2011-06-06, 00:34
Medlem
Pusse.Miggs avatar
Nu har jag gått ut skolan och fått fast anställning och det börjar bli dags att köpa en bil vars syfte är att ta mig till och från jobbet (ca 4mil/dag). Det betyder att jag inte söker en sportbil med många hästkrafter utan det ska vara en juste bil som jag slipper skämmas över (740). Bilen jag fått upp ögonen för är Porsche 924 och det som tilltalar mig så mycket med den är:

+ Den är billig att försäkra (Trafik)
+ Förmodligen skattefri
+ Billiga reservdelar
+ Verkar vara relativt väl-vårdade
+ Lagom prestanda
+ Utseende

- Relativt dyr (i mina mått sett)
- Gammal = Mer meckande (?)

Det som gör att jag är lite tveksam är för att det finns andra bilar som skulle kunna nå upp till mina krav t.ex. 740, Den har en snarlik försäkringspremie och bränsleförbrukning, billigare i inköp. Tyvärr så ingår en raggarstämpel på köpet (vilken jag gärna avstår ifrån), samma sak när det gäller en golf. Även om det är bra bilar så går dom tyvärr bort.

Har även kollat på lite andra bilar såsom SAAB 900/9-3 ~98-01 och andra bilar som ligger i ungefär samma prisklass men försäkringen på dessa är mycket högre än Porschen. Budgeten ligger runt 20tkr.

Nu till min fråga, finns det någon annan bil som är bättre lämpad för mig? Finns det fler negativa sidor hos porschen?
Citera
2011-06-06, 00:55
Medlem
Porsche 924 är visserligen i grund och botten en riktig kvalitetsbil men för de pengarna (20 tkr) får du inget bra exemplar. Räkna med en del meckande och väldigt dyra reservdelar. Men stilmässigt är det helrätt med en Porsche! Svårt att tänka sig en coolare förstabil i den prisklassen! Det bästa hade dock varit om du kunde dubbla budgeten, för jag tror du har större chans att hitta en riktigt bra Porsche 924 eller rentav en 944 för 40-50 tkr.
Citera
2011-06-06, 00:55
Medlem
Victuhhhs avatar
Raggarstämpel av en Wv golf?

Jag kör en 940, snäppet bättre än 740, snyggare och ungefär lika kostnadsmässigt
Citera
2011-06-06, 00:58
Medlem
Naikons avatar
740 raggarbil? Tycker jag inte. Visst, har du försökt styla den på något sätt så förstår jag att man får en bondestämpel. Men annars är väl 740 en väldigt neutral bil?
Har även svårt att tro att 740 är lika billig i inköp och har lika billiga reservdelar som en Porsche, men jag kanske har fel.
Men tycker du att det är värt att lägga extra pengar på en Porsche så kör på
Citera
2011-06-06, 01:02
Medlem
internetkriigarns avatar
Skulle vilja tipsa om en lite äldre modell av Mercedes E-klass, går billigt och har hyfsad försäkring. Dock inte en diesel, om du har ett problem med hög skatt, tro mig på mitt ord
Citera
2011-06-06, 01:07
Medlem
Pusse.Miggs avatar
Där jag bor och i min umgängeskrets är det lite raggarstämpel på både golf och volvo, förmodar att det skiljer sig en del i landet.

Det med dyra reservdelar, vad jag läst så verkar dom vara ganska billiga då det är till stor del folka och audi-delar, men dom kanske är dyra dom med.

Prismässigt så kan jag väl gå upp ett par tusen men inte mer. Så mycket är inte porsche loggan på fronten värd

Vet någon om det finns några vanliga fel på 924:an? Att instrumentbrädan och sätena spricker vet jag men något annat rent maskinellt?
Citera
2011-06-06, 21:32
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Victuhhh
Raggarstämpel av en Wv golf?

Golfen är en typisk bonne-bil, när de volvoraggarna märker att deras 240/740 dricker mycket bränsle tänker de att de behöver en billigare bil vilket i alla fallen blir en golf.
Citera
2011-06-07, 10:29
Medlem
b.marleys avatar
Men 740 och 924 är ju helt 2 olika prisklasser,740 slänger ju folk efter en. Och sen om du köper 924, Så kommer du alltid bli den där snubben. Som inte hade råd att köpa 944.
Citera
2011-06-07, 15:40
Medlem
Maledictuss avatar
Personligen så skulle det kännas lite tråkigt att åka runt i en 924. Ungefär som att man inte hade råd med en "riktig Porsche". Lite som att kalla en Mazda Miata för sportbil.

Köp en Volvo 940 eller 850 istället då om du tycker att 740 ger dig en "raggarstämpel". Det är ju ganska bra bruksbilar. En äldre Passat annars kanske?

Hur mycket får du ge i trafikförsäkring för en Saab 900?
Citera
2011-06-07, 21:58
Medlem
Pusse.Miggs avatar
Som jag skrev i trådstart är 740 billigare i inköp, det är inget nytt.

Jag vet att 924 är en fusk-porsche men det är inget jag lägger större vikt och prestandan tror jag är precis ypperlig då jag inte har haft körkort speciellt länge och skulle med största sannolikhet köra ihjäl mig om jag hade mycket sås i motorn.

Kollade lite snabbt på insplanet och för en 900 från ca 00 låg trafiken på 11000/år vilket är ca dubbla från 924.

Förmodar att jag får lägga ner projektet om en 924
Citera
2011-06-08, 07:59
Medlem
Maledictuss avatar
Helvete vad dyr försäkring! Vart i landet bor du?

Jag gav 8000 kr/år i trafik för min Saab 9000 2,3T (200hk) när jag var 18 år och jag tyckte det var förjävla dyrt.
Citera
2011-06-09, 00:03
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusse.Migg
En massa text..
Finns det fler negativa sidor hos porschen?
Vad är det för årsmodell?

Min första bil var just en Porsche 924 -77.
Underbar kärra - som att köra en stor gocart!
Den vägde endast 890kg med hade ca 150 kusar och var riktigt snabb i starten.

Karossen är halvgalvaniserad (upp till takstolparna), rost är i princip ett okänt begrepp i Porsche-världen!
Min var billig i drift (har en del gemensamma delar med Audi 100 och Porsche 944, det finns också en del billiga piratdelar), drog ca 0,7 blandad körning. Försäkringen tror jag var lite dyrare eftersom det står "Porsche" på märket, detta i kombination med "ung man" ger/gav ingen låg försäkring.

Bilen är otroligt välbalanserad, och en väl bevarad hemlis är att 924/944/968 är riktigt bra vinterbilar. Får man sladd så styr man emot lite och trycker till svagt på gasen så rätar den omedelbart upp sig.

Några töntar sig ofta och kallar den "VW-porsche" eller liknande, men so what. Bilen är designad av Porsche (som också designade VW-bubblan) och delvis byggd i Audifabriken i Stuttgart. Motorblocket sitter i bl.a VW LT35 (gamla skåpbilen) och Audi 100, men förutom själva blocket är det inte mycket som är likt.

Slutsats: billig i inköp, billig i drift, ganska billig att äga och skitrolig att köra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in