2011-06-05, 22:44
Medlem
lemonzhellos avatar
Nån från Göteborg som har koll på om hon är släkt med killen som driver Jungans, Cappuccino m fl ställen? Han heter Samuelsson, och jag har för mig att han i något sammanhang berättat att han för att smälta in bytte till sin farfars namn när han kom till Sverige.
Citera
2011-06-06, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Baltimore
Samma artikel som i SvD? http://www.svd.se/naringsliv/gunilla-von-platen-ett-intensivt-liv_6217637.svd

Hon visar tecken på dålig självkänsla:

Året är 1976 och de flyttar till Västra Frölunda, ett av Göteborgs alla miljonprogram. Det förhatliga efternamnet Anip byts ut mot Samuelsson efter farfar Samuel, och Günel blir Gunilla.

– Jag skämdes för att vi var annorlunda. Det blev en otroligt jobbig uppväxt, säger Gunilla och förklarar att kulturkrock bara är förnamnet. Hemma serverades hoummos, tabbouleh och andra orientaliska läckerheter – Gunilla drömde om köttbullar och Skogaholmslimpa. Och om att ha rakt ljust hår. Resultatet av just den senare drömmen blev att hon och systern tog strykjärnet för att göra de kraftiga svarta lockarna raka. Inte helt oväntat brändes håret av.

Hon bytte namn och sedan när ett vanligt Svenssonnamn inte var tillräckligt fint letade hon upp en nyttig idiot med "adligt" klingande namn för att försöka kamouflera sin bakgrund ännu mera! Sådan där samvetslösa jävlar gör ingenting utan en baktanke för egen vinnings skull.

Det här klassiska FB-citatet passar bra här:

"Invandrarbarn födda i Sverige kallar sig svenskar, men vi vet bättre, för en råtta född i ett stall är fan inte en travhäst."

.
Citera
2011-06-06, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Hon bytte namn och sedan när ett vanligt Svenssonnamn inte var tillräckligt fint letade hon upp en nyttig idiot med "adligt" klingande namn för att försöka kamouflera sin bakgrund ännu mera! Sådan där samvetslösa jävlar gör ingenting utan en baktanke för egen vinnings skull.

Det här klassiska FB-citatet passar bra här:

"Invandrarbarn födda i Sverige kallar sig svenskar, men vi vet bättre, för en råtta född i ett stall är fan inte en travhäst."

.

Von platen är iofs adliga även fast alla inte blivit introducerade på Riddarhuset
http://sv.wikipedia.org/wiki/Von_Platen
Citera
2011-06-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greger-Percy
Von platen är iofs adliga även fast alla inte blivit introducerade på Riddarhuset
http://sv.wikipedia.org/wiki/Von_Platen

Adeln och Riddarhuset i den meningen avskaffades väl 2003?

Numera är det väl att betrakta som vilken intresseförening som helst..

.
Citera
2011-06-06, 16:32
Medlem
Men,man får väl inte "Ta" ett von namn,så där rakt upp och ned......??..
Eller har jag fel.??
Citera
2011-06-06, 19:25
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Ingick Gunilla von Günela skenäktenskap med en bög för att få ett adelsnamn?
Citera
2011-06-06, 21:59
Medlem
Idolporträttet i Svd idag var helt patetiskt. Inte en enda fråga som gav mer kunskap, bara rotande i hennes barndom.

Hon är säkert helt ok som person och som entreprenör, men hon är en på tiotusen. Det mest skrämmande är att man kan ha en vinstmarginal på 36% på telefonförsäljning enligt allabolag.se

Denna typ av krängande borde snarare förbjudas.
Citera
2011-06-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Adeln och Riddarhuset i den meningen avskaffades väl 2003?

Numera är det väl att betrakta som vilken intresseförening som helst..

.

Adeln och riddarhuset är inte avskaffade men de har ingen juridisk ställning i dagen Sverige om det är det du menar. Adeln finns kvar sen hur mycket man bryr sig är ju upp till var och en.
Om ett namn är adelsklingande eller ej går ju fortfarande att avgöra oavsett vad man tycker om institutionen i sig.

Jämför med republiken Finland som också har ett riddarhus med medlemmar från både den svenska och ryska tiden.
Citera
2011-09-16, 13:18
Medlem
Hon har köpt sommarställe för 11,5 miljoner
http://www.booli.se/bostad/fritidshus/ingaro/bryggbacken+8/898866
Citera
2011-09-16, 13:23
Medlem
Oden69s avatar
Jag tror att du kan lägga till ett "von" relativt enkelt om du ansöker det som mellannamn via skatteverket. Om det är efternamn som ska bytas så är det PRV och det är inte lika enkelt.
Citera
2011-09-17, 11:01
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oden69
Jag tror att du kan lägga till ett "von" relativt enkelt om du ansöker det som mellannamn via skatteverket. Om det är efternamn som ska bytas så är det PRV och det är inte lika enkelt.

Jo, men nu har hon ju gift sig med en alldeles äkta adlig von Platen. Case closed.

För övrigt så tillåter PRV inte att man lägger till af, de och von sådär utan vidare. Visserligen har vi en mycket liberal namnlagstiftning, men vissa gränser finns det gudskelov.
Citera
2011-09-17, 13:59
Medlem
Oden69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Jo, men nu har hon ju gift sig med en alldeles äkta adlig von Platen. Case closed.

För övrigt så tillåter PRV inte att man lägger till af, de och von sådär utan vidare. Visserligen har vi en mycket liberal namnlagstiftning, men vissa gränser finns det gudskelov.

Jag svarade bara till någon i tråden som undrade för egen del...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in