2011-08-14, 11:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, jag har tänkt på det. Varför var den borta? Skotthål?
I så fall sköt han väldigt snett, eftersom blodet fanns vid huvudänden och TV:n vid fotänden.
Citera
2011-08-14, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt förre pv:s vittnesmål hade M TV i sovrummet. Sid 699(FUP)

Men den saknades vid brottsplatsundersökningen. Sid 173(FUP)

Ja, men syftar förre pv:s uppgift på nutid eller dåtid? Visste han verkligen om Marina hade kvar en TV i det hörnet NU?
Citera
2011-08-14, 12:03
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Man kan också tänka sig att han först dumpat kroppen i panik nånstans för att senare återkomma och gömma den bättre, förslagsvis nedgrävd.

Jag instämmer i din spekulation. Själv har jag ett boende som litegrann (exteriört)
påminner om MJ:s.

Om jag, till äventyrs, vore nödgad att undanröja spåren, efter en liknande gärning som
denna, så skulle jag först och främst vilja få ut kroppen ur huset (av flera orsaker).
Inlindad i presenning skulle jag frakta bort den med skottkärra några 100 meter
från huset, och där snabbt och provisoriskt dölja den.
Därpå skulle jag undanröja alla (akut) synliga spår av gärningen i huset.
Detta sammantaget bör kunna klaras av på kanske 4-5 timmar och sedan
skulle jag (tillfälligt) kunna "pusta ut" samt planera vidare ...

Skulle jag nästa dygn prioritera något, så vore det en grav i nära anslutning
till den provisoriskt gömda kroppen ...

Edit : Sågklingor och dyl. tror jag ej så mycket på, ty de äro makabra och väsnas.
Citera
2011-08-14, 12:05
Medlem
Quarrels avatar
Har jag tittat för mycket på CSI, eller stänker det mycket blod när någon blir skjuten genom huvudet? Det bör alltså ha funnits blodfläckar på tapeten vid kulhålet redan vid första brottsplatsundersökningen. Blod på tapet är svårt att få bort, inbillar jag mig. Hade teknikerna vid första brottsplatsundersökningen glömt blindhunden hemma? Och var är det blodet nu?
Senast redigerad av Quarrel 2011-08-14 kl. 12:16.
Citera
2011-08-14, 12:08
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
I så fall sköt han väldigt snett, eftersom blodet fanns vid huvudänden och TV:n vid fotänden.

Ja, men vi vet inte om hon hade kvar TV:n i sovrummet eller om hon har ändrat placering av den. Familjen verkar inte ha varit inne i MJ:s sovrum så ofta heller.
Citera
2011-08-14, 12:13
Avslutad
Citat:
Har jag tittat för mycket på CSI, elle stänker det mycket blod när någon blir skjuten genom huvudet? Det bör alltså ha funnits blodfläckar på tapeten vid kulhålet redan vid första brottsplatsundersökningen. Blod på tapet är svårt att få bort, inbillar jag mig. Hade teknikerna vid första brottsplatsundersökningen glömt blindhunden hemma? Och var är det blodet nu?

Ja, det har jag också funderat på. Men möjligen kan han ha lagt ett täcke över Marina innan han skjutit henne och därigenom undgått stänk.
Citera
2011-08-14, 12:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det har jag också funderat på. Men möjligen kan han ha lagt ett täcke över Marina innan han skjutit henne och därigenom undgått stänk.
Det skulle hon ha vaknat av.

Sid 715(FUP) Kulhålet sitter på en panel ca tre dm under tapeten. Panelen går att tvätta ren, men det bör ha stänkt på tapeten också.
Citera
2011-08-14, 12:35
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Sid 715(FUP) Kulhålet sitter på en panel ca tre dm under tapeten. Panelen går att tvätta ren, men det bör ha stänkt på tapeten också.

Jag tror han sköt henne efter att han väckt henne alternativt innan hon somnade.

Han har varit smart att inte använda rengöringsmedel med luktämnen, det var därför som den första polismannen inte kände lukt efter rengöringsmedel.
Citera
2011-08-14, 12:40
Bannlyst
Citat:

Jag har väl också sett för mycket CSI? men i kulhålet hittades även ett fiberliknande material. Kan han ha skjutit genom en kudde? Dämpar både ljud och kanske blodstänk?
FUP: 715
Citera
2011-08-14, 12:45
Avslutad
Citat:

Ja, men hon skulle inte ha hunnit värja sig. Att kasta ett täcke över henne och direkt därpå skjuta går på någon sekund för någon som står beredd.
Citera
2011-08-14, 12:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag har väl också sett för mycket CSI? men i kulhålet hittades även ett fiberliknande material. Kan han ha skjutit genom en kudde? Dämpar både ljud och kanske blodstänk?
FUP: 715

Klart tänkbart.
Citera
2011-08-14, 13:14
Medlem
Enligt fup s. 93 så kan man läsa att det genomförts hundsök och dykningar i ett antal sjöar utan resultat. Risken finns ju dock att dykarna kan ha missat något...

En teori angående själva bortforslingen kanske skulle kunna vara att FS kört M:s kropp paketerad i preseningen (som saknas) och fasttejpad på en kärra (som också saknas) och med eventuella extra sänkvikter, kopplad efter 4-hjulingen. Sen har han kört in på skogsstigen strax före Bottenstugan vid siffran 2 på kartan på s. 434 i fup.
Cirka 400-500 meter in på den stigen så är det väldigt brant med klippavsatser ner mot Håltesjön, och stigen är då på ca 20-30 meters höjd ovanför sjön (om jag minns rätt, jag vandrade där några gånger för några år sen). Stigen är för övrigt ganska bred, så att köra en 4-hjuling där borde inte vara några problem.
Där sen uppe på krönet/höjden så har han kopplat loss kärran, och helt enkelt rullat den utför "stupet" och ner i sjön, som jag tror är ganska tvärdjup där vid kanten.

Sen har han kört tillbaka mot Ålevatten och Övre Röra, och sen vikt av på en väg vänster/söderut där han ställt ifrån sig 4-hjulingen några km bort på en mindre skogsväg (där den hittades senare enligt fup s. 99), och sen gått tillbaka hem till huset.

Men det är bara en av tusen teorier...
Problemet med naturområdet i Svartedalen är ju att det dels finns stora ytor med otillgänglig terräng, och dessutom massor (100+) med mindre tjärn och sjöar.

Edit: Direktlänk till karta över Anvik och Håltesjön här:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=anvik+stenungsund
Senast redigerad av Kokko-Laban 2011-08-14 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in