2011-06-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
Nigger var ett bollpel med 4 stora rutor i kvadrat och 4 små rutor i mitten. Det var ett slags grabb alternativ till att hoppa hage. Det fanns massor av niggerplaner i min skola och de tuffa killarna spelade detta med en tennisboll. Jag undrar vad spelet döpts om till i det politiskt korrekta Sverige.

Apropå det: Jag har bott utomlands i 12 år och fick världens avhyvling på Centralen nyligen när jag beställde en negerboll.
Ojojoj!

Jag såg att någon skrev "ballt" som ett 80-tals ord. Har detta ord försvunnit? Jag använder det fortfarande.... Kanske skulle sluta med det.

Där jag bor döptes Nigger om till King. Det namnet är hyfsat vanligt på spelet nu för tiden.

Jag säger fortfarande negerboll och använder ordet ballt, det är rätt vanligt här i Uppland åtminstone.
Citera
2011-06-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Där jag bor döptes Nigger om till King. Det namnet är hyfsat vanligt på spelet nu för tiden.

När jag gick i skolan användes Nigger/King växelvis om vartannat. Orden existerade i respektfullt samförstånd kan man säga..
Citera
2011-06-20, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Spelar roland

Åh.. Klassiker! Vilken nostalgi.. Spelar Roland
Citera
2011-06-20, 20:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Där jag bor döptes Nigger om till King.

Tack! Äntligen har jag fattat vad Nigger är. Har hört talas om spelet i fråga, men aldrig hur det går till.

Nu blev det ju glasklart.
Citera
2011-06-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hoj/hoja var vanligt också på 60-talet. Det kan till ochmed varit så att jonna på vissa platser även betecknade att springa "tokfort".

Fan, när du säger det.. Du kanske har en poäng!

Jag tror att min pappa brukade säga typ: -Jonna iväg och hämta en yogurt, jag glömde ta det i kyldisken! När jag var på affärn' med honom när jag var yngre
Citera
2011-06-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Japp, det är stockholmska! Är själv östgöte och växte upp på 70- och 80-talet och minns att det var vanligt att typ Löwendahl blev "Löwet" och Ekström blev "Eken".
Just det där med -an formerna förekom över huvud taget aldrig. Tänker på de där teatrarna i stockholm; "imtiman" och "folkan"

Som sagt, det är nog stockholmska!

Har hört en långsökt förklaring på TV, att väderkvarnarna i Stockholm på artonhundratalet kallades för typ "Tyskan" eller "Carlströmskan" och liknande beroende på vem som hade/ägde väderkvarnen..

Sen har det sättet att benämna väderkvarnar blivit till ett vedertaget sätt att benämna även andra platser och till sist också saker och personer....
Citera
2011-06-20, 21:58
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Har hört en långsökt förklaring på TV, att väderkvarnarna i Stockholm på artonhundratalet kallades för typ "Tyskan" eller "Carlströmskan" och liknande beroende på vem som hade/ägde väderkvarnen..

Sen har det sättet att benämna väderkvarnar blivit till ett vedertaget sätt att benämna även andra platser och till sist också saker och personer....
Du menar att former som Mercan, lillan, Maggan, Anderssonskan, Ribban (Ribersborg i Malmö) etc är en direkt följd av namnkonventioner för väderkvarnar och att ingen skulle kommit på att man kan använda bestämd form i smeknamn/kortformer annars?

Tendensen att använda -an snarare än -en i vissa fall är väl möjligtvis stockholmsk.
Citera
2011-06-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Du menar att former som Mercan, lillan, Maggan, Anderssonskan, Ribban (Ribersborg i Malmö) etc är en direkt följd av namnkonventioner för väderkvarnar och att ingen skulle kommit på att man kan använda bestämd form i smeknamn/kortformer annars?

Tendensen att använda -an snarare än -en i vissa fall är väl möjligtvis stockholmsk.

Hey baby! Don't shoot the messenger..

Klart att ändelsen skulle använts annars också (det gör den ju bevisligen), men principen att göra "an-smeknamn" på allt mellan himmel och jord är extremt vanlig just i Stockholm skulle jag tro.
Senast redigerad av Macke85 2011-06-20 kl. 22:26.
Citera
2011-06-20, 22:24
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Spelar roland
Gick lågstadiet under 90-talets första år och jag minns detta uttryck. Senare gjorde vi om det till "Spela Roland Koeman". Att han egentligen heter Ronald var inget som vi brydde oss om.

Vi använde även uttryck som "cp-glin" och "Ulla-Bella" som någon här tog upp.
Citera
2011-06-21, 16:17
Medlem
ItPutsTheLotions avatar
Det tvivlande/ifrågaställande "visst" hette "visse" alternativt "visse virre".
Amerikaniserades senare till "sure" (shååår) och idag tror jag bambinosarna säger "a eller hur"
Citera
2011-06-22, 23:18
Medlem
"Pundig" och "punschig" är 80-talsgrundskola för mig.

Ett 80-talsskämt: "Hej, jag heter Berit men jag kallas för Beirut för jag är så bombad"
Citera
2011-06-23, 00:11
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Orden Jonne/Jonna (cykel/cykla) är slang från sextio eller kanske till och med sent femtiotal! Men de tycks ha levt kvar ända in i våra dagar, lokalt, på vissa spridda platser i Stockholms län.
Har själv aldrig hört någon använda orden, men känner igen det från en bok som jag läste på 1980-talet, Peter Pohls Janne, min vän. Bokens handling utspelar sig 1955. I en text om boken skriver Pohl:
Citat:
[Under ett besök på en skola] ... jag läste ett arbetspapper med uppgifter på den bok jag hade skrivit i smärta och glädjerus: Gör en lista över alla utbytesord för cykel du hittar i textavsnittet. Anteckna alla slangord du hittar. Vilka uttryck är föråldrade?

I Göteborg säger man i alla fall bamba om skolmatsalen. Och det lär man fortsätta med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in