2011-06-15, 16:48
Medlem
kamel1s avatar
Har tnkt p en sak:

Ponera att du har en spritsort tex. vodka som r nedkyld i frysen till ca -20 grader.
Du hller upp den i ett glas tillsammans med is ifrn en ismaskin, som gr is som ligger runt -1 till -5 grader.

Gr det att vodkan snabbare blir varm eftersom isen r varmare n spriten?
Citera
2011-06-15, 16:50
Medlem
harrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamel1
Har tnkt p en sak:

Ponera att du har en spritsort tex. vodka som r nedkyld i frysen till ca -20 grader.
Du hller upp den i ett glas tillsammans med is ifrn en ismaskin, som gr is som ligger runt -1 till -5 grader.

Gr det att vodkan snabbare blir varm eftersom isen r varmare n spriten?
Ja, isen smlter lngsammare och vodkan blir varm p kortare tid.

edit: jag rknar med att det blir mindre vodka i glaset om du har is. Har du dremot samma mngd vodka med och utan is s gr isen att den hller sig kall lngre
Citera
2011-06-15, 18:28
Medlem
kamel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harring
Ja, isen smlter lngsammare och vodkan blir varm p kortare tid.

edit: jag rknar med att det blir mindre vodka i glaset om du har is. Har du dremot samma mngd vodka med och utan is s gr isen att den hller sig kall lngre
Hmm, borde inte isens vrmeenergi verfras till vodkans vilket gr att den vrms fortare? eller r jag helt ute och cyklar?

Kanske egentligen passar bttre i matematik och fysik...
Citera
2011-06-15, 18:39
Medlem
Min teori:

Isen har troligtvis varit i samma frys och har ocks temperaturen -20 grader. I mina gon borde den vrmas lngsammare med is eftersom man har en strre volym med "minus-20-gradiga substanser" om man tillfrt is n om man bara haft vodka.
Citera
2011-06-15, 18:52
Medlem
kamel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PARARARA
Min teori:

Isen har troligtvis varit i samma frys och har ocks temperaturen -20 grader. I mina gon borde den vrmas lngsammare med is eftersom man har en strre volym med "minus-20-gradiga substanser" om man tillfrt is n om man bara haft vodka.
Om du lser mitt frsta inlgg skriver jag att isen r tagen frn en ismaskin, (exempelvis sdan som finns p McDonalds) och drfr inte r lika kall.
Det gr allts att isen nu r varmare n vodkan.
Citera
2011-06-15, 19:08
Medlem
harrings avatar
Citat:
Hmm, borde inte isens vrmeenergi verfras till vodkans vilket gr att den vrms fortare? eller r jag helt ute och cyklar?

Kanske egentligen passar bttre i matematik och fysik...
Vodkan kommer bli samma temperatur som rummet.

1. Har du 15 cl vodka s ska den g frn -20 -> +20(bara tar siffror) och det r bara vodkan och rummets vrmeenergi som pverkar(kommer inte ihg riktiga termen) hur lng tid det tar.

2. har du dremot 15cl vodka som r -20 och 5 cl is som r -5 s r det 20 cl som skall vrmas frn -20/-5 till +20 och det tar d lngre tid.

3. har du dremot mindre vodka pga isen. typ 10 cl vodka och 5 cl is s blir det 15 cl som skall vrmas upp och tar drfr kortare tid. Detta r samma som exempel 1 fast 5 cl av vtskan r varmare n resten.

Energikapaciteten/vrmeenergin(hur mycket energi det krvs fr att frndra temperaturen) eller vad det heter r ju olika fr vodkan och vattnet gissar jag, men inte tillrckligt mycket fr att -20 gradig vodka skall ha mindre energi n -5 gradigt vatten.

Hoppas du frstr hur jag resonerar.

edit:
slutsats: S lnge du har samma mngd vodka s gynnar det att lgga till is(om du inte bryr dig om att det blir blaskigt eller liknande).
Citera
2011-06-15, 19:28
Medlem
1Sics avatar
Det r ett fysikaliskt fenomen att kalla vtskor blir varmare i en snabbare hastighet n de som r lite varmare. Sk s ska ni finna!
Citera
2011-06-15, 20:14
Medlem
kamel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harring
Vodkan kommer bli samma temperatur som rummet.

1. Har du 15 cl vodka s ska den g frn -20 -> +20(bara tar siffror) och det r bara vodkan och rummets vrmeenergi som pverkar(kommer inte ihg riktiga termen) hur lng tid det tar.

2. har du dremot 15cl vodka som r -20 och 5 cl is som r -5 s r det 20 cl som skall vrmas frn -20/-5 till +20 och det tar d lngre tid.

3. har du dremot mindre vodka pga isen. typ 10 cl vodka och 5 cl is s blir det 15 cl som skall vrmas upp och tar drfr kortare tid. Detta r samma som exempel 1 fast 5 cl av vtskan r varmare n resten.

Energikapaciteten/vrmeenergin(hur mycket energi det krvs fr att frndra temperaturen) eller vad det heter r ju olika fr vodkan och vattnet gissar jag, men inte tillrckligt mycket fr att -20 gradig vodka skall ha mindre energi n -5 gradigt vatten.

Hoppas du frstr hur jag resonerar.

edit:
slutsats: S lnge du har samma mngd vodka s gynnar det att lgga till is(om du inte bryr dig om att det blir blaskigt eller liknande).
Yes, frstr hur du menar.
Men det mste vl g snabbare fr vodkan med is att g ner till temperaturen 0 (isens temperatur ungefr) n fr den utan? Allts att den vrms upp snabbare i brjan men lngsammare sedan.
Citera
2011-06-19, 00:23
Medlem
harrings avatar
Citat:
Yes, frstr hur du menar.
Men det mste vl g snabbare fr vodkan med is att g ner till temperaturen 0 (isens temperatur ungefr) n fr den utan? Allts att den vrms upp snabbare i brjan men lngsammare sedan.
Beror p om volymen vodka ndras om du lgger i is, har du fortfarande samma volym vodka s hjlper isen till att hlla vodkan kall(detta frutsatt att det r varmare n 0 grader i rummet och att glaset inte hlls nedkylt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in