2011-05-31, 16:30
Medlem
Svithjods avatar
[quote=Quoter]T
Citat:
ack för klargörandet, Johnson88. Visste inte att det förhöll sig på detta sätt.

Alla offer som den här våldsamma mannen (Tommy Alexandersson) dömts för att ha mördat, innehade de samma "höga" sociala ställning i samhället? Som han själv alltså. Det finns ju inte en endaste artikel att läsa om varken trippelmordet eller dubbelmordet.

Du får vända dig till Kungliga biblioteket, det skrevs rätt mycket i kvällspressen om Alexandersson när de här brotten klarades upp på 80 talet.
(Dock före internets tid)
Citera
2011-06-23, 01:34
Medlem
Quoters avatar
Läste i en gammal tidningsartikel att den genomtrevliga killen Tommy Alexandersson blev tvungen att fly fältet (Enköping alltså) eftersom det fanns ett pris på hans huvud. Innan han emigrerade från stan lyckades han med konststycket att begå (rättare sagt bli dömd) för rånförsök, ett par fall av misshandel och en våldtäkt som tydligen ska ha varit "vidrig". Någon som vet mer om det sista brottet? Detta borde ha varit i mitten av 80-talet. Han överlevde ett mordförsök också, vilket alla kanske inte jublade över.
Senast redigerad av Quoter 2011-06-23 kl. 01:45.
Citera
2011-07-05, 20:14
Medlem
Quoters avatar
I en gammal tidningsartikel kan man läsa att den genomtrevlige mannen Tommy Alexandersson tilläts ha en katt innanför murarna. Formellt skulle den tillhöra fängelset och inte honom själv. En gång försvann den dock. Efterforskning visade att en anställd tagit hem katten, då hon fattat tycke för den. Tommy Alexandersson (som aldrig skulle göra någon illa) krävde tillbaka katten. Hans medfångar blev också sura eftersom han inte fick tillbaka den, och antydningar om start av upplopp fanns, om inte katten återvände. Vissa anställda ville att katten skulle återvända och det blev ett jävla liv med denna katt, jag citerar artikeln nu som återger en skrivelse:

"I den nu uppkomna situationen där ingendera parterna kan acceptera en lösning, det vill säga katten har acklimatiserat sig i nya förhållanden och nuvarande kattägaren känslomässigt ej kan skiljas från denna - likväl som Tommy Alexandersson inte kan tänka sig någon annan katt - är positionerna låsta."

Det gick så långt som att den genomhederlige gode mannen Tommy Alexandersson gjorde en polisanmälan om att katten var stulen. Anstaltschefen skrev i någon skrivelse att polisen lika gärna kunde få avgöra om det skett ett brott eller inte. Tro det eller ej, men enligt artikeln så följde Kriminalvårdsstyrelsens generaldirektör Bertel Österdahl hanteringen av detta ärende, på distans. Man häpnar.
Citera
2011-07-05, 22:17
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter

Det gick så långt som att den genomhederlige gode mannen Tommy Alexandersson gjorde en polisanmälan om att katten var stulen. Anstaltschefen skrev i någon skrivelse att polisen lika gärna kunde få avgöra om det skett ett brott eller inte. Tro det eller ej, men enligt artikeln så följde Kriminalvårdsstyrelsens generaldirektör Bertel Österdahl hanteringen av detta ärende, på distans. Man häpnar.
Fast det hela är väldigt enkelt. Har Tommy Alexandersson köpt kräket så är den hans och kan läggas till hans förvarade effekter. Har anstalten köpt kräket så är den anstaltens egendom och de får väl brännmärka den med KVV eller ge den en uniform. Har pliten köpt kräket så tillhör den pliten. Har pliten inte köpt kräket så har pliten gjort sig skyldig till stöld eller egenmäktigt förfarande.
Citera
2011-07-06, 00:33
Medlem
Citat:
Läste i en gammal tidningsartikel att den genomtrevliga killen Tommy Alexandersson blev tvungen att fly fältet (Enköping alltså) eftersom det fanns ett pris på hans huvud.Detta borde ha varit i mitten av 80-talet. Han överlevde ett mordförsök också, vilket alla kanske inte jublade över.
ha ha ha vi talar om en missbrukare som typ brukade hänga i centrum eller lägenheter. visst var han betydligt farligare än de vi är vana att se men i de kretsar han rörde sig fanns inga prispengar och om han överlevde ett mordförsök så är det någon som blivit förbannand i lägenheten där de druckit och stuckit en kniv i magen typ. Det kan inte skett med pistol i varje fall.
Citera
2011-07-06, 00:49
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Fast det hela är väldigt enkelt. Har Tommy Alexandersson köpt kräket så är den hans och kan läggas till hans förvarade effekter. Har anstalten köpt kräket så är den anstaltens egendom och de får väl brännmärka den med KVV eller ge den en uniform. Har pliten köpt kräket så tillhör den pliten. Har pliten inte köpt kräket så har pliten gjort sig skyldig till stöld eller egenmäktigt förfarande.

Men bara för att man äger ett husdjur så har man väl inte rätt att ha det inne i fängelset? Vad är det för lag som reglerar vad som är tillåtet och inte tillåtet att ha med sig in på en anstalt?

Citat:
Ursprungligen postat av DOKTORBLOFELD
ha ha ha vi talar om en missbrukare som typ brukade hänga i centrum eller lägenheter. visst var han betydligt farligare än de vi är vana att se men i de kretsar han rörde sig fanns inga prispengar och om han överlevde ett mordförsök så är det någon som blivit förbannand i lägenheten där de druckit och stuckit en kniv i magen typ. Det kan inte skett med pistol i varje fall.

Allvarligt talat nu, enligt den tidningsartikeln jag läste så fanns det prispengar (inom citationstecken, antar jag) på hans huvud eftersom han begått en "vidrig våldtäkt". Kvinnans anhöriga ville se honom död eller i vart fall väldigt nära döden. Enligt dig var det inte så. Du har fel i varenda tråd du skriver i, behöver jag säga vem jag sätter min tilltro till i den här frågan?
Senast redigerad av Quoter 2011-07-06 kl. 00:52.
Citera
2011-07-06, 01:47
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Men bara för att man äger ett husdjur så har man väl inte rätt att ha det inne i fängelset?
Givetvis inte men besittningsrätten upphör inte bara för att han sitter i fängelse. Besittningsrätten och möjligheten till innehav av tillhörighet i anstalt är två helt skilda saker. Därför som jag skrev lite fyndigt att om kräket tillhör Alexandersson så får den väl läggas bland hans förvarade effekter. (I praktiken innebär detta högst sannolikt att Alexandersson ombeds ordna någon som ska ta emot kräket. Går inte detta kan man tänka sig att anstalten lämnar katten till katthem/ger bort den och ersätter Alexandersson med kostnaden för en ny katt. Det är förvisso lite juridiskt tveksamt att avsiktligen göra sig av med någons husdjur men jag tror vilken åklagare som helst skulle ha förståelse för det. Dessutom är det så att den som förvarar ett husdjur åt någon har rätt att få ersättning för matkostnader och om dessa inte betalas tillfaller djuret den som förvarar det.
Citat:
Vad är det för lag som reglerar vad som är tillåtet och inte tillåtet att ha med sig in på en anstalt?
Fängelselagen sätter de yttre ramarna: https://lagen.nu/2010:610
Kriminalvårdens författningssamling om fängelse är skriven utifrån lagen ovan och reglerar mer i detalj vad som är tillåtet och hur det ska fungera: http://212.247.172.69/upload/om_kriminalvarden/foreskrifter/KVFS_2011_1.pdf I det dokumentet hittar du regler om innehav, givetvis står det inget om katt där utan det är antagligen upp till anstalten att besluta om det ska tillåtas eller ej, har inte läst föreskrifterna själv så du får läsa och tolka själv, skulle dock bli förvånad om något uttryckligt förbud mot innehav av husdjur fanns. Är katten anstaltens så har det ju dock inget med föreskrifterna kring intagnas tillhörigheter att göra.
Citat:
Allvarligt talat nu, enligt den tidningsartikeln jag läste så fanns det prispengar (inom citationstecken, antar jag) på hans huvud eftersom han begått en "vidrig våldtäkt". Kvinnans anhöriga ville se honom död eller i vart fall väldigt nära döden. Enligt dig var det inte så. Du har fel i varenda tråd du skriver i, behöver jag säga vem jag sätter min tilltro till i den här frågan?
Nu skrev du inte till mig men jag svarar ändå. Säkert är det folk som vill skada Alexandersson men det har gått flera decennier sedan hans brott och folk tenderar att bli äldre och gå vidare. Om brottsoffren varit i Alexanderssons vänkrets så får man förmoda att det är människor på samhällets riktiga baksida och inte ens säkert att de lever idag.
Citera
2013-04-09, 02:19
Medlem
cannabis-slampas avatar
Är med på den här listan på Aftonbladet:
http://aftonbladet.se/nyheter/livstidsdomda/

Någon som har något nytt att berätta om Tommy Alexandersson?
Citera
2013-04-18, 04:08
Medlem
Stryk fick han tydligen preventivt, hela tiden.
Katten gick in under porten till Norrtälje kåken. Katten gick in å ut som den ville.
Den blev kanske instängd då dom efter fritagningen gjorde om slussen å satte väl även dit betong suggor utanför porten. Var väl i slutet av 90 talet el början på 2000 talet.
Djur har en lugnande effekt på människor. Ni vet, känslor å sånt. hahaha

Jag har sett alex lyfta 250 kg i bänkpress, å då hade han inte tränat på 8 mån. Man ska inte låta honom komma in på livet kan man säga.
Har själv sagt till honom att lugna ner sig då han hade fel. Jag fick en handflata så att det kändes som tandläkarbedövning i hela läpparna.
Jag stod helt stilla, å upprepade igen att han hade fel.
Då fick han tok spel å sprang iväg å muttrade å gapade.
Två dar senare kom han å bad om ursäkt.
Jag hade ju rätt, jag vart inte rädd å jag var den som satt på allt tjack.
Nu är jag ganska säker på att han inte höll tillbaka för att jag stod orörlig. Alex är grymt snabb, grymt stark å ganska vig. Tokig nog har han ju bevisat.
Så en viss respekt åtnjöt jag tydligen/troligen å faktiskt det att han i nyktert tillstånd fattade att han hade fel. Å tog det, efter ett visst tjafs.
När sen en polare till mig hamnade med Alex på kumla så adopterade Alex polaren på rotmos. För jag var en jävligt bra grabb, enl. Alex. Så då måste ju min polare också vara av samma skrot å korn, ansåg Alex.

Jag har för mig att Alex har suttit för dråp innan också. Å om han har mulat Sluggo å halldorf styvfarsan, så är han uppe i minst 8. Tror att det rent av är nån vållande till död också innan. Så 9 skulle Alex kunna komma upp i. Nästan svenskt rekord el?

Det finns en del kul grejor att berätta, men genom att han sitter än så skulle det kunna försvåra flera saker för honom. Det får skrivas den dan han muckar el dör.

Alex är en fyllepundare. Han är även full av överraskningar.
Läser dikter å gråter till filmer på tv osv. hahaha
Han har tagit en hel del anabola inne på kåken genom åren.
Karln kan nästan vara Sveriges starkaste. Han har en naturlig styrka som är grotesk å lång över det vanliga.
Läsa dikter, äta kakor å påta i trägården. Det är Alex liv. Ge honom ett torp ensligt som fan. Då kommer han att hålla sig där, ganska säkert. Får han bara lite frön att sätta å mat själv, så är han nöjd. Enl. honom själv.

Sammanfattningsvis så kan man väl säga att det är Sveriges farligaste jättebaby. hahaha
Citera
2013-04-18, 07:19
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvk
Stryk fick han tydligen preventivt, hela tiden.
Katten gick in under porten till Norrtälje kåken. Katten gick in å ut som den ville.
Den blev kanske instängd då dom efter fritagningen gjorde om slussen å satte väl även dit betong suggor utanför porten. Var väl i slutet av 90 talet el början på 2000 talet.
Djur har en lugnande effekt på människor. Ni vet, känslor å sånt. hahaha

Jag har sett alex lyfta 250 kg i bänkpress, å då hade han inte tränat på 8 mån. Man ska inte låta honom komma in på livet kan man säga.
Har själv sagt till honom att lugna ner sig då han hade fel. Jag fick en handflata så att det kändes som tandläkarbedövning i hela läpparna.
Jag stod helt stilla, å upprepade igen att han hade fel.
Då fick han tok spel å sprang iväg å muttrade å gapade.
Två dar senare kom han å bad om ursäkt.
Jag hade ju rätt, jag vart inte rädd å jag var den som satt på allt tjack.
Nu är jag ganska säker på att han inte höll tillbaka för att jag stod orörlig. Alex är grymt snabb, grymt stark å ganska vig. Tokig nog har han ju bevisat.
Så en viss respekt åtnjöt jag tydligen/troligen å faktiskt det att han i nyktert tillstånd fattade att han hade fel. Å tog det, efter ett visst tjafs.
När sen en polare till mig hamnade med Alex på kumla så adopterade Alex polaren på rotmos. För jag var en jävligt bra grabb, enl. Alex. Så då måste ju min polare också vara av samma skrot å korn, ansåg Alex.

Jag har för mig att Alex har suttit för dråp innan också. Å om han har mulat Sluggo å halldorf styvfarsan, så är han uppe i minst 8. Tror att det rent av är nån vållande till död också innan. Så 9 skulle Alex kunna komma upp i. Nästan svenskt rekord el?

Det finns en del kul grejor att berätta, men genom att han sitter än så skulle det kunna försvåra flera saker för honom. Det får skrivas den dan han muckar el dör.

Alex är en fyllepundare. Han är även full av överraskningar.
Läser dikter å gråter till filmer på tv osv. hahaha
Han har tagit en hel del anabola inne på kåken genom åren.
Karln kan nästan vara Sveriges starkaste. Han har en naturlig styrka som är grotesk å lång över det vanliga.
Läsa dikter, äta kakor å påta i trägården. Det är Alex liv. Ge honom ett torp ensligt som fan. Då kommer han att hålla sig där, ganska säkert. Får han bara lite frön att sätta å mat själv, så är han nöjd. Enl. honom själv.

Sammanfattningsvis så kan man väl säga att det är Sveriges farligaste jättebaby. hahaha

Får han ta emot besök?
Citera
2013-04-22, 04:46
Medlem
[quote=cannabis-slampa]Får han ta emot besök?[/QUOTE

Ja, det får ju alla. Bevakade el. obevakade. Vissa personer godkänns inte osv.
Men Alex hade aldrig besök vad jag vet.
Men OM någon skulle vilja å blev godkänd, ja då skulle Alex teoretiskt å praktiskt kunna ta emot besök.
Citera
2013-04-22, 22:01
Medlem
BennyBernadottes avatar
Kan någon förklara varför jag trots allt känner ett stänk av sympati för denne man? Han har gjort ruggiga saker mot andra människor och jag är ingen anhängare av tycka synd om våldsverkare men ändå känns det som om Alexandersson på sitt sätt varit fångad av ett "öde".

Har träffat en person som växte upp med honom som faktiskt beskrev honom som en otroligt snäll människa när han var odrogad och på gott humör (och kände sig omtyckt).

Den som lyckas få honom att medverka till att skriva hans memoarer skulle nog kunna hamna på nomineringslistan till flera priser.

Han läser dikter, vilket inte var det mest väntade. Hur är det med musik och andra böcker? Han verkar ju ha en ganska "normal sida", hur behandlade han andra människor, ex översittare i allmänhet eller hackkycklingar? Han verkar vara en väldigt sammansatt människa.

Med tanke på hans egna bedrövliga barndom och att han säkert har svårt för sådana personer, så slog mig tanken på att samhället kunde placera den unge man som nyligt torterade en baby med en het sked, som cellkompis till Alexandersson. För en vecka eller två...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in