag skyldiga brukar göra. Mats Alm gjorde väl en liknande fadäs?
Citera
2011-08-15, 10:27
Medlem
Showme1s avatar
Citat:
De har ju uppenbarligen inte sökt igenom huset ordentligt.. Det kanske är lagar/avtal som reglerar detta med vad de får använda för metoder. Polisen här i Sverige använder bland annat Amidosvart/grönt, för att få fram rester av blod. Men just Luminol har jag personligen aldrig hört talas om i något fall.

Hmm, har en ytlig bekant som är kriminaltekniker, stöter jag på henne ska jag fråga. Även om lagar och avtal reglerar saker så borde man ju vid misstänkt mord och har en anhållen, få ta till det som krävs.

Dags att vi i Sverige får lite bättre saker för att lösa saker och ting kanske
Citera
2011-08-15, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
Hmm, har en ytlig bekant som är kriminaltekniker, stöter jag på henne ska jag fråga. Även om lagar och avtal reglerar saker så borde man ju vid misstänkt mord och har en anhållen, få ta till det som krävs.

Dags att vi i Sverige får lite bättre saker för att lösa saker och ting kanske

Ja, gör det. Din bekant borde ju veta.

Edit: Jag sökte på Luminol här på FB. Tydligen har något Luminolliknande ämne använts i fallet Lottie Nillsson i Sjöbo. Enligt inläggen i alla fall.
Senast redigerad av Mariooo 2011-08-15 kl. 10:47.
Citera
2011-08-15, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ang. artikeln, ni som har läst FUP, står det något om varför den vik. brevbäraren inte kom ihåg avsändarens namn på vykortet? Denne verkar komma ihåg allt annat, som t ex texten och framsidans vy.

Jag menar inte att det är en väsentlig pusselbit, men jag blev nyfiken. Är det pga rädsla hos brevbäraren?

Det framgår inte mer i FUP än vad som stod i artikeln. Brevbäraren nämner ingen avsändare. Antingen fanns det ingen, eller så minns hon inte?
Marinas mamma fick också ett riktigt obehagligt samtal efter att de gått ut med efterlysning av MJ och hennes bil. Världen är full av knäppgökar.
Citera
2011-08-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ja, gör det. Din bekant borde ju veta.

Edit: Jag sökte på Luminol här på FB. Tydligen har något Luminolliknande ämne använts i fallet Lottie Nillsson i Sjöbo. Enligt inläggen i alla fall.

Det stämmer att det användes, syns på bilderna i Fup.
Citera
2011-08-15, 11:06
Medlem
Citat:
[...] " i sovrummet hänger piskor i gardinstången och för säkerhets skulle så ligger en yxa förmodlingen under sängen ( inte kollat på ett tag..) [...]
Sid. 620. Fup. Citat av Marinas konversation.

Någon som läst nått mer om denna yxa? om den återfanns under sängen?
Citera
2011-08-15, 11:15
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det kan ju vara så enkelt oxå, att någon skrivit vykortet för att få lite uppmärksamhet, någon lustigkurre på detta forum kanske . Tror knappast en kumpan eller medbrottsling är så korkad så att h*n skickar ett vykort med dylikt textinnehåll som vem som helst kan läsa. Vykortet betyder nada som bevisning.
Sen den här vännen P som enligt media ska vittna, tror jag inte heller har något större bevisvärde.
Det var den vännen som sa att M sagt att F ska gömma henne i en djungelskog.

Eftersom ingen annan av vännerna påtalar att M varit hotad och hon verkar ju varit väldigt öppen och spontan, så jag tror knappast hon skulle hållit tyst om en sådan mordplan.

Man kan få ihop en story om M via de andra oberoende förhören från de kontakter M haft. Men denna P har själv ett intresse för spökeri och mystik och säger att M sagt detta med djungelskog efter att P nämnt någon mordfilm i samband då M och F fixade jordkällaren.
Citera
2011-08-15, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perception
Sid. 620. Fup. Citat av Marinas konversation.

Någon som läst nått mer om denna yxa? om den återfanns under sängen?

Nej, bara att det hittades en yxa i FS:s bil mellan sätena. Det fanns djurblod på den. Han berättar att han någon gång slagit ihjäl ett rådjurskid som han kört på.
Citera
2011-08-15, 11:22
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Men skulle dylik transport vara möjlig i becksvart mörker!

Fanns det lyktor på tomten? Sen kan ju bilens strålkastare ge ett bra sken.
Jag såg en kartbild i fupen på en stor sandhög och på ett sådant ställe har det ju gömts lik förr.
Ni som har koll på orten. Hur långt bort från bostaden finns en stor hög sand (där man bryter sten)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in