Resultat: .
.
0%
0 röster
..
0%
0 röster
2011-08-02, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Ja, jag trodde att ens egna försäkringsbolag kunde täcka delar av kostnaden om man blev dömd till att betala ett skadestånd. Men visst, det borde jag räknat ut att de inte gör.

Rättsskydd för ex. rättegångskostnader för civilmål tror jag finns i bla hemförs.

Citat:
Självklart kostar det pengar att ha folk intagna, den kostnaden går ju inte att komma ifrån. Men jag tycker att skadeståndspraxis är konstig. Vad är det för vits med att döma GM till skadestånd då det är skattebetalaren som får betala. Bättre då att GM får jobba av skulden i fängelset och inte får komma ut innan skulden är betald.

Vitsen är ju såklart att BO. ska kunna få ersättningen.

Citat:
Som jag förstår saken så betalar brottsofferfonden inte ut några skadestånd till BO.

Varför skulle BOF inte göra det??? ersättning för sveda och värk , kränkning etc. betalas ut. , dock ej för sakskador.

mvh.T
Citera
2011-08-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Nu var det ju inte livstidsdömda som min frågeställning gällde utan de som är dömda till livstids utvisning.

läste fel.. detta har jag ingen koll på.

Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll<br /> Men för sakens skull så stämmer inte det du skriver överst heller då t.ex Anders Eklund hade flera lufthålspermissioner redan under sina första 2 år bakom lås och bom.<br /> [url
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12278344.ab[/url]

Det beror väl på hur du läser mitt inlägg ovan...

Vet att det var uppmärksammat i media att A.E fick ha permis så fort så det beror ju på hur man ser på saken , sen så finns det ju iallafall riktlinjer på hur länge man man ska sitta beroende på strafflängd innan man får permis. ,

Dock så görs ju en bedömning på varje intagen som jag skrev....

mvh.T
Citera
2011-08-02, 19:42
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Vad är skillnaden. Vill bara ha sagt att dom som har eller är tilldömda ett skadestånd inte blir skadestådslösa på grund av den skyldige inte kan betala.
Sen vem som betalar kan väl vara osagt brottsoffermyndighet eller brottsofferfonden huvudsaken är väl ändå att Elins anhöriga får sina pengar som dom är berättigade till i detta här fallet.

Jag tycker som sagt att det är en konstig praxis att döma GM till skadestånd då det i förlängningen är skattebetalarna som får betala via brottsoffermyndigheten om GM är medellös. Det straffar inte GM, bara oss laglydiga. Visst är det bra att offrets anhöriga får skadestånd, men detta tycker jag borde betalas ur GM:s egen ficka, via arbete i finkan och inte från oss skattebetalare. EK:s anhöriga kan gärna få mer skadestånd, det har de förtjänat, bara pengarna kommer från GM:s ficka. Kan inte dräggen betala skadestånd? = Fler år i finkan för att betala av.
Citera
2011-08-02, 20:40
Medlem
William Hainess avatar
Jag har inte hängt med på ett tag och vet inte riktigt hur jag ska söka i tråden - men, i en intervju med Elins pappa idag så nämnde han att GM hade fått ett utbrott i rättegångssalen igen? Någon som är mer insatt som kan berätta kort varför och vad han sa?
Citera
2011-08-02, 20:44
Bannlyst
Citat:
Jag tycker som sagt att det är en konstig praxis att döma GM till skadestånd då det i förlängningen är skattebetalarna som får betala via brottsoffermyndigheten om GM är medellös. Det straffar inte GM, bara oss laglydiga. Visst är det bra att offrets anhöriga får skadestånd, men detta tycker jag borde betalas ur GM:s egen ficka, via arbete i finkan och inte från oss skattebetalare. EK:s anhöriga kan gärna få mer skadestånd, det har de förtjänat, bara pengarna kommer från GM:s ficka. Kan inte dräggen betala skadestånd? = Fler år i finkan för att betala av.
Nu kan vi väl alla vara lite solidariska mot Elin o inte klaga på det systemet. EY tjänar kanske 8 kr timman, och om han inte kan tjäna något så skulle vi ändå få betala hans nöjen som han köper för de intjänade kronorna, t.ex cigg, godis, tidningar etv. Det EY och andra långtidsstraffare kostar drabbar din skattelapp betydligt hårdare än vad skadestånden kostar.
Citera
2011-08-02, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Jag har inte hängt med på ett tag och vet inte riktigt hur jag ska söka i tråden - men, i en intervju med Elins pappa idag så nämnde han att GM hade fått ett utbrott i rättegångssalen igen? Någon som är mer insatt som kan berätta kort varför och vad han sa?

Minns inte ordagrant men han var upprörd över att åklagaren förvränge alla ord han sade, nått ditåt.
Citera
2011-08-02, 20:59
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin79
Minns inte ordagrant men han var upprörd över att åklagaren förvränge alla ord han sade, nått ditåt.

Tack, jag hittade rätt när jag sökte på "utspel" istället för "utbrott".

Om man kunde varit en fluga på väggen...
Citera
2011-08-02, 21:39
Medlem
Citat:

Hur har du tänkt att GM. ska kunna göra nåt inkomst-betingande på KVA Kumla???

anhörigatill en mördad brukar ju få 400 000-600 000kr beroende på kringliggande faktorer...

åter så har du inga konkreta förslag till det du säger , sen så kostar det ju som jag sa runt 1mille/året att sitta på A-B anstalt...

Försök få en afrikan att jobba.....

mvh.T
Citera
2011-08-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Nu kan vi väl alla vara lite solidariska mot Elin o inte klaga på det systemet. EY tjänar kanske 8 kr timman, och om han inte kan tjäna något så skulle vi ändå få betala hans nöjen som han köper för de intjänade kronorna, t.ex cigg, godis, tidningar etv. Det EY och andra långtidsstraffare kostar drabbar din skattelapp betydligt hårdare än vad skadestånden kostar.

Word!

normalt sett så får man ju 200kr/veckan på anstalt utan att jobba och 400kr/veckan om man gör daglig verksamhet.

på häktet får man ju 90-100kr/veckan...

mvh.T
Citera
2011-08-03, 12:11
Bannlyst
16 år i ett svenskt fängelse, vilket bra straff för en som våldtagit och mördat en oskyldig flicka!

Hur kan man få ett så lågt straff egentligen, svenska rättssystemet är ju en parodi.
Ett straff på 16 år för något så brutalt är ju ett hån mot hela svenska folket, spelar ingen roll om du är svensk/arab/afrikan, det är ett hån mot alla. Och svenska fängelser är ju på tok för komfortabla också, 16 år i ett svenskt fängelse... Det ska ju vara minst som på Guantanamo Bay för någon som våldtagit och mördat en oskyldig. Och ni pundare som kommer med argument som "de måste få rätt behandling" och "vi vill inte att monster ska släppas ut i samhället efter sina år i finkan", åt helvete med hela det snacket!

Om det nu är så att de kommer ut som monster efter ett helvete i finkan, dvs om finkan är för brutal och hård, ge de isf två skott i skallen efter avtjänad tid! Svårare än så är det liksom inte, men i Sverige måste man vara så jäkla politisk, demokratisk och människorätts vänlig. Jättebra att en person som våldtagit och mördat kommer ut efter 16 år...

Och vad är problemet med svenskar egentligen? Ta saken i egna händer om rättssystemet sviker! Om någon våldtar och mördar din dotter eller son, ska du då sitta och acceptera att personen får 10-20 år och sedan är en fri man? Stå upp för din sak, ta saken i egna händer och ge personer som tar din familjemedlem ifrån dig det han/hon förtjänar.

Hade jag haft en dotter/son och någon medvetet tog dennes liv skulle jag se till att aset fångas in av några och förs till mig så fort möjlighet finns. Sedan hade jag knutit fast svinet, hällt på bensin och eldat upp aset levande. Som de gjorde i den Kenya filmen typ... Han ska vara väldigt glad att det inte var en zigenarbrud han gav sig på... Då skulle det ha slutat riktigt jävla illa för honom.. Han hade typ haft detta efter sig:

http://blog.nouadreapta.org/wp-conte...devarul111.jpg
Senast redigerad av linkatix 2011-08-03 kl. 13:00.
Citera
2011-08-03, 18:42
Medlem
Ja ,tids nog kommer det nog att bli så. Man får ta lagen i egna händer. Här skall det ju gullas+får inta säga vad som helst osv...du spelar min div.
Citera
2011-08-04, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
16 år i fängelse och livstids utvisning till sitt skitiga apland i Afrika. Sverige är paradiset jämfört med Etiopien och hur man kan riskera allt detta bara för att få pilla lite på en svenska är helt ofattbart. Hemma låg dessutom en fru som han kunde få utlopp för sina sexuella lustar på.

såg bilderna den mannen är ohyggligt störd tror hans fru är tacksam för detta - tror han e för sjuk för at någonsin bli frisk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in