• 1
  • 2
2011-06-21, 01:56
Medlem
Quoters avatar
Thomas Karlsson befann sig en sommarkväll i sin bostad som låg i Levalunda utanför Ronneby. Vad han inte visste just då var att någon bestämde sig för att sätta punkt för hans liv. Gärningsmannen sköt honom i magen med ett hagelgevär men han lyckades ändå med konststycket att svårt skadad ringa (klicka här för ett "Efterlyst"-inslag som innehåller samtalet) efter ambulans. Hans liv gick tyvärr inte att rädda. Mordutredningen inleddes och efter en vecka grep polisen en 28-årig man som var bekant med offret. Han häktades men blev tvungen att släppas i brist på tydliga bevis. Det tog ett bra tag innan mordvapnet - som en person i offrets bekantskapskrets gjorde polisen uppmärksam på saknades redan dagen efter mordet - hittades. I mitten av september frihetsberövades samme man ännu en gång, sedan polisen fått fram starkare bevisning mot honom men inte heller den här gången räckte materialet som polisen samlat ihop för ett åtal. Beklagligt, för det var tveklöst så att förutsättningarna för att hitta mördaren var goda, tillåt mig illustrera:
  • Brottet uppdagades omedelbart.
  • Ronneby var knappast något epicentrum för allehanda våldsdåd.
  • Offret hade inte dussintals fiender med motiv att ta livet av honom.
  • Det var bara en mindre krets personer som kände till vapnets existens.
Trots detta och trots att Hans Ölvebro (som då ledde Palmeutredningen) och flera andra mordutredare från Rikskriminalpolisen lånades ut för att hjälpa till att nagla fast gärningsmannen för mordet på Thomas Karlsson så lyckades polis och åklagare inte. Kanske gärningsmannen hade turen på sin sida, eller så kanske polisen begick något avgörande misstag under utredningen. Det är svårt för mig att säga, men alla som läst om fallet borde hålla med om att förutsättningarna för en lösning var goda. Polisen tror för övrigt att motivet var svartsjuka.

Någon skribent som har en uppfattning om varför mordet aldrig klarades upp? Den lokala polisen fick onekligen utstå en del kritik för ett par mindre välgjorda utredningar vid den här tidpunkten. Om samma kritik även kan appliceras på just denna mordutredning låter jag vara osagt.

Info från Sveriges Dödsbok
Citera
2011-06-21, 14:41
Medlem
Quoters avatar
Om ljudklippet ovan som bland annat innehåller det SOS-samtal som offret ringde skulle försvinna från sin ursprungliga plats så har jag lagt upp det på följande ställen: 1 2 3 4 5 6 7
Citera
2011-06-24, 09:35
Medlem
Grandiosos avatar
Det kan ju berättas att Thomas Karlssons flickväns pappa tog livet av sig en tid
efter mordet. Vapnet som användes vid dådet skall tydligen ha tillhört denne.
Citera
2011-06-24, 11:54
Medlem
Grandiosos avatar
Kommentarer om Levalundamordet och annat med anknytning till Blekingska
staden Ronneby:

http://janrumes.wordpress.com/2010/0...valundamordet/

" Ingenstans i landet är förtroendet för rättsväsendet så lågt som i Blekinge"

http://jrume.wordpress.com/
Senast redigerad av Grandioso 2011-06-24 kl. 12:10.
Citera
2011-06-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Om ljudklippet ovan som bland annat innehåller det SOS-samtal som offret ringde skulle försvinna från sin ursprungliga plats så har jag lagt upp det på följande ställen: 1 2 3 4 5 6 7

Vad du är skicklig! Alltså rånet som det skrivs om och detta mord har ingen koppling vad man vet?
Citera
2011-06-24, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det kan ju berättas att Thomas Karlssons flickväns pappa tog livet av sig en tid
efter mordet. Vapnet som användes vid dådet skall tydligen ha tillhört denne.

Kära Grandioso!
Berätta mer - på hemsidan du länkat till får jag ingen uppfattning om just Thomas fall - om du bor nearby - fanns det nåt skäl för Thomas flickväns far att döda Thomas? I hans ögon alltså????
Citera
2011-06-24, 15:35
Medlem
Citat:

fy fan...lyssnade nu - så fruktansvärt hemskt tänk om SOS hade frågat VEM som skjutit istället för "Är det du som har skjutit dig" - är det en normal fråga? Kanske är det så...du skriver om en tjugoåttaåring varför trodde man att det var han? Längre ner står det att flickvännens far tog sitt liv - fanns det en koppling mellan 28-åringen den mördade och pappan? Fingeravtryck? Vems vapen var det?
Citera
2011-06-24, 18:52
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomViskar
Vad du är skicklig! Alltså rånet som det skrivs om och detta mord har ingen koppling vad man vet?

Jag kan inte gå i god för att det finns en koppling till rånet i Kuggeboda och dödsskjutningen av Thomas Karlsson. Startade upp en tråd om förstnämnda fallet här.

Citat:
Ursprungligen postat av Medeasdotter
du skriver om en tjugoåttaåring varför trodde man att det var han?

Polisen fick efterhand ihop en kedja av indicier som pekade mot den då 28-årige mannen, bland annat teknisk bevisning i någon form enligt tidningsartiklar jag läst. Utöver det hade han till synes ett motiv och var en av få personer som kunde få tag på mordvapnet. En och annan pusselbit saknades så det blev aldrig något åtal.

Citat:
Längre ner står det att flickvännens far tog sitt liv - fanns det en koppling mellan 28-åringen den mördade och pappan?

Som du säkert såg så skrev en skribent att mordvapnet tillhörde Thomas Karlssons blivande svärfar. Ingenting som jag själv hört talas om tidigare, men det stämmer nog ganska bra om det var så att offrets flickvän tidigare varit tillsammans med 28-åringen. Då kan man tänka att han fortfarande tillhörde den lilla krets av människor som hade möjlighet att lägga beslag på vapnet. Observera att detta nu bara är spekulation från min sida, jag vet inte.

Citat:
Vems vapen var det?

Se min gissning ovan.
Senast redigerad av Quoter 2011-06-24 kl. 19:06.
Citera
2011-06-24, 21:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomViskar
Kära Grandioso!
Berätta mer - på hemsidan du länkat till får jag ingen uppfattning om just Thomas fall - om du bor nearby - fanns det nåt skäl för Thomas flickväns far att döda Thomas? I hans ögon alltså????

Jag bara konstaterade att flickvännens fader berövade sig själv livet.
Jag har inte påstått något annat. Jag bara delger fakta. Det är allt. Något annat
spekulerar jag inte i.
Citera
2011-06-25, 13:29
Medlem
Citat:
Jag kan inte gå i god för att det finns en koppling till rånet i Kuggeboda och dödsskjutningen av Thomas Karlsson. Startade upp en tråd om förstnämnda fallet här.

Polisen fick efterhand ihop en kedja av indicier som pekade mot den då 28-årige mannen, bland annat teknisk bevisning i någon form enligt tidningsartiklar jag läst. Utöver det hade han till synes ett motiv och var en av få personer som kunde få tag på mordvapnet. En och annan pusselbit saknades så det blev aldrig något åtal.

Som du säkert såg så skrev en skribent att mordvapnet tillhörde Thomas Karlssons blivande svärfar. Ingenting som jag själv hört talas om tidigare, men det stämmer nog ganska bra om det var så att offrets flickvän tidigare varit tillsammans med 28-åringen. Då kan man tänka att han fortfarande tillhörde den lilla krets av människor som hade möjlighet att lägga beslag på vapnet. Observera att detta nu bara är spekulation från min sida, jag vet inte.

Se min gissning ovan.

Är det fortfarande så att detta ämne är för känsligt för att någonsin lösas? Med tanke på att flera samhällsprogram försökt... Jag är fascinerad över att de här männen som många ggr anses skyldiga - utan att någonsin dömas - "28-åringen" är ju inte den enda - tycker det är så märkligtatt ingen "fixar dem" så att säga.
Citera
2011-06-25, 18:44
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Är det fortfarande så att detta ämne är för känsligt för att någonsin lösas? Med tanke på att flera samhällsprogram försökt... Jag är fascinerad över att de här männen som många ggr anses skyldiga - utan att någonsin dömas - "28-åringen" är ju inte den enda - tycker det är så märkligtatt ingen "fixar dem" så att säga.

Skriv om ovanstående text, men gör det den här gången så att den är möjlig att förstå för oss andra.

Lite ny information om mordet på Thomas Karlsson har förresten dykt upp via en tidningsartikel. Enligt polisen så sköt gärningsmannen sitt offer genom fönstret, antagligen var det lite på håll också eftersom han "bara" skadades allvarligt och inte avled direkt. Hans liv rann ut i sanden på lasarettet i Karlskrona ungefär en timme efter dådet. Huset han bodde i var något ensligt beläget. Hans sambo var inte hemma. Var hon höll hus framgår inte.

PS. Man behöver inte citera en annan skribent bara för att uttrycka generella tankar om ett fall, och absolut inte ett längre inlägg.
Senast redigerad av Quoter 2011-06-25 kl. 19:09.
Citera
2011-06-28, 23:44
Medlem
Jaguar82s avatar
Det stämmer mycket riktigt att TK blev skjuten genom ett fönster då glassplitter hittades i hans kläder, OCH även i gärningsmannens.

Vad gör 28åringen idag?
Är mordet preskiberat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här