2011-06-15, 12:34
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wbp
varje initierad rörelse kan bara sluta på ett sätt skriver du själv.
Inom citationstecken för att illustrera ett tankesätt.
Citat:
kvantfysiken visade att så inte var fallet. elektroner var inte tennisbollar. deras krockar gav upphov till flera olika utfall, precis som i det klassiska exemplet med dubbelslitsarna. efter att ha analyserat ett stort antal elektronkrockar, där samtliga parametrar varit desamma, kan man uttala sig om sannolikheten för olika utfall. modern kvantfysik säger dock fortfarande att det är slumpen som avgör hur den enskilda elektronen ska bete sig.
Mja, resultatet beror också på vilken mätning du gör vilket ledde till en hel del förvirring. Dvs ljus kan bevisas vara en partikel om du gör ett experiment för att bevisa att det är partiklar resp det kan bevisas vara vågor om du gör ett experiment för att bevisa det. Däri är problemet. Faktumet att vi tittar påverkar utfallet.
Citat:
jag är långt ifrån ensam när jag drar följande slutsats:
omgivningen är meningslös -> våra tankar är slumpstyrda.
innan jag läste fysik på komvux hade jag inte stött på det här utan trodde själv, likt gamla fysiker, att elektroner var som tennisbollar. om varje partikel i universum är känd är det bara frågan om ett mkt komplicerat biljardbord. man skulle då kunna räkna ut vad som skulle hända - determinism.

så om du vill fortsätta diskutera med dumma mig får du nog förklara vad som var så nyskapande med det jag quotat.
att determinismen inte stämmer överens har jag hävdat sedan dag 1 av denna diskussion. du behöver inte lära far göra barn.
sen är detta nog det sista jag skriver om du tänker hålla dig fast vid att jag har en blind tro och bara bestämt mig för att Gud finns. Det är precis tvärtemot vad jag gjort. jag har tänkt på dessa saker sedan barnaåren och kommer antagligen fortsätta tills jag dör. du har bestämt dig för att jag bestämt mig för ngt vilket gör vår diskussion meningslös. så antingen vill du diskutera, och då lyssnar du på vad jag säger eller så riktar jag uppmärksamheten ngn annan stans.

om jag förstår dig rätt så menar du att kvantfysikens slumpmässiga utfall ger dig fri vilja på ngt sätt? utveckla. detta är du nog ganska ensam i att tro.

ber om ursäkt för gay bowel syndrome kommentaren, om den gjorde dig ledsen. ditt sätt att argumentera utan att lyssna gjorde mig sur och jag ville vara lite rolig.
Nej, kvantfysiken motbevisar inte slumpen. Den visar bara på hur komplext allting är. Att saker kan vara varandras motsatser tills vi aktivt tittar/undersöker dem och då, beroende på vilket instrument/experiment som används, så får man ett resultat som bevisar just det man letade efter.

Ang det du quotade så ville jag bara illustrera det jag skrev ovan. Stämmer detta:
Citat:
" "[W]e have to give up the idea of realism to a far greater extent than most physicists believe today." (Anton Zeilinger)... By realism, he means the idea that objects have specific features and properties — that a ball is red, that a book contains the works of Shakespeare, or that an electron has a particular spin... for objects governed by the laws of quantum mechanics, like photons and electrons, it may make no sense to think of them as having well defined characteristics. Instead, what we see may depend on how we look."
Så kan det innebära att vi faktiskt har en vilja. Det är inte på något sätt ett bevis för, utan är en lika stark indikation som ditt tidigare experiment var mot den fria viljan.

Tror man på determinism/realism så är det svårt att köpa, tror man på kompatibilism så är det enklare. Allting beror på vilket perspektiv man ser saker ifrån, dvs vilken övertygelse man har från början. Huvudpoängen är dock att verkligheten är för komplex för att man ska kunna vara 100% säker på sakers "verkliga" tillstånd. Kan man inte vara det så är det svårt att vara deterministisk eftersom det inte finns någon verklig utgångspunkt från vilken den verkliga verkligheten och alla initierade rörelser kan utgå ifrån. (Inte nödvändigtvis vad jag själv tror utan mer eller mindre en lek med perspektiv)

Jag kan därför inte stå på någon sida mer än att kvantfysiken visade att naiv realism hade sina brister. Därav är jag inte 100% deterministisk även om jag accepterar det faktumet att det kan vara helt sant trots allt.

Ang att inte släppa din övertygelse på gud så fick jag inget rakt svar vilket gjorde att jag fortsatte ta upp det. Gay bowels syndrom var förövrigt rätt fyndigt, hade dock varit roligare om det inte framgick så tydligt vad det var från början.
Citera
2011-06-15, 12:39
Medlem
centrifugs avatar
Citat:
och vetenskap, skulle ett samhälle baserat på islam komma ut i rymden och ha sikte på att träffa utomjordlingar och sånt? det tror jag är meningen med mänskligheten så det är det jag vill jobba för.

vad säger ni?
peas

Islam är inte synonymt med teknologiska framsteg eller hur? Nämn En betydelsefull uppfinning från ett islamskt land.
Citera
2011-06-15, 12:40
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampara
Du måste dyrka Gud.
Jag måste inte. Jag har fått fribiljett.

Vad tycker du om det som citerades i detta inlägg, ser du något fel med något av det som sägs?
https://www.flashback.org/sp31174512
Citera
2011-06-15, 12:46
Medlem
kaosblattens avatar
Bra jobbat TS! Insh'Allah du blir muslim Vill du fråga mig något ang. Islam eller liknande så finns jag i PM.

EDIT: TS, förvänta dig inte att folket på flashback ska bli glada eller vilja hjälpa dig, de är okunniga och hatar Islam. Låt de inte ändra din åsikt, gör det som känns rätt! Må Gud vara med dig!
Senast redigerad av kaosblatten 2011-06-15 kl. 12:48.
Citera
2011-06-15, 12:53
Medlem
JacDs avatar
Din förvirrade sate, du har ingen aning om vad du sysslar med pöjk.

Förstår inte hur du kan överväga att bli muslim.
Tycker du ska lägga den tanken på hyllan och gå ut och spela boll istället.
Försök hitta nått annat intresse att syssla med, sport, meditation eller dylikt.
Citera
2011-06-15, 13:23
Medlem
Substantials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watchman
Muslim? Stackars sate, varför skulle du vilja dyrka djävulen och slakta människor?
Det här är vad du och dina vänner behöver: http://biblebelievers.com/come_to_jesus.html Am I therefore become your enemy, because I tell you the truth? -Galatians 4:16

Dina exempel var ju fina, fast inte riktigt på samma våglängd när du behandlar det större ämnet i tråden, TS ämne, nämligen: Om han ska bli muslim eller inte.
Någonting av vad du länkade...

Poängen av kontexten i Islam verkar baseras på, i detta ''dilemma'', att människan slutligen har en fri vilja - vilket förklarades i ett tidigt skede i människans begynnelse (Adam). Du har använt ett vers i Koranen för att stödja din tes, sen är frågorna baserade på vad normalt skulle svaras - är jag därför emot då är jag okunnigare än personen som gjorde hemsidan.. eller?

Koran:
18:29 Say: The truth is from your Lord : Let him who will believe and let him who will reject (it)
25:57 Say: No reward do I ask of you for it but this: that each one who will may take a (straight) Path to his Lord.
29:69 And those who strive in Our (cause) - We will certainly guide them to our Paths: For verily God is with those who do right.

Jag har använt tre verser, som går i klang med den nu länka till, eftersom man har ett val när man introduceras. Acceptera eller inte. Accepterar du blir du, uppenbarligen, betalad för frukten av ditt arbete, medan om man är skeptisk till det och vägrar, så är det ens egna initiativ som lett till att Allah skickat personerna vilse.

Dessutom bör du vara upplyft i ämnet att religioner avlöser varandra. Muslimer accepterar ALLA era profeter, ner till Muhammed, medan kristna håller Jesus av Nasarat kär, och judarna för att de var hans folk.

Just muslimer betonar att ''The Messiah'' som väntades av judarna var Muhammed, men han accepterades inte på grund av att han kom från den arabiska halvön.

http://www.islamicity.com/mosque/muhammad_bible.htm
Vi vet att Bibeln består av 40 olika böcker, och vi vet att den har skrivits om. Vi vet också att Koranen nämner följande:

[61:6] Recall that Jesus, son of Mary, said, "O Children of Israel, I am GOD's messenger to you, confirming the Torah and bringing good news of a messenger to come after me whose name will be even more praised (Ahmad)." Then, when he showed them the clear proofs, they said, "This is profound magic."
Denna man vid namn Ahmed = Muhammed måste alltså komma fråt det löfte Gud gav till Abraham, nämligen att stora grenar ska spridas från båda i ätten, Ishmael och Isaak.Kristnas perspektev =
Upphovet till missuppfattningen i Koranen kom från araberna, som inte kände till innebörden av Paraklet (Faraklet) och som föreställde sig, att ordet betecknade Ahmed eller "den lovprisade"; medan den verkliga innebörden i namnet är Tröstaren*

*Tröstaren, Parakleten utlovad i Johannes evangelium (Joh 14:16, 26, 15:26; 16:7. Kallas även Faraklet)

Senast redigerad av Substantial 2011-06-15 kl. 13:46.
Citera
2011-06-15, 13:28
Medlem
dayms avatar
Citat:
Hallå

postar här då jag vill ha så många aspekter som möjligt på detta.
har på mkt mkt kort tid, under samtidigt stort intagande av cannabis, fått upp ögonen för islam. Bli muslim: Pros vs cons? Vart hamnar man? Hur funkar det ihop med vetenskap, kristna föräldrar, ställningstagande i världspolitiken etc etc.

Är stenad nu så här kommer en version av hur jag tänker och sånt. jag tycker jag är hyfsat smart så ja, bara så ni vet var ni har mig. hoppa över den här om ni är douchebags. jag är en högutbildad man i mina bästa år. naturvetenskapligt skolad. ägnat mkt intresse åt utrikespolitik i unga år, tyckte usa sög och sånt. hoppade aldrig på kommunistvägen då min mamma kommer från ett land på andra sidan järnridån. jag är inte jude, jag är ganska indifferent till judar. tycker det är löjligt när man skyller svenska nazister i malmö för att spraya hakkors på synagogor. nä, jag e inte indifferent. jag har respekt för judar: många smarta personer har varit judar, dom har varit utsatta för mkt skit. jag tycker inte om ränta. har nyligen sett zeitgeist moving formard och tyckte den var asgrym, men gillade inte en värld byggd på vetenskap utan tanke om Gud.
på senare år har jag ägnat mkt intresse åt inrikespolitik: invandringsfrågan och feminismdebatten. jag tycker jag själv har varit den smartaste i debatten och hela tiden bara hävdat att man måste tillåta en diskussion. om 2 personer är ovänner måste man kunna prata om det. i sverige är vi för politiskt korrekta. och vi röker nog för lite weed.
jag älskar fysik men jobbar inte med det. jag är religiös och har tidigare tvivlat mkt. på senare år har jag mer funnit ro i att Gud nog finns ändå.

de senaste dagarna har jag hängt med några grymt godhjärtade muslimer och rökt en del weed. Sen hört ett band som låter som en brittisk forskare som pratar olidligt långsamt om hur bra modern fysik stämmer överens med koranen. sen har jag sett "Hur jag blev muslim" på bilal.se. Och den var sjukt bra tyckte jag. jag var stenad när jag såg den, och det var för några timmar sedan. den gjorde mkt sense eller hur jag ska säga.
men samtidigt slår mitt svenska jag bakut: hallå, sharia steningar och kvinnor som förtrycks. jag lever med en underbar kvinna. efter tidigare långa förhållanden, som jag med en vetenskaps nit har analyserat, + att hon e smart och öppensinnad, så tycker jag vi har fått det jävligt najs. inget svartsjuka ngnstans. jag har mkt friheter, hon oxå. vi skulle aldrig vara otrogna helt enkelt. skitnajs sex, vi gör vasomhelst.... Det är ju så det ska va! d tänker jag inte byta bort.
alkohol... ok en öl e gott som fan ibland, men att bli full e ganska b så d kan jag skita i. weed däremot vill jag ha kvar. och vetenskap, skulle ett samhälle baserat på islam komma ut i rymden och ha sikte på att träffa utomjordlingar och sånt? det tror jag är meningen med mänskligheten så det är det jag vill jobba för.

vad säger ni?
peas

Mannen för fan! Det verkar rätt glasklart att du tänkt klart. Då passar Islam som bögen i snaran!
Citera
2011-06-15, 13:37
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaosblatten
Bra jobbat TS! Insh'Allah du blir muslim Vill du fråga mig något ang. Islam eller liknande så finns jag i PM.

EDIT: TS, förvänta dig inte att folket på flashback ska bli glada eller vilja hjälpa dig, de är okunniga och hatar Islam. Låt de inte ändra din åsikt, gör det som känns rätt! Må Gud vara med dig!
Nej hjälpen vi kan ge ligger på det sakliga planet. Möjligheten att, utan ideologiska begränsningar (glasögon som inte färgats av islamiskt flum), dela med oss av vår kunskap och belysa de mängder av brister som vidlåder Islam t.ex.:

- dess tendens att motverka all demokrati

- diktatorernas sätt att till döds (för befolkningen) hävda sin rätt till personlig makt (se t.ex. Syrien och Libyen)

- konsekvensen i form av idel fattiga muslimska länder

- Islams ambitionsdämpande ideologi, som konserverar förhållandena

- diskrimineringen av kvinnan inkl. rätten för mannen att aga kvinnan

- det meningslösa rabblandet och de löjeväckande rutinerna som tillämpas inför de fem dagliga bönestunderna

- mängden våldsinducerande texter i Islams grundkällor

- bekräftelsen genom sharia-lagen - den värsta form av motbjudande, människofientlig lagstiftning som existerar i modern tid

- sambanden mellan Islam och den militanta/politiska formen med utgångspunkt från Islam (islamismen)

- mord utförda i Islams namn och talet om jihad

- den bakåtsträvande politiska styrningen som totalt okunniga religiösa grupperingar (mullor etc.) tillåts ägna sig åt

etc.

För TS (om det i hans fall inte gäller trolling) gäller det att i strukturerad, öppen form få sammanfattat vad Islam egentligen innebär och varför det i muslimska länder förekommer så mycket okontrollerat våld. Vi icke-muslimer värnar naturligtvis om TS Vi vill motverka sådana tankar som t.ex. flygande mattan framför t.ex. genom inkrökta funderingar över oss icke-muslimer.
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
...för min del så verkar det finnas en hel del människor som har mycket åsikter men det verkar inte göra dem lyckligare.
Vad hon nu menar med det och hur hon tänker bakom sådant uttalande utan närmare förklaring, får man aldrig någon förklaring på. När hon fortsätter med uppmaningen till TS genom:
Citat:
Sök du efter din sanning och om det är Islam som är din väg, så kommer Allah (swt) att visa dig den vägen, eller så blir det en annan väg...Du vet vad du vill uppnå och vad du mår bra av.
representerar detta flum utan minsta substans. Det verkar som om hon ser positivt på den typ av uppräkning av Islams nackdelar (som finns i utdrag ovan) och brukar förklara sig med att de skrämmande förhållandena i många muslimska länder, beror på att de styrande vantolkat Islam, dvs. som konvertit anser hon sig mer kompetent än den muslimska världens imamer och religiösa toppar i övrigt.

Vi får hoppas att TS förmår skilja agnarna från vetet i denna debatt!
Citera
2011-06-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Religion är en protes för intellektet som nyttjas av folk som inte orkar eller kan skaffa sig egna värderingar. Om du sedan blir lycklig av att slippa tänka självständigt, so be it.

Lycka till!

Många icke-religiösa tror inte på Gud eftersom deras föräldrar och samhället inte gjorde det. Väldigt många människor går nog igenom livet utan att tänka alltför mkt på de stora frågorna. Så vad du skriver är applicerbart på även dessa. Skiljelinjen går alltså inte mellan religiösa och icke-religiösa utan mellan dom som tänker på dom stora frågorna och dom som inte gör det.
men jag håller med om att det är irriterande med religiösa människor som bara accepterar religionen och aldrig ifrågasätter. men det är också irriterande med amerikanare, religiösa eller ej, som aldrig ifrågasatt USAs handlande. eller svenskar som har pk-åsikter utan att ha reflekterat över dessa själva. exempel på detta är ngn som vurmar för kvinnor och invandrare men spyr galla över religiösa. denna personen är inte tolerant, utan tolererar bara de grupper media säger åt honom att tolerera. sånna människor finns alltså överallt.
Citera
2011-06-15, 13:44
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Ett kännetecken för SummaSummarum är att hans textreferenser, tagna direkt ur de islamiska grundkällorna, är prick på den islamiska värld och det grundtänkande som kännetecknar alltför många muslimer, alltså inte bara islamister. Det är alltså den inkrökta muslimska tankevärlden som SummaSummarum med all rätt kritiserar, utgående från Islam. Hans sambandsanalyser är, det jag har sett, i överensstämmelse med flertalet väl insatta icke-muslimers.
Tack för ditt stöd Nickep vill jag säga. Det är skönt att höra efter alla glåpord man får kastade mot sig av muslimer och islamvurmare.
Citera
2011-06-15, 13:45
Medlem
Tony.Sopranos avatar
För helvete Inte ännu en konvertit.
Citera
2011-06-15, 14:05
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Många icke-religiösa tror inte på Gud eftersom deras föräldrar och samhället inte gjorde det. Väldigt många människor går nog igenom livet utan att tänka alltför mkt på de stora frågorna. Så vad du skriver är applicerbart på även dessa. Skiljelinjen går alltså inte mellan religiösa och icke-religiösa utan mellan dom som tänker på dom stora frågorna och dom som inte gör det.
men jag håller med om att det är irriterande med religiösa människor som bara accepterar religionen och aldrig ifrågasätter. men det är också irriterande med amerikanare, religiösa eller ej, som aldrig ifrågasatt USAs handlande. eller svenskar som har pk-åsikter utan att ha reflekterat över dessa själva. exempel på detta är ngn som vurmar för kvinnor och invandrare men spyr galla över religiösa. denna personen är inte tolerant, utan tolererar bara de grupper media säger åt honom att tolerera. sånna människor finns alltså överallt.
Man ska akta sig för att dra likhetstecken mellan att vara religiös och att var stor tänkare. Tvärt om bejakar religionen bara och enkom tänkande som går åt rätt håll, nämligen gud. Att som du kritisera människor för brist på ifrågasättande och samtidigt fundera på att bli muslim är bland det mest förvirrade jag någonsin läst här på FB och tro mig, det säger en hel del. Att bli troende muslim är synonymt med att avsäga sig rätten att ifrågasätta.
Om du spliffa och vara allmänt skön är det inte muslim du ska bli utan hippe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in