Citat:
Ursprungligen postat av allemand
Innan du överhuvudtaget funderar på att använda alkylat så fråga en seriös motortekniker om dennes åsikt. Kan berätta att bl.a lämnar alkylaten kvar lagringar internt i bl.a förgasare och insprutningsdetaljer som är svåra att få bort.
Alkylat lämnat i trädgårdsmaskiner över vintern kostar stora pengar i reparationer, fråga mig, jag vet.
Det var märkligt eftersom jag vart rekommenderad av återförsäljaren att använda aspen 2% till min nya motorsåg, anledningen bortsett från miljö och hälsovinsterna var att det inte gjorde nåt att bensinen var kvar över vintern i sågen.
Från aspens hemsida:
Bättre för din hälsa, motorn och vår miljö
När du kör på Aspen alkylatbensin slipper du nästan helt farliga ämnen som bensen och aromater, ämnen som kan orsaka allvarliga hälsoproblem. Motorn trivs också bättre, bla hålls tändstift och förbränningsrum renare. Bensinen tål att lagras och även efter långa stilleståndsperioder startar din motor utan problem om tanken varit fylld med Aspen alkylatbensin. Miljömässigt är vinsterna många, bl a mer än halveras bildningen av marknära ozon (=smog