• 1
  • 2
2011-06-15, 13:17
Moderator
evilhoneys avatar
Jag dras med ångestkänslor till och från men har tackat nej till medicinering då jag helst inte tar medicin i onödan.
Promenader och att röra på sig vet jag är bra för det psykiska välmåendet men min fråga är om det finns andra naturliga vägar till ångestdämpning.
Citera
2011-06-15, 13:29
Medlem
-Johan-s avatar
Finns alltid "naturliga" lösningar, men beror ju självklart på vart ångesten grundar sig. Vissa saker är lättare att få bot på än andra, genom ren naturlig väg. Motion, är ett av dom bästa sätten som många gillar att använda sig av. Annars bearbeta känslorna som framkallar ångest, prata om dom med någon. Brukar alltid funka bäst, för mig i alla fall. Benzo o liknande är ju bara genvägar och löser det temporärt.
Citera
2011-06-15, 13:36
Medlem
Dothrakians avatar
Ät cannabis, naturligt och nyttigt
Citera
2011-06-15, 13:43
Medlem
KanehBosms avatar
Försök först att luska ut varför du har det, kanske inte alltid så lätt. Mediciner lindrar, inte botar det.
Annars kolla tex cannabis som ovanstående nämner. Men ingen Sativa som har högre halt av THC, det kan förvärra det. Utan du skall ha en Indica med lägre THC och högre på CBD, det är bland annat ångestdämpande.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabidiol
Senast redigerad av KanehBosm 2011-06-15 kl. 14:00.
Citera
2011-06-15, 14:13
Moderator
evilhoneys avatar
Tyvärr, jag är inte intresserad av varken cannabis eller benzo. Det förstnämnda verkar faktiskt delvis ångestökande om man redan mår dåligt och den sista är vanlig medicin vilket jag i trådstarten sa att jag inte ville ha.
Ingen som har andra förslag?
Citera
2011-06-15, 15:27
Medlem
-Johan-s avatar
Cannabis kan verka tvärtom för en del, särskilt personer med panikångest. Särskilt om man är ovan cannabisanvändare kan effekten framkalla panik hos en sådan person. Men inte för alla, men det kan ske.

Procalmin fungerar bra för en del. Det är ett "naturläkemedel" som finns i de flesta hälsokostaffärerna. Procalmin innehåller L-theanine och lite olika vitaminer. L-theanine är ett naturligt ämne som finns i te som kamomillté t.ex. Brukar själv ta Procalmin ibland för att lugna ned mig på kvällarna, tycker det funkar helt OK. Inte lika effektivt som benzo, men går lättare att slappna av iaf.

Johannesört och valeriana finns också. Johannesört verkar ungefär som vanlig SSRI-medicin, men är helt naturlig. En del har fått väldigt goda resultat av Johannesört. Men det är ingenting som verkar snabbt och direkt, utan lär tas under en längre tid och man kanske inte märker skillnad förrän 2-3 veckor, men självklart kan man känna av effekten redan efter ett par dagar också. Som sagt, på en del kan det vara väldigt effektivt mot ångest.

Lycka till.
Citera
2011-06-15, 15:57
Medlem
K595s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Cannabis kan verka tvärtom för en del, särskilt personer med panikångest. Särskilt om man är ovan cannabisanvändare kan effekten framkalla panik hos en sådan person. Men inte för alla, men det kan ske.

Procalmin fungerar bra för en del. Det är ett "naturläkemedel" som finns i de flesta hälsokostaffärerna. Procalmin innehåller L-theanine och lite olika vitaminer. L-theanine är ett naturligt ämne som finns i te som kamomillté t.ex. Brukar själv ta Procalmin ibland för att lugna ned mig på kvällarna, tycker det funkar helt OK. Inte lika effektivt som benzo, men går lättare att slappna av iaf.

Johannesört och valeriana finns också. Johannesört verkar ungefär som vanlig SSRI-medicin, men är helt naturlig. En del har fått väldigt goda resultat av Johannesört. Men det är ingenting som verkar snabbt och direkt, utan lär tas under en längre tid och man kanske inte märker skillnad förrän 2-3 veckor, men självklart kan man känna av effekten redan efter ett par dagar också. Som sagt, på en del kan det vara väldigt effektivt mot ångest.

Lycka till.

Instämmer helt. Jag vill slå ett slag för det naturliga gröna teet. (Procalmin är bra men innehåller tyvärr det avskyvärda sötningsmedlet saccarin i en obehaglig kroppsfientlig form.)
Grönt te med jasmin ändrar bokstavligen hjärnvågorna till ett mer avslappnat tillstånd. Det går dessut att få helt utan koffein. Sedan är Rosenrot o Schizandra ångestdämpande i och med att det är stärkande, men det kan upplevas för stimulerande av många.

Det finns även ångestdämpande stenar (kristaller) och att undvika kemialier (t.ex aspartam, acesulfam, sodiumglutamat m.fl) samt ta tillskott av ren EPA, kan hjälpa. Vi är vad vi äter, och det är stor skillnad på ett nervvrak som livnärt sig på fast food jämfört med då man ändrar livsstil. Motion framkallar dessutom endorfiner, vilket oxå chakraövningar gör.
Citera
2011-06-15, 16:35
Moderator
evilhoneys avatar
Tack så mycket för tipsen!
Kamomillte ska inhandlas och chakraövningar ska googlas. =)
Citera
2011-06-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Tack så mycket för tipsen!
Kamomillte ska inhandlas och chakraövningar ska googlas. =)
Johannesört ska vara väldigt bra, du kan ha mineralbrist, zink brist brukar offta vara orsaken.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10543408.ab
Väldigt viktigt med rätt kost. http://www.nyfikenvital.org/?q=node/91
Bra att kunna prata med någon, särskilt en utbildad terapeut, min fru har det som jobb, och hon får väldigt bra resultat, även personer som har svår panikångest, och fobier.
Senast redigerad av korsspindeln 2011-06-15 kl. 17:24.
Citera
2011-06-15, 17:45
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Johannesört ska vara väldigt bra, du kan ha mineralbrist, zink brist brukar offta vara orsaken.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10543408.ab
Väldigt viktigt med rätt kost. http://www.nyfikenvital.org/?q=node/91
Bra att kunna prata med någon, särskilt en utbildad terapeut, min fru har det som jobb, och hon får väldigt bra resultat, även personer som har svår panikångest, och fobier.
Absolut, men frågan här rörde vad man kan använda för saker som alternativ till de mediciner sjukvården helst prackar på en.
Det finns massor av saker man kan göra för att må bättre men som sagt, för mig är medicin inte något jag kommer stoppa i mig (inte ens i kombination med annat).
Citera
2011-06-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Absolut, men frågan här rörde vad man kan använda för saker som alternativ till de mediciner sjukvården helst prackar på en.
Det finns massor av saker man kan göra för att må bättre men som sagt, för mig är medicin inte något jag kommer stoppa i mig (inte ens i kombination med annat).
Du kanske har mycket amalgam?
http://www.kvicksilver.org/hg/sjuk.html
Symtomen från centrala nervsystemet uppträdde redan i mitten av 1850-talet när amalgamet började användas i USA under diagnosen kroniskt ångestsyndrom. Det var en sjukdom som bestod av ångest, nedstämdhet, minnes och koncentrationssvårigheter och osäkerhet.
En amerikansk psykiatriprofessor som då besökte Europa fann att denna sjukdom fanns inte i Europa och han döpte den till amerikansk nervositet. När han ett par årtionden senare återvände till Europa hade amalgamet kommit hit och den amerikanska nervositeten, kunde han konstatrera, hade då drabbat även Europa.
Citera
2011-06-15, 18:02
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Du kanske har mycket amalgam?
http://www.kvicksilver.org/hg/sjuk.html
Symtomen från centrala nervsystemet uppträdde redan i mitten av 1850-talet när amalgamet började användas i USA under diagnosen kroniskt ångestsyndrom. Det var en sjukdom som bestod av ångest, nedstämdhet, minnes och koncentrationssvårigheter och osäkerhet.
En amerikansk psykiatriprofessor som då besökte Europa fann att denna sjukdom fanns inte i Europa och han döpte den till amerikansk nervositet. När han ett par årtionden senare återvände till Europa hade amalgamet kommit hit och den amerikanska nervositeten, kunde han konstatrera, hade då drabbat även Europa.
Lugn nu! =)
Tack men jag har inte amalgam, jag är tämligen säker på mina 'bekymmer' och tar hand om dem på bästa sätt, dock går allt inte så fort så för att lätta på ångesten ibland undrar jag vad det finns för naturliga alternativ.

Ni är nästan för hjälpsamma i den här avdelningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in