2011-07-26, 18:53
Medlem
sossesuspensoars avatar
Jag håller med om att det de säger är obegripligt. Det är ett sätt att uttrycka sig i förorterna, men det är förbaskat störande. Ordet "walla" kommer från islam mig veterligen, men förortsgrabbarna struntar i den religiösa innebörden och använder ordet frekvent.
Citera
2011-07-26, 19:30
Moderator
skunkensunes avatar
//I&I-►Språk

mod
Citera
2011-07-26, 19:59
Medlem
Kingers avatar
Walla, jalla socialla betalla.
Citera
2011-07-26, 20:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herobrine
Alla invandrare på jobbet (en hel del) säger "wallah" (osäker på stavning) hela tiden och nästan minst 2 gånger i varje mening.
Varför säger de så och vad betyder det?

Sök!

https://www.flashback.org/t801083

https://www.flashback.org/t1195631

https://www.flashback.org/t1364310
Citera
2011-07-26, 20:48
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossesuspensoar
Jag håller med om att det de säger är obegripligt. Det är ett sätt att uttrycka sig i förorterna, men det är förbaskat störande. Ordet "walla" kommer från islam mig veterligen, men förortsgrabbarna struntar i den religiösa innebörden och använder ordet frekvent.
Det kommer inte från islam, utan från arabiska. Dock är det många araber som är muslimer.

Wallah ("verkligen" eller ordagrant "vid gud") och även Inshallah ("kanske" eller ordagrant "om gud vill") används även av folk från många andra kulturer och religioner.

Vad är det som är så konstigt med att man struntar i den ursprungliga religiösa innebörden? När jag utbrister "herregud!" lägger jag ingen religiös värdering i det och jag tror inte jag är direkt ensam på den punkten.

Edit: Fanns visst fler trådar såg jag nu. Glöm vad jag skrev och läs i någon av de befintliga istället.
Citera
2011-07-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Det kommer inte från islam, utan från arabiska. Dock är det många araber som är muslimer.
Används också i persiska. Jovisst, det kommer från arabiska, men inte nödvändigtvis direkt därifrån.
Citera
2011-07-26, 21:29
Medlem
tansos avatar
Jag tror att det är för att de vill valla varandra, hålla kontroll. Som min hund. Wallah!
Citera
2021-03-01, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herobrine
Alla invandrare på jobbet (en hel del) säger "wallah" (osäker på stavning) hela tiden och nästan minst 2 gånger i varje mening.
Varför säger de så och vad betyder det?
Det betyder att man svär på gud. I guds namn. Det är till för att förstärka en ord till absoluta sanningen.
Det skall och får inte missbrukas eller överanvändas, men av kultur och ärvd tradition blivit en stor del av språket. Alla språk har samma slags saker för sig, som vi med ”herregud!”
Citera
2021-03-01, 08:32
Medlem
Det har nog att göra med en undertryckt längtan att åka Vasaloppet, alltså att bli som en svensk. De säger Wallah, wallah, wallah, vilket översatt till svenska blir [Jag ska] wallah [skidorna].
Citera
2021-03-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov

Wallah ("verkligen" eller ordagrant "vid gud") och även Inshallah ("kanske" eller ordagrant "om gud vill") används även av folk från många andra kulturer och religioner.

Vad är det som är så konstigt med att man struntar i den ursprungliga religiösa innebörden? När jag utbrister "herregud!" lägger jag ingen religiös värdering i det och jag tror inte jag är direkt ensam på den punkten.

Edit: Fanns visst fler trådar såg jag nu. Glöm vad jag skrev och läs i någon av de befintliga istället.

Ah, så roten är w-Allah? om det skall betyda "vid Gud!" Inshallah ÄR insh-Allah...
Citera
2021-03-03, 10:02
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag misstänker att man är så van att använda "wallah" när man pratar, att det är svårt att prata ett nytt språk med någon sorts flow utan att ha ett motsvarande ord.
Många invandrare säger "jag svär" eller "jag lovar" hela tiden, i samband med alla sorts påståenden, eller när man beskriver ett händelseförlopp. Det är den sortens uttryck som avslöjar dig som babbe, även om du inte bryter!
Citera
2021-03-03, 12:01
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag misstänker att man är så van att använda "wallah" när man pratar, att det är svårt att prata ett nytt språk med någon sorts flow utan att ha ett motsvarande ord.
Många invandrare säger "jag svär" eller "jag lovar" hela tiden, i samband med alla sorts påståenden, eller när man beskriver ett händelseförlopp. Det är den sortens uttryck som avslöjar dig som babbe, även om du inte bryter!
Fast det här problemet uppstår ju även bland babbar som är födda i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in