Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Dom höll på på 80-talet, farsan hade en plasteka med reg-nummer då.
Sen togs väl det där bort när borgarna kom till makten.
Det var väl alltför många politiker som hade fritidsbåt i skärgården kan man tänka.
Jupp! Båtregistret var en konstruktion av Palme och hans idéer. Alla båtar, oavsett storlek, motorstyrka, segelstorlek osv.. skulle registreras och så blev det i princip! Det här var i början av 70-talet och vi var fortfarande invaggade i tron att Palme var bäst. Den enda som satte sig på tvären var Gösta Bohman, men tyvärr fick han inte med sig dom övriga bland de borgerliga partierna.
När borgarna äntligen kom till makten så nedmonterades båtregistret. När sen bolsjevikerna åter kom till makten i början av 80-talet så var båtregistret inte högprioriterat utan registret blev frivilligt.
Och på den vägen är det, ja jag vet inte om det ursprungliga båtregistret ännu lever, men det finns fortfarande småbåtar som puttrar omkring i skärgården där jag bor och som har de tre bokstäverna+2 siffror klistrade på övre bordet....
Men nu ryktas det om att det är på gång ett nytt båtregister. Har bara hört rykten och de borgerliga politikerna vet inget, men tydligen är det nåt på gång i EU. Och vad jag hört så är det för att stävja brottsligheten och svarta pengar.
Just det, en bra kamp....