2011-08-14, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kokko-Laban
Enligt fup s. 93 så kan man läsa att det genomförts hundsök och dykningar i ett antal sjöar utan resultat. Risken finns ju dock att dykarna kan ha missat något...

En teori angående själva bortforslingen kanske skulle kunna vara att FS kört M:s kropp paketerad i preseningen (som saknas) och fasttejpad på en kärra (som också saknas) och med eventuella extra sänkvikter, kopplad efter 4-hjulingen. Sen har han kört in på skogsstigen strax före Bottenstugan vid siffran 2 på kartan på s. 434 i fup.
Cirka 400-500 meter in på den stigen så är det väldigt brant med klippavsatser ner mot Håltesjön, och stigen är då på ca 20-30 meters höjd ovanför sjön (om jag minns rätt, jag vandrade där några gånger för några år sen). Stigen är för övrigt ganska bred, så att köra en 4-hjuling där borde inte vara några problem.
Där sen uppe på krönet/höjden så har han kopplat loss kärran, och helt enkelt rullat den utför "stupet" och ner i sjön, som jag tror är ganska tvärdjup där vid kanten.

Sen har han kört tillbaka mot Ålevatten och Övre Röra, och sen vikt av på en väg vänster/söderut där han ställt ifrån sig 4-hjulingen några km bort på en mindre skogsväg (där den hittades senare enligt fup s. 99), och sen gått tillbaka hem till huset.

Men det är bara en av tusen teorier...
Problemet med naturområdet i Svartedalen är ju att det dels finns stora ytor med otillgänglig terräng, och dessutom massor (100+) med mindre tjärn och sjöar.

Edit: Direktlänk till karta över Anvik och Håltesjön här:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=anvik+stenungsund

Ja, det är en möjlighet. Om han planerat detta och haft fyrhjuling mm i beredskap någonstans. Det är så märkligt att en stulen fyrhjuling hittas just där just då, tror den är inblandad på något vis. Kanske därför FS vandrar där dagen efter? För att kolla att ingenting flytit upp? Han är ju klart nojig över de bilar han ser där den dagen eftersom han kollar upp dem. Rädd att de hittat eller sett något?

Edit: Även om kanske inte just kroppen är där kanske pirran med fasttejpade madrasser och kuddar mm sänkts där?
Senast redigerad av Mariooo 2011-08-14 kl. 13:40.
Citera
2011-08-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det verkar nästan som att det var något fel på både manskapet och hundarna dessa dagar då de kunde missa över 2 liter blod i offrets säng.

Nu var det inte 2 liter blod i sängen, SP hade räknat ut att det krävdes minst 2 liter blod för att få de fläckar som gått genom bäddmadrassen. Bäddmadrasserna var ju utbytta av GM som det verkar.

Lite konstigt att man inte hittade blodfläckarna ändå kan man tycka, men jag tror inte man använde likhund inomhus.

Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ja, det är en möjlighet. Om han planerat detta och haft fyrhjuling mm i beredskap någonstans. Det är så märkligt att en stulen fyrhjuling hittas just där just då, tror den är inblandad på något vis.

Finns väl inget som pekar på att detta var en planerad handling, man väljer knappast att döda någon i dennes hem om man nu planerar brottet väl
Skulle det vara planerat mord så skulle det givetvis skett utomhus där det är lättare att stöka undan kropp och eventuella spår av brottet.
Senast redigerad av karlstaden 2011-08-14 kl. 13:48.
Citera
2011-08-14, 13:48
Bannlyst
Förflyttning av lik både inne som ute går fint på en presenning, det gör också att det inte grisas ner för mycket på golv mm. Vidare transport funkar fint med både pirra skottkärra som fyrhjulssläp då med komplement av silvertejp för att stadga godset, väl förankrat kan han sen dumpat henne i vilket kärr mosse som helst inom rimligt avstånd.
Alternativ kan presenningen fungerat som klädesskydd om han fraktat henne i bilen, blev hon då dumpad utomsocknes kan han ha slängt presenningen i vilken soptunna som helst.
pirra med mera kan han ha haft till hjälp med madrasserna, ja om det är typ dux eller den sorten.

Vapnet mm kan han ha tagit svängen upp till Lilla Edet och slängt i den i den väldigt strömma älven, där är helt omöjligt att dyka eller på annat sätt söka. Vapnet kan också ligga i kärr runt huset eller i nån mosse ioförsig, men det finns "säkra platser" alternativ han haft tillgång till.

Så utgår man från vad han fysiskt kan ha gjort kan man minskat sökområdet tycker jag, släppa runt på 80 kilo och helst inte bli upptäckt...Tror själv att hon finns i mossen ev ett av kärren väldigt nära.
Citera
2011-08-14, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlstaden
Nu var det inte 2 liter blod i sängen, SP hade räknat ut att det krävdes minst 2 liter blod för att få de fläckar som gått genom bäddmadrassen. Bäddmadrasserna var ju utbytta av GM som det verkar.

Lite konstigt att man inte hittade blodfläckarna ändå kan man tycka, men jag tror inte man använde likhund inomhus.

Finns väl inget som pekar på att detta var en planerad handling, man väljer knappast att döda någon i dennes hem om man nu planerar brottet väl
Skulle det vara planerat mord så skulle det givetvis skett utomhus där det är lättare att stöka undan kropp och eventuella spår av brottet.

Det kanske var tänkt att ske utomhus? Men det gick inte som planerat?
Citera
2011-08-14, 14:00
Medlem
Citat:
Enligt fup s. 93 så kan man läsa att det genomförts hundsök och dykningar i ett antal sjöar utan resultat. Risken finns ju dock att dykarna kan ha missat något...

En teori angående själva bortforslingen kanske skulle kunna vara att FS kört M:s kropp paketerad i preseningen (som saknas) och fasttejpad på en kärra (som också saknas) och med eventuella extra sänkvikter, kopplad efter 4-hjulingen. Sen har han kört in på skogsstigen strax före Bottenstugan vid siffran 2 på kartan på s. 434 i fup.
Cirka 400-500 meter in på den stigen så är det väldigt brant med klippavsatser ner mot Håltesjön, och stigen är då på ca 20-30 meters höjd ovanför sjön (om jag minns rätt, jag vandrade där några gånger för några år sen). Stigen är för övrigt ganska bred, så att köra en 4-hjuling där borde inte vara några problem.
Där sen uppe på krönet/höjden så har han kopplat loss kärran, och helt enkelt rullat den utför "stupet" och ner i sjön, som jag tror är ganska tvärdjup där vid kanten.

Sen har han kört tillbaka mot Ålevatten och Övre Röra, och sen vikt av på en väg vänster/söderut där han ställt ifrån sig 4-hjulingen några km bort på en mindre skogsväg (där den hittades senare enligt fup s. 99), och sen gått tillbaka hem till huset.

Problemet med naturområdet i Svartedalen är ju att det dels finns stora ytor med otillgänglig terräng, och dessutom massor (100+) med mindre tjärn och sjöar.

Detta min vän ska jag kolla upp. Skall efter jobbet dra till sjön och kolla läget och fota lite.
Citera
2011-08-14, 14:01
Avslutad
Citat:

Borde han inte ha dumpat 4-hjulingen i sjön samtidigt med kärran i så fall? Det måste ju vara ganska stor risk för att han lämnat fingeravtryck på 4-hjulingen så att den hade kunnat spåras till honom, och vara mycket svårförklarad för honom.
Citera
2011-08-14, 14:03
Medlem
Quarrels avatar
Jag har fått ett e-brev från en av våra högst välkomna besökare på Flashback. Tack för det.
Citat:
Jag har en gammal Tellus bagagekärra (tillverkad av Tellus AB i Vallentuna på 70-talet) med 4 luft/gummihjul, på sommaren står den som bord vid hamocken men på höst & vår använder jag den flitigt att köra allt från kvistar och grenar till STORA stenbumlingar och stubbar ut i skogen runt min fastighet, har även kört ett & annat motorblock och traktorgrejjor på den. Min fastighet påminner mycket om Marinas långt ut i skogen med närmaste granne 600m bort, svep in Marina och allt annat i en press lägg det på kärran och spänn fast med spännband (sett sådana i bilderna i FUP) sen är det bara att i godan ro rulla hela ekipaget till närmsta sjö och rulla i allt, kärran väger nog 50kg så den blir ett perfekt sänke och risken att spännband ruttnar och lossnar är 0...
Detta har nämnts i tråden. Vad som talar emot är att den kärra vi pratar om i tråden, Hörby 2028/29 väger 13-15 kg. Jag tror inte att den vikten räcker särskilt länge. Men kompletterad med vikter, så.
Citera
2011-08-14, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Borde han inte ha dumpat 4-hjulingen i sjön samtidigt med kärran i så fall? Det måste ju vara ganska stor risk för att han lämnat fingeravtryck på 4-hjulingen så att den hade kunnat spåras till honom, och vara mycket svårförklarad för honom.

Det första jag tänker på är att det kanske blir bensin och oljefläckar på ytan i vattnet? Kan han ha tänkt på det?
Citera
2011-08-14, 14:33
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Sängen var ett "arvegods" från Ms föredetta ex. P.
I en av de beslagna datorerna finns sök på madrasser och sängar, så det kanske var nästa projekt för F.
M hade det gott ekonomiskt, ägde aktier för över 100.000

Har F någon möjlighet att få lägga vantarna på aktierna om han "bara" döms till brott mot griftefriden?
Citera
2011-08-14, 14:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Har F någon möjlighet att få lägga vantarna på aktierna om han "bara" döms till brott mot griftefriden?
Inte lagligt, såvida de inte har testamenterats till honom och det tvivlar jag starkt på.
Citera
2011-08-14, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Nej, de var inte gifta så F har ingen rätt till någonting. Därför känns det lite underligt med ett planerat mord, där en tidigare stulen 4-hjuling, inköp av skottkärra osv, skulle ingå. Jag tror att detta är ett mord i hastigt mod, förmodligen under drogpåverkan. Han har skaffat undan henne på något vanligt sätt, med största sannolikhet med någon av bilarna. Tror inte han vågade dra omkring med en stor kärra med hennes kropp i presenning, risken för upptäckt måsta ha varit alldeles för stor.
Citera
2011-08-14, 14:38
Medlem
Quarrels avatar
Nu sticker jag ut hakan som vanligt. Jag hittar inget bevis som binder FS vid brottet eller brottsplatsen på annat sätt än att han bodde där vid tidpunkten för försvinnandet.

Jag funderar på om M kan ha iscensatt försvinnandet själv. Först bytte hon ut bäddmadrasserna från FS gamla sängar. Därefter tappade hon sig själv på blod vid huvudänden, och skyddade bäddmadrasserna. Hon behövde inte tappa sig på två liter blod, det mesta antas ha sugits upp av bäddmadrasserna. Det räcker med en liten mängd blod för att åstadkomma den upptäckta blodfläcken. Efteråt, när blodet torkat, arrangerade hon om filtar och skydd så att det såg ut som vid upptäckten.

Dessutom sköt hon ett skott i väggen. I hålet hittades en liten benbit, för liten för att DNA-bestämma. Eventuellt blod gick inte heller att analysera. M kan ha skjutit genom ett djur, ett litet djur som gav ifrån sig lite blod, därför inget blod på väggen. En granne nämner att han hörde ett par skott, men säger inte att det var nattetid, vilket han borde ha gjort om det var FS som sköt M när hon sov.

Om man skjuter någon i sängen bör man skjuta uppifrån. Varför sitter då kulhålet i väggen, som om skottet avlossats i en bana något snett uppåt?

M kan sedan, precis som FS säger, ha stuckit iväg, gjort uttagen i Stora Höga och givit sig ut i världen, klädd i de kläder som saknas, med pass och kamera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in