2010-05-06, 11:39
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Jag vill inte dras in i en jobbig sifferdiskussion, men AIK har allsvenskans otvetydliga största publik. Och det är ganska viktigt i en fråga om "största mötet", inte om man har vunnit massor av SM-guld, men snittar runt 12-14 000...

Andra har fler meriter, men våra tre titlar på rad är inte fy skam.

Och Djurgården var 2000-talets största klubb i Allsvenskan. Ska vi börja ta diskussionen?
Citera
2010-05-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomerang
När DIF mötte FCK i uefacupen 02(?) framgick det med all tydlighet vilken skillnad det är mellan Sverige och Danmark när det gäller supporterkultur. Att ens jämföra fck-bif med DIF-aik(eller något annat av de större derbyna i Sverige) känns så jävla efterblivet.

lite danska citat efter DIFs bortamatch som tydligt visar skillnaden:

'For første gang i FCK-Online’s historie, stod alle medlemmer af redaktionen og var direkte imponeret af modstanderens fans.
Det var virkelig imponerende det de svenske fans kunne levere rent vokalt i går.'

"DIF var KLASSER bedre end hvad både BIF og FCK har præsteret - NOGENSINDE...."

"Og så i øvrigt fantastisk stemning til kampen! Järnkaminerna blæste jo nærmest FCKFC ud af banen!?!"

Men det bör väl ha hänt en del på 8 år? Även fast vi under Europa-sejouren -02 var riktigt bra läktarmässigt. Tempot i det här klippet jämfört med idag är helt sjukt.
http://www.youtube.com/watch?v=Nlwobb7op74&feature=related
Citera
2010-05-07, 13:34
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Du snackade ju om feststämning? En hel del andra här har också påstått att det saknas rivalitet i Köpenhamnsderbyt, vilket jag vände mig emot.

För övrigt ett helt onödigt provokativt svar från dig. Uppenbarligen har du blivit överkörd i denna diskussion ett antal gånger nu, vilket dina svar vittnat om gång på gång. Ett sista försök i att förlöjliga mig kommer inte väga upp resterande av dina skitinlägg.

Adjöken!
Ja jag känner mig rätt överkörd ja.

Vad fan är det för fel egentligen? Jag sa feststämning och du hakar upp dig på det och jag sa att du själv får bedöma om vad som är feststämning och vad som är hatstämning för jag orkar inte gå in och diskutera ord. Och dessutom, nu debatterar du bara om ordet "Feststämning" och inte om derbyt, samtidigt som du håller med om att DIF-Gnaget är större. Vad fan är ditt problem? Varför måste du alltid hitta något litet att klaga på?

F.ö så ska har jag aldrig någonsin påstått att FCK-BIF är ett litet möte. Tror att det mötet är större än t.ex. Rosengård-Brann eller LYN-Vålerenga. Men jag tror bara att DIF-Gnaget är större p.g.a. att det har mest rivalitet för det är så jag uppfattar hur det största mötet är.
Citera
2011-08-11, 23:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Skulle säga AIK-Djurgården! rivaliteten är så stor, + att man aldrig har hört talas om att det ska vara stökigt på en fotbollsmatch i Köpenhamn
Citera
2011-08-12, 00:04
Medlem
Vuxenkos avatar
AIK-dif är i mina ögon Nordens största möte.
Citera
2011-08-12, 02:33
Medlem
Steff83s avatar
AIK-DIF är väl hetast med tanke den långa historien..och att det är tvillingklubbar..

Men många verkar underskatta Köpenhamnsderbyt...Det går hett till där..och stämningen mellan fansen är allt annat än hjärtlig..Inbilla er inget annat..Mycket handlar ju om Bröndbyfansen avskyr FCK ännu mer för dom är en "plastklubb" nu..men dom hade även stor rivalitet med föregångsklubbarna till FCK..KB och B1903..OCh FCK-fansen svarar givets tillbaks kraftfullt på detta..

Men det är dessa två derbyna som en klass för sig i Skandinavien..

Mängdmässigt så är det Göteborgsderbyna mellan IFK och ÖIS eller GAIS som är störst flera gånger om genom historien..Stor rivalitet där också..men på ett annorlunda sätt..och kanske inte "hett" på det sätt som antar ni menar här. Dessutom är IFK i alltför numerärt överläge för att det ska bli värt att diskutera.

Norge har inget hett stormöte mellan två klubbar från samma stad..Vålerengen har en stark supporterkärna och kultur..men den klubb dom rivaliserar med främst..Lyn, har har rätt få supportrar, och har gått i konkurs..Övriga klassiska lag från Oslo-området..Stabäk och Lilleström kommer inte ens i fråga. Förortslag utan en mängd hetlevrade fans.
Senast redigerad av Steff83 2011-08-12 kl. 02:40.
Citera
2011-08-12, 02:49
Medlem
Fhoobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenko
AIK-dif är i mina ögon Nordens största möte.

I mina ögon också. Kan inte se något möte i norden som skulle slå högre än ett derby mellan DIF - aik.
Citera
2011-08-12, 11:52
Medlem
Jules.Winnfields avatar
Denna tråden alltså.. Stor humor, stor humor
Jag trodde pajkastningen i allsvenskan och supporter trådarna räckte.
Citera
2011-08-12, 12:16
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomerang
När DIF mötte FCK i uefacupen 02(?) framgick det med all tydlighet vilken skillnad det är mellan Sverige och Danmark när det gäller supporterkultur. Att ens jämföra fck-bif med DIF-aik(eller något annat av de större derbyna i Sverige) känns så jävla efterblivet.

lite danska citat efter DIFs bortamatch som tydligt visar skillnaden:

'For første gang i FCK-Online’s historie, stod alle medlemmer af redaktionen og var direkte imponeret af modstanderens fans.
Det var virkelig imponerende det de svenske fans kunne levere rent vokalt i går.'

"DIF var KLASSER bedre end hvad både BIF og FCK har præsteret - NOGENSINDE...."

"Og så i øvrigt fantastisk stemning til kampen! Järnkaminerna blæste jo nærmest FCKFC ud af banen!?!"

Tack för det, så vackert att man nästan blir gråtfärdig. För oss som minns hur Djurgården anförda av KKK fullständigt körde över FC Köpenhamn även nere på planen så framstår detta möte som en av de absoluta höjdpunkterna i vår moderna historia.

Vad gäller frågan i topic så smäller Stockholmsderbyt förstås högst! 1950, 1990 eller 2030.
Citera
2011-08-12, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fhoob
I mina ögon också. Kan inte se något möte i norden som skulle slå högre än ett derby mellan DIF - aik.

Det är rätt. Finns inget som slår AIK-dif, inte någonstans. Tvåa kommer AIK-bajen och trea får väl ges till dif-bajen. Ni gårdare kanske vill byta på bajenderbynas placering, men oavsett vad så kommer köpenhamnsderbyt ändå inte topp-3. Även AIK-ifk & ifk-mff får väl ses som stora möten.
Citera
2011-08-12, 16:53
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Det är rätt. Finns inget som slår AIK-dif, inte någonstans. Tvåa kommer AIK-bajen och trea får väl ges till dif-bajen. Ni gårdare kanske vill byta på bajenderbynas placering, men oavsett vad så kommer köpenhamnsderbyt ändå inte topp-3. Även AIK-ifk & ifk-mff får väl ses som stora möten.

Derbyna med Bajen kan knappast räknas så högt..FCK-Bröndby är långt hetare även känslomässigt..
Citera
2011-08-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Derbyna med Bajen kan knappast räknas så högt..FCK-Bröndby är långt hetare även känslomässigt..

Tror du? Jag har inte så bra koll men det känns som att det är svårt att få till ett så hett derby när det inte ens finns historia 20 år bak i tiden.

Edit: Räknar inte tiden innan sammanslagningen som innebar FCK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in