2011-07-01, 03:15
Medlem
Känner att jag måste uppdatera mig lite. Läste att en Ariel Atom (en väglegal lättviktsbil med formel 1 liknande design) med en vanlig Honda Typ-R 2.0L i-Vtec-motor och drivs av bränslet "aspen alkylat" som jag läst lite här och där och mycket tyder på att det är en mer "miljövänligare" bensin, men jag hittar inte riktigt skillnaden mellan det och "vanlig" bensin. Jag har läst att aspen alkylat används mest inom motordrivna trädgårdsredskap Någon trevlig varelse som kan vara vänlig och berätta lite mer "skillnad" med "vanlig bensin"?

Och ni som får för er att fråga vad jag menar med "skillanden", jo jag menar helt allmänt: Prisskillnad (mellan aspen alkylat och "vanlig" bensin samt skillnaden mellan olika leverantörer), effekt, vilka andra bilmotorer det funkar bäst i osv.
Citera
2011-07-01, 04:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeViking
Någon trevlig varelse som kan vara vänlig och berätta lite mer "skillnad" med "vanlig bensin"?
Kollat på aspen's hemsida? där finns informationen du söker.
http://www.aspen.se/Aspen_%28sv%29/K...vanliga_fragor
http://www.aspen.se/Files/PDF/Produc...ad_SV_webb.pdf
Citat:
effekt, vilka andra bilmotorer det funkar bäst i osv.
Är det effekt du söker är det Aspen R du ska ha, den ligger på 102oktan men det kräver att motorn kan utnyttja det ökade oktantalet men sett till priset så är E85 ett bättre alternativ.
Citera
2011-07-01, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeViking
Känner att jag måste uppdatera mig lite. Läste att en Ariel Atom (en väglegal lättviktsbil med formel 1 liknande design) med en vanlig Honda Typ-R 2.0L i-Vtec-motor och drivs av bränslet "aspen alkylat" som jag läst lite här och där och mycket tyder på att det är en mer "miljövänligare" bensin, men jag hittar inte riktigt skillnaden mellan det och "vanlig" bensin. Jag har läst att aspen alkylat används mest inom motordrivna trädgårdsredskap Någon trevlig varelse som kan vara vänlig och berätta lite mer "skillnad" med "vanlig bensin"?

Och ni som får för er att fråga vad jag menar med "skillanden", jo jag menar helt allmänt: Prisskillnad (mellan aspen alkylat och "vanlig" bensin samt skillnaden mellan olika leverantörer), effekt, vilka andra bilmotorer det funkar bäst i osv.

Innan du överhuvudtaget funderar på att använda alkylat så fråga en seriös motortekniker om dennes åsikt. Kan berätta att bl.a lämnar alkylaten kvar lagringar internt i bl.a förgasare och insprutningsdetaljer som är svåra att få bort.

Alkylat lämnat i trädgårdsmaskiner över vintern kostar stora pengar i reparationer, fråga mig, jag vet.
Citera
2011-07-01, 20:08
Medlem
MDMAfags avatar
Jag vet att man använder Aspens i vissa racefordon för att det är den är 100-oktanig.

När det gäller handhållna trädgårdsredskap tror jag man använder Aspen miljöbensin för att andas in så lite farliga ämnen som möjligt när man står så pass nära utsläppskällan.

Men jag hade kört vanlig bensin istället för att betala hutlösa pengar för miljösoppa.
Citera
2011-07-11, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allemand
Innan du överhuvudtaget funderar på att använda alkylat så fråga en seriös motortekniker om dennes åsikt. Kan berätta att bl.a lämnar alkylaten kvar lagringar internt i bl.a förgasare och insprutningsdetaljer som är svåra att få bort.

Alkylat lämnat i trädgårdsmaskiner över vintern kostar stora pengar i reparationer, fråga mig, jag vet.

Det var märkligt eftersom jag vart rekommenderad av återförsäljaren att använda aspen 2% till min nya motorsåg, anledningen bortsett från miljö och hälsovinsterna var att det inte gjorde nåt att bensinen var kvar över vintern i sågen.

Från aspens hemsida:

Bättre för din hälsa, motorn och vår miljö

När du kör på Aspen alkylatbensin slipper du nästan helt farliga ämnen som bensen och aromater, ämnen som kan orsaka allvarliga hälsoproblem. Motorn trivs också bättre, bla hålls tändstift och förbränningsrum renare. Bensinen tål att lagras och även efter långa stilleståndsperioder startar din motor utan problem om tanken varit fylld med Aspen alkylatbensin. Miljömässigt är vinsterna många, bl a mer än halveras bildningen av marknära ozon (=smog
Citera
2011-07-11, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emans
Det var märkligt eftersom jag vart rekommenderad av återförsäljaren att använda aspen 2% till min nya motorsåg, anledningen bortsett från miljö och hälsovinsterna var att det inte gjorde nåt att bensinen var kvar över vintern i sågen.

Från aspens hemsida:

Bättre för din hälsa, motorn och vår miljö

När du kör på Aspen alkylatbensin slipper du nästan helt farliga ämnen som bensen och aromater, ämnen som kan orsaka allvarliga hälsoproblem. Motorn trivs också bättre, bla hålls tändstift och förbränningsrum renare. Bensinen tål att lagras och även efter långa stilleståndsperioder startar din motor utan problem om tanken varit fylld med Aspen alkylatbensin. Miljömässigt är vinsterna många, bl a mer än halveras bildningen av marknära ozon (=smog

Du får väga min praktiska erfarenhet från ett antal år och Aspens uttalanden.
Citera
2011-07-11, 14:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:

Väldigt märkligt, kört över 220mil privat med alkylatbensin i en 30år gammal moped och långt över 700 timmar med alkylatbensin i diverse olika arbetsredskap och var då inga problem med avlagringar, till på köpet hade jag ett par gånger i veckan kontakt med verkstadspersonal som servade över 500 maskiner och de klagade aldrig på alkylatbensinen så jag vill se en riktigt bra källa innan jag tror på dig

Redigerat:
Det ska va en källa som förklarar vad det är för avlagringar, hur och varför de uppstår...och som inte tar upp blandtankning.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-07-11 kl. 15:18.
Citera
2011-07-11, 15:18
Medlem
Megaforces avatar
Alkylatbensin tillverkas av kondenserad gas som är överskott från krackning av tyngre oljor när man tilllverkar diesel, fotogen och bensin. Vid kondenseringen så slås molekylkedjorna samman och man får en vätska som i princip är en av de komponenter som ingår i vanlig bensin. Eftersom det bara är en enda sorts molekylkedja så blir alkylatbensinen väldigt ren och man slipper de giftiga ämnen som finns i vanlig crackad eller destillerad bensin.

Aspens alkylatbensin är en blandning av olika kolväten där alkylaten är huvudbeståndsdelen. Resten är additiver för att uppnå olika egenskaper.

Problemet med avlagringar från alkylatbensinen kommer nog inte från bensinen i sig (även vanlig handelsbensin innehåller ganska mycket alkylater och skulle då ge samma problem) utan från den miljövänliga tvåtaktsolja som ofta används, och som härsknar/bryts ned relativt snabbt.
Citera
2011-07-11, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Väldigt märkligt, kört över 220mil privat med alkylatbensin i en 30år gammal moped och långt över 700 timmar med alkylatbensin i diverse olika arbetsredskap och var då inga problem med avlagringar, till på köpet hade jag ett par gånger i veckan kontakt med verkstadspersonal som servade över 500 maskiner och de klagade aldrig på alkylatbensinen så jag vill se en riktigt bra källa innan jag tror på dig

Redigerat:
Det ska va en källa som förklarar vad det är för avlagringar, hur och varför de uppstår...och som inte tar upp blandtankning.

Ärligt, du måste vara riktigt dum i huvudet. Kan du verkligen läsa, eller är det mamma som gör det för dig.

Läs för fan vad jag skriver innan du börjar orera igen. Avlagringar som härleds till längre tids lagring. Du kan köra en miljon mil om du vill det är inte vad jag pratar om.

Jag behöver inte några kontakter överhuvudtaget, jag ser det med egna ögon.

Du är en anka utan hjärna som jag tidigare konstaterat.
Citera
2011-07-11, 15:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ljug gnäll å skitsnack
Varför svara om du ska hålla på och bete dig som en jubelidiot?

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet med avlagringar från alkylatbensinen kommer nog inte från bensinen i sig (även vanlig handelsbensin innehåller ganska mycket alkylater och skulle då ge samma problem) utan från den miljövänliga tvåtaktsolja som ofta används, och som härsknar/bryts ned relativt snabbt.
De kan nog stämma, tändstiften tenderade till att "gegga igen" på bl.a röjsågarna så de blev svårstartade, ett problem jag aldrig stötte på med mopeden då tändstiftet byttes 1gång i månaden.
4-taktsmotorerna hade aldrig problem med "igengeggade" tändstift och var alltid lättstartade för mig.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-07-11 kl. 15:36.
Citera
2011-07-11, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Varför svara om du ska hålla på och bete dig som en jubelidiot?

De kan nog stämma, tändstiften tenderade till att "gegga igen" på bl.a röjsågarna så de blev svårstartade, ett problem jag aldrig stötte på med mopeden då tändstiftet byttes 1gång i månaden.
4-taktsmotorerna hade aldrig problem med "igengeggade" tändstift och var alltid lättstartade för mig.

Jag svarade som vanligt med min erfarenhet, du läser inte ens mina inlägg utan börjar orera om dina miljoner mopedmil alla dina kompisar som inte har ett skit med mitt inlägg att göra.

Nästa gång du ser ett inlägg av mig, läs först, skriv sedan.
Citera
2011-07-11, 15:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ljug gnäll & skitsnack
Varför svara om du ska bete dig som en jubelidiot? och när ska du sluta trolla och visa upp en trovärdig källa om att alkylatbensin förstör motorer?
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-07-11 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in