2011-06-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Där svarade du själv på frågan. Nej. Islam är inget för dig om du är ute efter sanningen.

Den boken är fylld med påhitt, motstridiga storys och allmänt högfärdigt dravel. Den är även mer mässande än övriga Abrahamistiska religioner. Här har du en snygg sammanfattning av de Abrahamitiska religionernas "logik". http://www.filedump.net/dumped/godcontradictions1307986591.jpg

Men du kan väl få ett enkelt exempel.
Tråden om embryologi fick oförtjänt mycket uppmärksamhet iom att det i Koranen beskrivits hur ett foster utvecklas. Problemet var att den framlagda teorin redan var 500 år gammal (Aristoteles) och Muhammeds version var dessutom felaktig på flera punkter. Bl.a. ordningen som saker skedde i. Dessutom var den inte konsekvent då olika verser säger olika saker (endast en av de sex jag läst nämnde ens att säd var inblandat, ingen nämnde att det skedde en befrukting). Ett av "bevisen" för sanningen var formuleringen "mixed fluids" som bygger på den grekiska tron att mensblodet var en del av befruktningsprocessen.

Bara det är egentligen bevis nog för att Muhammed var en falsk profet då han bevisligen varit ute och cyklat samt att han chansat olika vid ett flertal tillfällen utan att någonsin gissa rätt.
Bara det är egentligen skäl nog att skippa Islam då den på alla verifierbara punkter totalfailar (precis som GT).

Lyssna istället på Robert Anton Wilson så breddas nog ditt perspektiv på sanning.
http://www.youtube.com/watch?v=lO7tGOr2NU0
http://www.youtube.com/watch?v=XEZtw1yt8Kc

OBS: På alla punkter där man idag kan verifiera sanningshalten fallerar de abrahamitiska religionerna. De är med andra ord felaktiga/lögner i alla kontrollerbara exempel. Det borde vara själv nog för att direkt överge idén att söka sanning genom religion.

EDIT: Och sedan tillägger du att du inte är ute efter sanningen iaf.. du vill få bekräftat att gud finns...
Dåså! Då är det ju bara att läsa en valfri religiös bok och tro. Jag vill att du reflekterar över dina egna ord. "jag har svårt att acceptera en värld utan Gud.". Det är inte baserat på fakta, på kunskap, på en vilja att förstå utan för att du vill tro. Jag hoppas att du kan separera det tankesättet du har privat från din medicinska karriär då jag helst ser en doktor som diagnosticerar mig efter vad det kan vara och därefter kör uteslutningsmetoden istället för att som Dr. House gissa och chansa för att han "tror" annorlunda.

Så att om man inte vet vilken av 2 dödliga sjukdomar du har så ska man inte ens gå på det man tror på. bättre du dör än att man ger dig fel medicin. är det det du menar? det är ju inte som jag förnekar uppenbar vetenskaplig fakta. mina frågor är sådana som vetenskapen inte kan svara på.
ibland behandlar man "ex juvantibus". då chansar man på att den ena behandlingen är rätt. om medicinen hjälper så bekräftas diagnosen.
Citera
2011-06-13, 21:00
Medlem
niinjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
Stackars sate, varför skulle du vilja dyrka djävulen och slakta människor?

Dyrka djävulen?
Citera
2011-06-13, 21:14
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wbp
Så att om man inte vet vilken av 2 dödliga sjukdomar du har så ska man inte ens gå på det man tror på. bättre du dör än att man ger dig fel medicin. är det det du menar? det är ju inte som jag förnekar uppenbar vetenskaplig fakta. mina frågor är sådana som vetenskapen inte kan svara på.
ibland behandlar man "ex juvantibus". då chansar man på att den ena behandlingen är rätt. om medicinen hjälper så bekräftas diagnosen.
Du missförstår mig med flit. Om du har mig som en patient så vill inte jag att du ska vara övertygad om att jag har X innan vi har träffats eller innan du läst min info. Jag vill att du är granskande som läkare och går på det som går att bevisa samt att du gör nyktra sannolikhetsbedömningar baserat på tillgängliga fakta, något som är omöjligt att göra om du redan innan föredrar ett slutresultat. Hänger du med? Jag vill inte att du "har svårt att acceptera en levande patient utan AIDS" och sedan slentrianmässigt försöker bota en sjukdom som inte finns hos patienten samtidigt som du ignorerar bevisen på att det är något annat eller ingenting. Om du inte kan acceptera A utan B:s existens, trots att fakta säger emot, så hoppas jag att ingen någonsin hamnar på en undersökning hos dig.

När det kommer till religion så vet man att alla som säger sig ha guds ord nedskrivna bluffar. Hur vet man det? Jo, för att ingen religion är konsekvent i sina beskrivningar av saker som går att bevisa. Inte heller har de rätt i de fall det går att kontrollera.

Du skulle nog passa som muslim.
Citera
2011-06-13, 22:01
Medlem
Germanofils avatar
Sufismen vore nog något för dig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sufism
Citera
2011-06-14, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Sufismen vore nog något för dig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sufism

Dom är sufister dom jag hänger med
Citera
2011-06-14, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Du missförstår mig med flit. Om du har mig som en patient så vill inte jag att du ska vara övertygad om att jag har X innan vi har träffats eller innan du läst min info. Jag vill att du är granskande som läkare och går på det som går att bevisa samt att du gör nyktra sannolikhetsbedömningar baserat på tillgängliga fakta, något som är omöjligt att göra om du redan innan föredrar ett slutresultat. Hänger du med? Jag vill inte att du "har svårt att acceptera en levande patient utan AIDS" och sedan slentrianmässigt försöker bota en sjukdom som inte finns hos patienten samtidigt som du ignorerar bevisen på att det är något annat eller ingenting. Om du inte kan acceptera A utan B:s existens, trots att fakta säger emot, så hoppas jag att ingen någonsin hamnar på en undersökning hos dig.

När det kommer till religion så vet man att alla som säger sig ha guds ord nedskrivna bluffar. Hur vet man det? Jo, för att ingen religion är konsekvent i sina beskrivningar av saker som går att bevisa. Inte heller har de rätt i de fall det går att kontrollera.

Du skulle nog passa som muslim.

men säg mig vad det är för ngt som jag förutsätter trots att vetenskapen säger annorlunda. jag tror det är bättre att vara en god människa än en ond och har svårt att acceptera att världen skulle vara förutbestämd eller slumpvis. men om du föredrar att gå till en läkare som inte förutsätter ngnting och således kanske inte ens försöker vara god och kanske bara handlar för sin egen vinning så fine. sen har du hitler på din avatar också.
hur ser du på dig själv som en själlös och icketänkande maskin, är det ngt du med lätthet tar till dig?
Citera
2011-06-14, 06:31
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Man gör konstiga grejer när man är påtänd/full/tjackad whatever.

Det bevisar så fint med denna tråden. Bli muslim? Frivilligt? Jag skulle inte konvertera till Islam ens med en pistol mot huvudet.

Så, dämpa dig med drogerna så ska du nog se att allt kommer klarna efter ett tag.
Citera
2011-06-14, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Saxar några viktiga punkter som möjligen kan förklara dina problem. Förutsättningen är naturligtvis att du inte skrivit ditt inlägg i egenskap av "djävulens advokat" för att väcka debatt:
De mentala problemen du har (funderingarna på att konvertera till Islam) är på dina uppgifter lätta att förklara. Om du slutar använda droger, kommer du att vakna upp ur ruset. Under tiden kan du fundera över:

- varför du tror på existensen av en skapare, som aldrig själv behövt skapas

- religiösa hävdar ju att allt som skapats måste ha haft en konstruktör men säger samtidigt att i fallet skaparen själv, denna regel inte är tillämplig

Vilka tankar har du till att börja med runt detta? Vidare bör du fundera över sannolikheten runt:

- Muhammed, ursprungligen en icke läs- och skrivkunnig köpman, som påstår sig för ca. 1400 år sedan med jämna mellanrum, sittande i en grotta, ha haft samtal med Allah

- de påbud han därefter vidarebefordrade till andra, som memorerades, skulle ha dikterats av Allah

- att över 400 verser i Koranen innehåller olika former av grymt våld

- att det klart utsägs att mannen skulle ha rätten att slå sin fru om hon inte accepterade att ligga med sin man

- att otrohet och homosexualitet, som senare uttytts och införts i sharia-lagen skulle straffas med stening

- att, som sharia-lagen stipulerar, steningen skulle utföras med hjälp av lagom stora stenar med lagom vassa kanter (så att lidandet inte skulle bli alltför kortvarigt)

- att tjuvar skulle straffas med amputation av fingrar/händer

- att milda brott skulle straffas med piskning

- att Allah skulle hedras genom ett komplext bönebeteende (rätt kompassriktning, rätt tidpunkt, rätta böneramsor, speciella tvagningsrutiner etc.)

- detaljerat regelverk som efter 1400 år fortsätter att effektivt hindra muslimer och muslimska länder att resa sig ur fattigdomen.

- kort uttryckt: anser du det vara rimligt att konstruktören/skaparen dels skulle ställa varelserna han skapat ansvariga för funktionsfelen genom den serie felkonstruktioner han själv ansvarat för, dels underlåtit att förbättra grundkonstruktionen eller reparera felet. Det gör varje biltillverkare och bilverkstad av klass när fel upptäcks som ger anledning till driftstörningar eller bilolyckor. Man rättar inte till sitt misstag genom att krossa felaktiga bilar.

Om du efter ovanstående fortfarande ser som vettigt att konvertera till Islam, är du endera fortfarande utsatt för drogruset, eller är dina själsförmögenheter av andra skäl allvarligt nedsatta.

P.S.
Anser du det f.ö. vara rimligt/trovärdigt att Muhammed genom sin förtrolighet med Allah kunde förhandla sig till bättre villkor än andra vad gällde polygami/pedofili godkändes genom extra tilldelning kvinnor?

det här med en skapare som inte behövt skapas själv har jag redan kommenterat. är det mindre konstigt om skaparen själv skapats? vem skapade skaparen? det tankespåret känns som en återvändsgränd.

sen ger du en massa exempel på oetiskt handlande som du återfinner i koranen. ja, det har jag redan kommenterat. B, vad ska jag säga. Jag hade föredragit att det inte stod där. kan int egöra ngn annan slutsats att både det och det kring pedofili etc är skrivit av människohänder. jag har ngen annan slutsats. komplexa bönebeteenden och tvagningar etc är ngt som jag tror tilltalar vissa människor, säkerligen mer förr i världen.
Citera
2011-06-14, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin
Man gör konstiga grejer när man är påtänd/full/tjackad whatever.

Det bevisar så fint med denna tråden. Bli muslim? Frivilligt? Jag skulle inte konvertera till Islam ens med en pistol mot huvudet.

Så, dämpa dig med drogerna så ska du nog se att allt kommer klarna efter ett tag.

bra skrivet mannen, tack för ditt bidrag. haajdå
Citera
2011-06-14, 08:22
Medlem
26543423s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
SummaSummarum ser du anledning trycka till genom nedanstående:
Den som kritiserar SummaSummarum som, till skillnad från flertalet forummuslimer, föredömligt samvetsgrant belägger sina påståenden i detta forum, har med till visshet gränsande sannolikhet ett entydligt syfte med kritiken - att värna om Islam.

Ett kännetecken för SummaSummarum är att hans textreferenser, tagna direkt ur de islamiska grundkällorna, är prick på den islamiska värld och det grundtänkande som kännetecknar alltför många muslimer, alltså inte bara islamister. Det är alltså den inkrökta muslimska tankevärlden som SummaSummarum med all rätt kritiserar, utgående från Islam. Hans sambandsanalyser är, det jag har sett, i överensstämmelse med flertalet väl insatta icke-muslimers.

Om din bedömning/kritik av SummaSummarum hade varit korrekt, kunde man ha krävt en motanalys av dig med belägg av samma stringens som hans. Hitintills har jag inte sett ett enda sådant från dig eller andra. Alla motinlägg från muslimska debattörer har varit totalt renons på relevans. Inte ens flygande mattan har presenterat något av värde mot honom. Det enda jag kan minnas, är att hon menade SummaSummarum vara för snabb, när det gällde att hitta rätt textreferenser för att motbelägga muslimska påståenden. Hon menade att snabbheten skulle tyda på att presenterade referenser inte representerade kunskap/förståelse utan på förmågan att effektivt utnyttja Internets sökmotorer!!!

Ett tips till alla muslimska debattörer: sluta tala om att t.ex. SummaSummarums textreferenser:

- måste tolkas
- måste ses i sitt sammanhang
- inte är relevanta
- ursprungligen var menade på ett annat sätt texten ger antydan om

Tala istället om vari felet ligger i framlagda referenser och belägg de egna synpunkterna med andra referenser som talar annorlunda! Påstå inte bara att icke-muslimen vill svärta ner eller kritisera för kritiserandets skull. Ideologin bakom Islam finns nämligen all anledning att uttala mycket allvarlig kritik mot.

Hur tycker du att jag ska tala om "vari felet ligger i framlagda referenser.." i följande:

"Känns det bra att låtsas vara överlägsen de icke-troende? Jag antar att det är en av muslimers främsta källor till välmående. Att mentalt trycka ned andra för att framställa sig bättre själv. Koranens högsta nivå är dock väldigt låg. På vissa muslimer så har Koranen den effekten att de får storhetsvansinne och det kan man förstå"

I ovan så står antar ganska tidigt i stycket, vilket efterföljs av ett antal påståenden utan någon referens alls. I min kommentar till detta börjar jag med att jag beundrar människan som har sådant driv för det han gör, vilket jag verkligen gör. Att han har ett driv för sådant, styrker jag med hans signatur och en erfarenhet av hans inlägg! Håller du med? För mig är det otroligt att en människa, rent ut sagt, pallar hålla på med något sådant, som i mina ögon är helt onödigt, och uppenbarligen ogillar han religionen eller? Det som står senare i stycken är, i stora drag, hans egna ord, fast vända mot honom. Han/hon antar och tycker, det har väl jag också rätt att göra eller? Jag bemöter hans/hennes tycke/antaganden med mina tycken/antaganden?! Det är ju "yttrandefrihet på riktigt" och jag anser att mitt svar är i nivå med hans/hennes, annat kan du väll inte påstå?! Sen att du stöttar denna människa, på det sätt du gör, tycker jag är bara beundransvärt men också fjantigt och barnsligt (tycker jag). Denna "kamp" som ni bedriver, där ni upplyser folk med dess "faror" och dylikt är så barnsligt i mina ögon. Och varför ska jag bemöta hans "kamp" när jag inte har samma driv som ni att bedriva någon "mot kamp" mot just er? Jag skiter fullständigt i vad du tycker om min religion, men att du har råd att offra sådan tid på att "jobba emot den, på det sätt du gör" tycker jag är beundransvärt. Tyvärr har jag inte tillgång till sådan tid, där jag kan sitta i timmar för att besvara era argument. Jag tror att min Gud skiter fullständigt i om jag och du är honom trogna, för att jag anser att det är människan som är i behov av Gud.

OnT: Det är upp till dig själv, kunskapen om alla religioner (och teorier) finns där ute och det är upp till dig om du vill studera och finna någon sorts andlig väg i ditt liv. Jag tycker inte att du ska lyssna på någon här, utan söka "sanningen" själv!
Citera
2011-06-14, 09:41
Medlem
TurboBoosts avatar
TS skriver alldeles för dåligt för att vara välutbildad. Helt ärligt, vem fan skriver med liten bokstav efter punkt nästan JÄMT? Lite OT. Men det krävs ju en del bortknarkade hjärnceller för att ens fundera på islam eller religion överlag. Skärp dig TS.
Citera
2011-06-14, 10:45
Medlem
Nickeps avatar
Du påpekar svårigheter i att argumentera mot konklusioner, som SummaSummarum bygger på tidigare framlagda utdrag ur Islams grundkällor. Trots det ser du hans sammanfattningar som:
Citat:
Ursprungligen postat av 26543423
...ett antal påståenden utan någon referens alls.
i sig fel uppfattat från din sida.
Citat:
Han/hon antar och tycker...
ja... mot en gedigen bas i form av tidigare studier och lämnade referenser tagna ur källskrifterna för den ideologi han kritiserar grunden för!
Citat:
...det har väl jag också rätt att göra eller? Jag bemöter hans/hennes tycke/antaganden med mina tycken/antaganden?! Det är ju "yttrandefrihet på riktigt" och jag anser att mitt svar är i nivå med hans/hennes, annat kan du väll inte påstå?!
med den skillnaden att du, som andra muslimska debattörer numera inte ställer relevanta belägg ur Islams grundkällor som motvikt eller förklarar (när SummaSummarum framlägger textreferenser ur grundkällorna) varför han har fel eller tolkar fel. Det är inte riktigt renhårigt att välja kommentera inlägg (konklusiva) som inte innehåller textreferenser och kalla innehållet för enbart "tyckande".
Citat:
...Denna "kamp" som ni bedriver, där ni upplyser folk med dess "faror" och dylikt är så barnsligt i mina ögon.
Lika "barnsligt" som att under 1930-talet varna för nazismen och dess faror???
Citat:
Och varför ska jag bemöta hans "kamp" när jag inte har samma driv som ni att bedriva någon "mot kamp" mot just er?
Du misstar dig grundligt - det är inte fråga om att bekämpa människor utan om att informera västvärldens människor, okunniga politiker och journalister om ett totalt ideologiskt, skadligt tänkande, som genom långvarig indoktrinering skadar det mänskliga psyket. Ytterlighetsfallet finner vi i de adrenalinstinna, militanta islamisterna - det är de senare som utgör det verkligt farliga problemet. Tyvärr bland de s.k. moderata muslimerna alltför lite bearbetat.
Citat:
Det är upp till dig själv, kunskapen om alla religioner (och teorier) finns där ute och det är upp till dig om du vill studera och finna någon sorts andlig väg i ditt liv. Jag tycker inte att du ska lyssna på någon här, utan söka "sanningen" själv!
Återigen en missuppfattning. Flertalet väl insatta icke-muslimer bygger just sina strävanden på gedigen kunskap och förmåga till sambandsanalys att använda till information för andra mindre insatta.

P.S.
Om du släpper personfrågan och fokuserar på vad flertalet insatta icke-muslimer är ute efter - den skadliga ideologin bakom Islam - skulle du ha lättare att argumentera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in