Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Det är intressant som flera av er skriver om att sedan HäPM läckte ut har tonen hos många av de närmaste förändrats.
Jag gick tillbaka och kollade lite på Rebellabloggen. De ändrade ju en passage i stycket som helt och hållet gick emot vad som tidigare stod där. Vi vet visserligen redan om det men ändringen gjordes i tiden runt omkring prataomdet drogs igång och innan HäPM läckt ut.
Inläggen gjordes ursprungligen den 24 augusti av en rebellasyster till AA.
Original 24 augusti:
Det kan handla om något så enkelt som två kvinnor som ville ta reda på om det gick att tvinga någon att testa sig för sexuellt överförbara sjukdomar. Och om poliser som gjorde sitt jobb och såg något brottsligt i kvinnornas berättelse om en sexpartner som struntade i deras överenskommelse om skyddat sex och lät bli att använda kondom utan deras vetskap eller samtycke.
Redigerade i före eller mitten december:
Det kan handla om något så enkelt som två kvinnor som ville stå upp för sin rätt till sina kroppar, som inte accepterade övergrepp och berättade om dem.
Så från att AA och SW ville prata kondomer och brutna överenskommelser så var det polisen som ansvarade för och fattade beslutet att det var våldtäkt. Inte kvinnorna.
Sedan ändrades stycket till att det faktiskt var kvinnorna som inte accepterade att bli utsatta för övergrepp och polisen enbart tog emot deras anmälan.
Att Sara Gunnerud som författade texten inte har pratat med AA innan det publicerades ser jag som uteslutet. Och hade hon faktiskt inte haft kontakt med AA före publicering tror jag inte att AA skulle ha väntat flera månader innan hon bett SG att ändra det.
Varför gjordes ändringen egentligen?
För att passa något? För att passa någon? För att skydda?
Den nya versionen är mer anonym vilket kanske passade bättre i samband med
Prata om det som lanserades i december? Första inlägget i bloggen avslöjar att A.A. har gett detaljerade beskrivningar till sina vänner. Kanske Rebellorna, i och med ändringen, ville framstå som mer ovetande än de var?
En som fått ta del av Ardins beskrivningar är Jesper Bengtsson. Jag tog kontakt med honom någon gång i början av december för att höra om det fanns stöd från
Reportrar utan gränser att medverka i en demonstration för att uppmärksamma den orättfärdiga behandlingen av Assange.
J.B. sa att de inte kunde ställa upp med tanke på vad Assange hade gjort.
Han betonade att han kände en av kvinnorna mycket väl, att hon hade berättat för honom vad som skett och att det handlade om mycket allvarliga övergrepp. Han kunde förstås inte säga något av sekretesskäl och blev märkbart upprörd, nära att försäga sig, när jag ifrågasatte behandlingen av Assange. Han sa också att kvinnan mådde väldigt dåligt av det inträffade.
Det vore kanske intressant att samla ihop de olika versionerna som cirkulerar i A.A:s vänkrets.
Jesper Bengtsson talade om
allvarliga övergrepp, Rebellorna om kondomer och överenskommelser.
När blev det hela ett
allvarligt övergrepp enligt Ardin? Fick hon lov att börja skarva till det allteftersom för att inte förlora i trovärdighet? Hur nära kompis är Ardin med Bengtsson?