2011-05-31, 11:04
Medlem
Har äntligen sagt upp mig! Ett dilemma som jag behöver hjälp med..Semestern var redan beviljad och förlagd i juli. Sa upp mig 30 maj, 2 mån uppsägning varav juli är semester.Sista anställningsdag 30 juli. Min arbetsgivare har panik, det är många som sagt upp sig och det fattas folk i sommar. Nu påstår min chef att man inte kan sluta med semester. Stämmer det eller kan jag behålla min semester?

Tacksam för svar.
Citera
2011-05-31, 11:08
Medlem
Draedons avatar
Är du medlem i någon fackförening? Om svaret är ja - ring dem direkt.
Citera
2011-05-31, 11:09
Medlem
Arbetsgivaren har rätt att hålla inne semestern under uppsägningstiden ja.
Citera
2011-05-31, 11:12
Medlem
Nej jag är inte med i facket.
Vet att arbetsgivaren har rätt att hålla inne semester genom att inte bevilja den när man sagt upp sig. Men detta är beviljat, inplanerat och godkänt. Hur säker är du på att dom har rätt att ändra?
Citera
2011-05-31, 11:28
Medlem
Har de godkänt EFTER att du sagt upp dig?
Citera
2011-05-31, 11:31
Medlem
Det var godkänt innan jag sade upp mig
Citera
2011-05-31, 13:28
Medlem
kotlettsoppas avatar
Gå med i facket då.

Hur avtalen ser ut vet jag inte, men det känns väldigt naivt att tro att man ska kunna vara hemma under den sista tiden man arbetar..
Citera
2011-05-31, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av älon
Det var godkänt innan jag sade upp mig
Och då har arbetsgivaren rätt att neka dig semester under uppsägningstiden. Om du ändå inte dyker upp och vad som händer då är en helt annan fråga.
Citera
2011-05-31, 17:01
Medlem
ApolloGrekens avatar
Det vanliga är regeln att avtal ska hållas.
Ni som menar att ag har rätt att återta beviljad semester kan väl ange källa.

fråga till TS: är semestern redan intjänad, eller är det dagar som ska tjänas in under resten av året? Har du erbjudits att vara ledig, men utan lön, för ännu ej intjänade dagar?
Citera
2011-05-31, 22:44
Medlem
Jag ändrar mig. Min källa säger bara att arbetsgivaren inte får tvångsförlägga semester under uppsägningstiden.

Mitt påstående ser ut att ha varit felaktigt. Jag hittar inget som ger arbetsgivaren rätt att flytta på din semester.
Citera
2011-06-01, 07:33
Medlem
Dunkenkorvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kotlettsoppa
Gå med i facket då.

Hur avtalen ser ut vet jag inte, men det känns väldigt naivt att tro att man ska kunna vara hemma under den sista tiden man arbetar..

Hur menar du med naivt i detta läget. Semester är något än jobbar in. Om han inte får semestern i sin lediga tid så kommer arbetsgivaren få betala it semesterdagarna i pengar. Det är ju inte så att man får vara ledig med lön bara sådär.

Tycker det är rätt vanligt att folk slutar med att ta ut sin semester. Då slipper arbetsgivaren betala ut den i pengar, och man själv slipper pröjsa en del i skatt.
Citera
2011-06-01, 10:07
Medlem
DaEzzs avatar
Beviljad sommarsemester kan endast återtas pga omständigheter som inte gått att förutse. Egen uppsägning räknas inte in i dessa omständigheter - om du inte sagt upp dig skulle du ju ha varit på semester i vilket fall.

Din arbetsgivare har fel, om du misstänker att han kommer att vidhålla sin inställning så bör du gå med i facket omgående om inte annat för att det kan ligga ett ideellt skadestånd dig till godo om du i slutändan nekas sommarsemester på felaktiga grunder.

Alternativt så kan du ju förhandla med arbetsgivaren om att du ex kan tänka dig att återta din semester för säg, dubbel lön den månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in