• 1
  • 2
2011-08-02, 15:47
Medlem
sturestolpskotts avatar
Hur är nyare båtar registrerade? Gamla fritidsbåtar kan jag tänka mig är som vilken veteranmoped som helst, men en ny fräsch Utter på 75hp. I vilka register finns dessa, och vad skickar man in vid ett ägarbyte? Skriver man bara kvitto?

Är båt/motor registrerad var för sig? Har båt/motor serienummer, motornummer, chassinummer?
Citera
2011-08-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sturestolpskott
Hur är nyare båtar registrerade? Gamla fritidsbåtar kan jag tänka mig är som vilken veteranmoped som helst, men en ny fräsch Utter på 75hp. I vilka register finns dessa, och vad skickar man in vid ett ägarbyte? Skriver man bara kvitto?

Är båt/motor registrerad var för sig? Har båt/motor serienummer, motornummer, chassinummer?

Det finns inget övergripande register för fritidsbåtar. Det har varit på tal länge men aldrig blivit av.

.
Citera
2011-08-02, 18:04
Medlem
sturestolpskotts avatar
När man försäkrar en båt... vad använder man för uppgifter då? Bara modellnamn och årgång? Gör försäkringsbolaget en översyn av båten innan?
Citera
2011-08-02, 18:08
Medlem
Citat:
När man försäkrar en båt... vad använder man för uppgifter då? Bara modellnamn och årgång? Gör försäkringsbolaget en översyn av båten innan?

Du råkar inte ha kommit över en stulen båt!?

.
Citera
2011-08-03, 11:48
Medlem
Brutes avatar
Citat:

Det sitter ett tillverkningsnr/serienr inpräglat på ett par ställen. Dels synligt och dels dolt.
Så har det varit på alla fritidsbåtar jag ägt.
Det numret är angivet i försäkringsbrevet, tillsammans med båtdata som fabrikat, modell, årsmodell etc.

//Brute
Citera
2011-08-03, 16:58
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Det finns inget övergripande register för fritidsbåtar. Det har varit på tal länge men aldrig blivit av.

.
Dom höll på på 80-talet, farsan hade en plasteka med reg-nummer då.
Sen togs väl det där bort när borgarna kom till makten.
Det var väl alltför många politiker som hade fritidsbåt i skärgården kan man tänka.
Citera
2011-08-03, 20:15
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Dom höll på på 80-talet, farsan hade en plasteka med reg-nummer då.
Sen togs väl det där bort när borgarna kom till makten.
Det var väl alltför många politiker som hade fritidsbåt i skärgården kan man tänka.

Jupp! Båtregistret var en konstruktion av Palme och hans idéer. Alla båtar, oavsett storlek, motorstyrka, segelstorlek osv.. skulle registreras och så blev det i princip! Det här var i början av 70-talet och vi var fortfarande invaggade i tron att Palme var bäst. Den enda som satte sig på tvären var Gösta Bohman, men tyvärr fick han inte med sig dom övriga bland de borgerliga partierna.

När borgarna äntligen kom till makten så nedmonterades båtregistret. När sen bolsjevikerna åter kom till makten i början av 80-talet så var båtregistret inte högprioriterat utan registret blev frivilligt.

Och på den vägen är det, ja jag vet inte om det ursprungliga båtregistret ännu lever, men det finns fortfarande småbåtar som puttrar omkring i skärgården där jag bor och som har de tre bokstäverna+2 siffror klistrade på övre bordet....

Men nu ryktas det om att det är på gång ett nytt båtregister. Har bara hört rykten och de borgerliga politikerna vet inget, men tydligen är det nåt på gång i EU. Och vad jag hört så är det för att stävja brottsligheten och svarta pengar.

Just det, en bra kamp....
Citera
2011-08-04, 11:08
Medlem
spajdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55

Men nu ryktas det om att det är på gång ett nytt båtregister. Har bara hört rykten och de borgerliga politikerna vet inget, men tydligen är det nåt på gång i EU. Och vad jag hört så är det för att stävja brottsligheten och svarta pengar.

Läste i senaste lokalblaskan att det antagligen skulle komma fram något förslag om att registrera alla båtar som var äldre än två år.
Men detta var mest så man skulle komma åt problemet med att folk dumpar sina gamla båtar lite varstans som jag förstod det. Och så skulle det kombineras med någon slags återvinningsavgift för nya båtar.
Personligen tycker jag det låter bra, bara man drar någon vettig gräns så man slipper registrera optimistjollar.
Citera
2011-08-05, 21:17
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Läste i senaste lokalblaskan att det antagligen skulle komma fram något förslag om att registrera alla båtar som var äldre än två år.
Men detta var mest så man skulle komma åt problemet med att folk dumpar sina gamla båtar lite varstans som jag förstod det. Och så skulle det kombineras med någon slags återvinningsavgift för nya båtar.
Personligen tycker jag det låter bra, bara man drar någon vettig gräns så man slipper registrera optimistjollar.

fast många av de fabrikstillverkade jollar (och väl segelbåtar rent generellt) som finns är ofta redan registrerade (dubbelt upp dessutom) .
Dels med det nationella segelnumret (hos klassförbundet) samt med ett IYRU/ISAF nummer (IYRU heter numera ISAF).

men visst jag förstår och håller med dig om att segeljollar i ett nationellt båtregister känns lite onödigt.
Citera
2011-08-17, 21:19
Citat:

Skrovnummer/motornummer/drevnummer.

Skrovnummer brukar stå högst upp till höger på akterspegeln, de två sista siffrorna är oftast årsmod.

Båtförsbolagen är inte så nogräknade och man kan helt enkelt hitta på ett eget skrovnummer.
Citera
2011-08-20, 12:53
Medlem
KollaPolskis avatar
Det är jävligt konstigt att det inte finns ett regionalt båtregister så kustbevakningen/sjöpolisen kan slå på båten.
Skrovnumret är ju båtens id s a s.
Citera
2011-08-21, 18:13
Citat:
Ursprungligen postat av KollaPolski
Det är jävligt konstigt att det inte finns ett regionalt båtregister så kustbevakningen/sjöpolisen kan slå på båten.
Skrovnumret är ju båtens id s a s.

Det är väl ganska bra att det inte finns.

Skulle säkert bidra till båtskatt eller motsv. och det vill vi inte ha. Det fungerar kanon som det är idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in