• 1
  • 2
2011-06-05, 18:14
Medlem
goldendragons avatar
Varje år går tusentals företag i konkurs och många av dem är småföretagare. De flesta ser konkursen som ett misslyckande och försöker gå vidare. Och många tror efter en tid att de kan det. Men så är det inte. Då kommer Kravman och knackar på dörren, se http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4139780

Detta är åtta år gamla fakturor som ingen har frågat efter tidigare. Dessa fordringsägare har inte en tanke på att driva in någon skuld förrän Krafman knackar på.

Bolaget leds av en Per-Inge Krafman som utökat verksamheten med jurister i såväl Göteborg som Sthlm, dock väldigt unga och nybakade. Det måste finnas en hel del om denna man och hans framfart? Är det bara business eller ska man klandra denna? Hans jurister lär ju inte kunna söka till advokatsamfundet med hans bolag som referens eller referenser från domstolarna i denna typ av mål?
Citera
2011-06-05, 18:46
Medlem
biljons avatar
Självfallet kan en del med ärliga avsikter hamna i kläm av Krafmans arbetssätt men det finns många rötägg som verkligen förtjänar den här behandlingen.
Jag vet av erfarenhet att det känns förjävligt att se företagare som är skyldiga mig pengar festandes på skumpa nere på stan eller glida runt i dyra bilar efter att ha satt sina företag i konken.
Citera
2011-06-06, 00:30
Medlem
UACs avatar
Han hette Per-Inge Gustavsson innan han så fyndigt bytte namn till Krafman för ca. 10 år sedan i samband med bröllop. Träffade sin fru Eva (position Chefssekreterare på Krafman) på nätet och de var gifta inom tre månader. De bad alla bröllopsgäster att ta med passet. Efter kyrkan blev det privatflyg för alla 50 gäster till Venedig där festen hölls.

På deras hemsida kan man se bilder på dem (välj kontor Domsten och visa personal).

www.krafman.se
Citera
2011-06-06, 07:25
Bannlyst
Hur jobbar Krafsman - äger de fordringarn de processar på eller Timsuger de för de ursprungliga fordringsägarnas räkning - jobbar de på No Cure - No Pay?

De kan ju köpa/skaffa uppdrag att jaga bilmålvakterna och mäta ut deras 1,000 tals bilar
Citera
2011-06-06, 18:45
Medlem
TeEsErs avatar
Jag ser inte problemet. De driver in befintliga fodringar. Varför skulle kundföretaget slippa betala dem? Ska man klaga på något så är det tattare som inte betalar sina fakturor.

/T
Citera
2011-06-06, 20:17
Medlem
Det finns ett antal som liksom Krafman har som affärsidé att kräva gamla styrelsemedlemmar på väldigt gamla fordringar. Bland annat en herre i Göteborgstrakten som stämde Google för förtal, har gjort det i många år. Juridiskt är det i sin ordning. Möjligen kan man som mig tycka att det är moralisk förkastligt, eftersom man slår hårt på de som redan ligger. Undantagna är de som systematiskt sätter bolag i konkurs, men dessa brukar se till att klara sig genom att att ha intakt aktiekapital, använda sig av bulvaner som tar allmänna fordringar, samt lierar sig med mindre nogräknade konkursförvaltare etc.

Krafman går på företagare som drivit företaget på obestånd för länge. Alltså med mer än halva aktiekapitalet förbrukat och därmed under oinskränkt personligt ansvar. Detta gör man antagligen för att man tror på sin idé och inte kan förlika sig med att sätta sitt livsverk i putten. Då tycker jag man kalla dem för godtrogna, men knappast skurkar eller tattare.

Kontentan är, driv inte företag som kommit på obestånd vidare utan mycket goda grundar! Det vill säga bergsäkra framtida ordrar, god dialog med leverantörer och banker.
Senast redigerad av blindstrom 2011-06-06 kl. 20:20. Anledning: Om det inte framgått så är det aktiebolag jag åsyftar.
Citera
2011-06-07, 11:08
Medlem
LottaStylanders avatar
Finns det inte regler om god inkassosed etc som förbjudet den typen av Ambulance Chasing? Vidare är det väl riskavtal dvs får han inte ut något så får inte heller uppdragsgivaren något och han tar väl procent på det han får in - strider väl mot regler om god advokatsed m eller Han kan väl aldrig bli advokat och det gäller väl även hans anställda som inte kan tillgodoräkna sig tiden där?
Citera
2011-06-09, 23:45
Medlem
attorpss avatar
Vad är det för jurstgäng som är anställda där?
- Eva och Per-Inge Krafman,
- Teresa Bozajic,
- Milla Olaison,
- Jenny Lindh,
- Christer Karlsson,
- Michaela Rydén,
- Aksel Nyberg; och
- Hannes Broman.

Jag tycker det synes oetiskt att gräva i gamla mål för att hitta ärenden som senare drivs med personligt vinstintresse av utgången. Det gör ju Krafman indirekt till en part - som har intresse i utgången. No win, no pay!
Citera
2011-06-13, 00:53
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blindstrom
Krafman går på företagare som drivit företaget på obestånd för länge. Alltså med mer än halva aktiekapitalet förbrukat och därmed under oinskränkt personligt ansvar. Detta gör man antagligen för att man tror på sin idé och inte kan förlika sig med att sätta sitt livsverk i putten. Då tycker jag man kalla dem för godtrogna, men knappast skurkar eller tattare.

Kontentan är, driv inte företag som kommit på obestånd vidare utan mycket goda grundar! Det vill säga bergsäkra framtida ordrar, god dialog med leverantörer och banker.

Inte bara "för länge"; den springande punkten är om kontrollbalansräkning har upprättats vid rätt tidpunkt och Krafmans idé är att försöka bevisa att den upprättats försent. I de flesta fall drabbas hyggliga arbetare som försökt vända sitt företag eller haft oflyt och/eller okunskap om reglerna i ABL. Lagom kul för en del företagare som stoppat in pengar i sina bolag i försök att rädda dem och få en påhälsning flera år efter en avslutad konkurs.
Citera
2011-06-14, 18:26
Medlem
cyber_zekes avatar
Kan bara meddela att jag har haft en nära relation med en som jobbat för Per-Inge på den tiden han hette Gustavsson i efternamn. Dra ihop initialerna så får ni ett mindre smickrande smeknamn Det var kanske därför han bytade. Den erfarenheten jag har av honom är att det är en driven bra karl som inte höll på med några konstigheter utan drev ett schysst bolag ( på den tiden var det Nygammalt Kök), sen sålde han det tillsammans med sin kompanjon, och dom delade på sig. P-I G, köpte sig då en parfym affär som han drev på det lokala köpcentrat Väla. Han köpte sig även tidigt i sin karriär ett nedgånget flerbostadshus på Tågaborg i Helsingborg som han renoverade själv och sedan bodde i en av lägenheterna. Han var på den tiden mycket svag för Porsche och visade stolt upp sin 928s4.

Kanske inte så mycket on topic, men en liten bakgrund på Herr kravman
Citera
2011-06-14, 22:51
Medlem
UACs avatar
Per-Inge som person är mycket sympatisk, lågmäld och lyssnar intresserat när man för ett samtal. Jag har bara positiva erfarenheter av honom, men jag har ju å andra sidan aldrig mött honom i tinget.
Citera
2011-09-16, 21:23
Medlem
Jo dom följer reglerna ok. Har idag haft en gråtande dam på kontoret som försökt gjort rätt för sig så gott hon kunnat. Lever idag på ruinens brant och livnär sig på Sobril...Hon fick igår ett krav från Herr Krafman...Bolaget gick i konkurs 2004..och ja Herr Krafman följer lagen..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in