Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Det är begreppen feststämning och hatstmämning jag väntar på att du ska förklara för mig. Du verkar ju mena att det råder feststämning i Köpenhamn, medan det råder hatstämning i Stockholm. Kan du då inte ens ge konkreta exempel på vad detta innebär, så får jag förstås avfärda dig som den idiot du verkar vara.
Men jag gav ett exempel och kan ju för fan inte med ord förklara vad en feststämning är. Men nu ska jag för fan reda ut det här så att du slipper tömma ditt föråd med personangrepp...
Djurgården och AIK är de klubbarna i Norden som har störst rivalitet, vilket på många håll saknar motstycke i Skandinavien.
Mindre vitala anledningar
Båda klubbarna är skapade i Norra Stockholm
Båda klubbarna är skapade samma år med bara veckors mellanrum
Mer vitala anledningar
Båda klubbarna är de mest framgångsrika i Stockholm i Fotboll och Ishockey, och även bandy måste tilläggas.
Båda klubbarna har mötts i flera viktiga finaler såsom SM Finalerna i Hockey och Svenska cupen finalen 2002. Även kanske bör nämnas att dem en gång mötts i Bandyfinalen
Båda klubbarna är väldigt stora supportermässigt i Sverige
Båda klubbarna har centraliserade platser men är dock väldigt populära utanför områderna.
Men med feststämning överlåter jag åt dig att definiera för du borde veta hur det är att vara med om en feststämning jämtemot en hatstämning och tycker inte det är värt att definiera.
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Ja, rivaliteten är större i Stockholm. I övrigt är det exakt samma stämning. Man slåss, hatar, kastar bomber mot varandra och gottar sig i veckor efter en vinst. Att du tror att det skulle vara på ett annat sätt vittnar bara om att du inte vet vad du talar om.
Bra, då är vi överens men jag måste ändå påpeka en sak som jag inte ser som vanligt förekommande i våra grannländer.
När Djurgården och AIK möts är det många tonåringar som inte ens får gå för att föräldrarna är rädda för att det ska bli upplopp, och det är vanligt förekommande. Att det händer i Danmark också kan man ju säga att det inte sker lika mycket som i Sverige. Kom ihåg att Sverige faktiskt har mer problem med Huliganism än Danmark har.