• 1
  • 2
2011-07-21, 19:14
Medlem
wizehackers avatar
Någon som vet om en bilig ac påfyllare i landskrona?
svart eller hvit arbete spelar ingen roll

Ska på min bil en 2o02 mod
Citera
2011-07-21, 21:20
Medlem
Fickludds avatar
Jag har googlat åt dig:

Bildeve AB
Helsingborgsvägen 44
0418 - 44 97 88, 44 97 89

Hellströms Bilverkstad (semesterstängt)
Lagergatan 3
Telefon: 0418 - 271 31 eller 070 - 214 90 46
Citat:
Vi tar f.n. 595:- för felsökning av AC, och 1495:- för service.
Ring och boka tid för er bil !

Auto Mekano
Rattgatan 39
Tel: 0418-295 75
Citera
2011-07-22, 08:36
Medlem
wizehackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag har googlat åt dig:

Bildeve AB
Helsingborgsvägen 44
0418 - 44 97 88, 44 97 89

Hellströms Bilverkstad (semesterstängt)
Lagergatan 3
Telefon: 0418 - 271 31 eller 070 - 214 90 46

Auto Mekano
Rattgatan 39
Tel: 0418-295 75

ja dom hitta jag ochså. ,men var ute efter någon billigare ..
Auto Mekano
2000kr ,, för dom ska felsökning först alla ac läcker jo lit,, dom gör detta bara för tjena pengar
Citera
2011-07-22, 11:08
Medlem
elektronikfreaks avatar
Problemet är väl att går du till de "seriösa o etablerade" i branschen så fyller de inte bara på utan då ska de både provtrycka o felsöka o innan de fått allt enl lagens mening så har pengarna rullat iväg. Enl ett företag i Kalmar så måste de "redovisa" varenda jävla kg gas de förbrukar/säljer för att få behålla tillståndet att få vara i branschen. Om det sedan är sant eller bara branschsnack har jag ingen uppfattning om. Samma snack körde företaget med som installerade en "luft/luft" luftvärmepump hos oss för några år sedan.
Citera
2011-07-22, 13:57
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Problemet är väl att går du till de "seriösa o etablerade" i branschen så fyller de inte bara på utan då ska de både provtrycka o felsöka o innan de fått allt enl lagens mening så har pengarna rullat iväg. Enl ett företag i Kalmar så måste de "redovisa" varenda jävla kg gas de förbrukar/säljer för att få behålla tillståndet att få vara i branschen. Om det sedan är sant eller bara branschsnack har jag ingen uppfattning om. Samma snack körde företaget med som installerade en "luft/luft" luftvärmepump hos oss för några år sedan.

Det stämmer. Lämnar man till en firma som har licens så måste dom hålla koll på gasen. Jag jobbar själv inte med AC men dem som gör det på jobbet måste efter varje bil dom fyllt och haft sig gå in i ett program på datorn och fylla i en massa värden där. Exakta gram på hur mycket dom fått ut ur bilen och hur mycket dom fyllt på i bilen. Allt detta eftersom gasen är giftig och miljöfarlig. Dom måste även redovisa vad dom bytt och gjort för att åtgärda skadan eftersom det inte får komma ut någon gas i naturen.
Citera
2011-07-22, 22:56
Medlem
Smulhamsterns avatar
Att gasen är överdrivet giftig är lite båg. Samma ämne som vanligtvis används i AC:n i bilar finns som drivgas i sprayburkar. Exempelvis produkten "Kylspray" på Biltema är så gott som ren R134a, men klassas i lagens mening inte som köldmedia i just den produkten. Vill man dock köpa samma ämne, fast avsett för kyla, krävs tillstånd.

R134a är även så billigt att det används för att kyla laseranläggningar, helt utan återcirkulation av gasen. Så något generellt förbud mot utsläpp av ämnet finns inte, utan det är bara kyltekniker som har krav på sig.
Citera
2011-07-23, 16:02
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Att gasen är överdrivet giftig är lite båg. Samma ämne som vanligtvis används i AC:n i bilar finns som drivgas i sprayburkar. Exempelvis produkten "Kylspray" på Biltema är så gott som ren R134a, men klassas i lagens mening inte som köldmedia i just den produkten. Vill man dock köpa samma ämne, fast avsett för kyla, krävs tillstånd.

R134a är även så billigt att det används för att kyla laseranläggningar, helt utan återcirkulation av gasen. Så något generellt förbud mot utsläpp av ämnet finns inte, utan det är bara kyltekniker som har krav på sig.

Jo den är inte allt för miljöfarlig men tar man alla bilar med AC i världen så blir det rätt så mycket gas. Dessutom gör dom väl allt för att undvika att onödigt mycket gas kommer ut i naturen. Har ju kommit någon ny gas i dom nyare bilarna nu som jag inte kommer ihåg vad den heter. Men den skulle vara mindre miljöfarlig samt att man behövde mindre mängd än den äldre R134a gasen. Finns bland annat i några av dom nyaste VAG modellerna.
Även spårmedel som används ganska flitigt är väl ganska så onyttigt både för människor och natur så även det skall man väl undvika att släppa ut till viss del.
Senast redigerad av club01 2011-07-23 kl. 16:11.
Citera
2011-07-23, 19:22
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak

De körde med samma snack när vi bytte luft/luft-värmepump trots att den inte fylls på vid installationen eftersom den redan innehåller all nödvändig R410a. Dessutom påverkar R410a inte ozonskiktet.
Citera
2011-07-25, 22:48
Medlem
köp egna grejor o gas.Det gjorde jag och det kostar inte mycket om du vet var( sök och du skall finna)
Citera
2011-07-28, 07:57
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Har ju kommit någon ny gas i dom nyare bilarna nu som jag inte kommer ihåg vad den heter. Men den skulle vara mindre miljöfarlig samt att man behövde mindre mängd än den äldre R134a gasen. Finns bland annat i några av dom nyaste VAG modellerna.
R134f, krav på alla bilar producerade inom eu efter 2010-01-01 (eller 04-01 minns fan inte).
Har ingen jättekoll på dess egenskaper men misstänker det inte är så stor skillnad mot r134a, kanske någon tillsats som ändrats eller så.
Det får absolut inte blandas eller korsfyllas osv osv.

Generellt sett kan man tycka det finns en hel del onödiga krav inom kylbranchen som i slutändan drabbar kunden med höga kostnader, men visst, miljön är såklart viktig.
Borde dock ha en större miljöpåverkan om man tog fartygsbranchen i örat, där grisas det en hel del.
Citera
2011-07-28, 11:01
Medlem
Pre 1914s avatar
Känner en kyltekniker och han sade att bara gaskostnaden för att fylla en ac i en vanlig bil är ca 1000 kr, så det kan aldrig bli billigt.
Citera
2011-08-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Känner en kyltekniker och han sade att bara gaskostnaden för att fylla en ac i en vanlig bil är ca 1000 kr, så det kan aldrig bli billigt.
Jag ger 300:- för 500gr gas och det går ca 700gr i dom vanligaste bilarna så det stämmer inte
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in