2011-06-14, 11:32
Medlem
Hej!

Jag parkerade på Statoil Gårda i Göteborg igår!
När jag kom tillbaka till bilen så visade det sig att man var tvungen att ha parkeringstillstånd. De flesta bensinmacker är det tillåtet att parkera på. Men här hade jag helt missat skylten pga. den var skymd av en gren och stod nästan mitt inne i ett blommande träd.

Bild på skylten: http://www.pinky.se/skylt.jpg

Anses den som tillräckligt skymd?
Hur går jag tillväga för att invända / överklaga fakturan?
Räcker det att ringa?
Måste jag betala ändå under tiden?

Finns det någon paragraf som jag kan använda mig utav som säger att en skylt inte får vara skymd eller måste vara helt synlig? I så fall vilken?

Tack!
2011-06-14, 11:39
Bannlyst
jag anser iaf inte att den är skymd
2011-06-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJHardstyle
jag anser iaf inte att den är skymd

Nej! Man hittar ju den om man letar efter den! Vilket jag gjorde efter jag fått parkeringsboten. Men när jag körde in där i tron om att man får parkera på statoil. Så bländade ju inte skylten mig precis.

Får den vara delvis täckt av trädgren? Finns det något regelverk som säger något om detta?
2011-06-14, 11:46
Medlem
Rubber-Johnnys avatar
Skriv ett mail och förklara, bifoga bild.. överklagat då jag vet att jag gjort fel t.ex parkerat precis utanför Max Ullevi och krubbat en timme. Dom orkar oftast inte bråka om saken.. betalat 1böter av 6 på 2 år
2011-06-14, 11:53
Medlem
Iveccs avatar
Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering. Enligt 3 § får kontrollavgift tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen ska utföras med vägmärken.

I min mening är den inte dold, du skulle mest sannolikt förlora i en tvist.
2011-06-14, 11:58
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Försök överklaga, det brukar fungera i vissa fall faktiskt.
2011-06-14, 12:04
Medlem
Okej!

Tack för svaren!

Jag har nu laddat ned en mall på överklagan som jag skickar in idag.

2011-06-14

INVÄNDNING
Jag får härmed framställa invändning mot påförd kontrollavgift med ärende Nr 1010-36954.
Ni har på kontrollavgiftsblanketten angivit överträdelse av punkt nr 07, d.v.s. Parkeringstillstånd saknas. Detta bestrids av följande skäl.
Skylten om parkeringsförbud stod placerad i anslutning till ett blommande träd, varav den var skymd av grenar, den var tillräckligt täckt för att inte uppmärksammas vid inkörningen till bensinstationen.
Bifogad bild.

Återkommer och berättar hur det gick i fall någon är nyfiken!
2011-06-14, 12:22
Medlem
cdxz11s avatar
Hah den var ju inte skymd syns ju klart och tydligt :P
Gordon Blixts avatar

Moderatormeddelande

Postat av Gordon Blixt 2011-06-14, 12:29
Moderator
Den som gör sig mödan att söka på "parkeringsböter" finner den stora tråden om parkeringsböter:
https://www.flashback.org/t595764

Den här tråden låses.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in