Citat:
Ursprungligen postat av kamel1
Hmm, borde inte isens vrmeenergi verfras till vodkans vilket gr att den vrms fortare? eller r jag helt ute och cyklar?
Kanske egentligen passar bttre i matematik och fysik...
Vodkan kommer bli samma temperatur som rummet.
1. Har du 15 cl vodka s ska den g frn -20 -> +20(bara tar siffror) och det r bara vodkan och rummets vrmeenergi som pverkar(kommer inte ihg riktiga termen) hur lng tid det tar.
2. har du dremot 15cl vodka som r -20 och 5 cl is som r -5 s r det 20 cl som skall vrmas frn -20/-5 till +20 och det tar d lngre tid.
3. har du dremot mindre vodka pga isen. typ 10 cl vodka och 5 cl is s blir det 15 cl som skall vrmas upp och tar drfr kortare tid. Detta r samma som exempel 1 fast 5 cl av vtskan r varmare n resten.
Energikapaciteten/vrmeenergin(hur mycket energi det krvs fr att frndra temperaturen) eller vad det heter r ju olika fr vodkan och vattnet gissar jag, men inte tillrckligt mycket fr att -20 gradig vodka skall ha mindre energi n -5 gradigt vatten.
Hoppas du frstr hur jag resonerar.
edit:
slutsats: S lnge du har samma mngd vodka s gynnar det att lgga till is(om du inte bryr dig om att det blir blaskigt eller liknande).