• 1
  • 2
2011-05-24, 08:23
Bannlyst
Tänk dig att tiden och rymden är oändlig. Det måste innebära att allt kommer att inträffa, minst en gång? Eller hur?
Citera
2011-05-24, 08:33
Medlem
Roxorzs avatar
Vet inte varför, men jag börja flabba som bara den av det här men det mesta kan ju hända redan ? Bara en fråga om tid
Citera
2011-05-24, 08:47
Medlem
ondebondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeyhell
Tänk dig att tiden och rymden är oändlig. Det måste innebära att allt kommer att inträffa, minst en gång? Eller hur?

Är rymden oändlig då?
Citera
2011-05-24, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ondebonde
Är rymden oändlig då?

Om du Utgår från det ja?
Citera
2011-05-24, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxorz
Vet inte varför, men jag börja flabba som bara den av det här men det mesta kan ju hända redan ? Bara en fråga om tid

Ja, men jag pratar om allt! Precis allt. Ditt liv om och om igen fast med små olikheter för varje gång?

Allting är oundvikligt helt enkelt.
Citera
2011-05-24, 08:54
Medlem
TheGrims avatar
Intressant, om tiden och rymden är oändlig, så ja... Då är det nog så.
Det är bara en fråga om tid som någon nämnde tidigare
Citera
2011-05-24, 09:18
Medlem
mistermonsters avatar
Njae, det behöver ju inte hända. Dock är sannolikheten oändligt hög att det händer, samtidigt som sannolikheten är oändligt liten att det skulle inträffa, eftersom oändlighet går åt båda hållen

Jag tror dock att människan inte är riktigt kapabel till att tänka ordentligt kring oändlighet.
Citera
2011-05-24, 09:54
Medlem
BigBusinesss avatar
Tyvärr finns det ett begrepp som heter ouppräknerliga oändligheter. Det var länge sedan jag läste kursen, men principen är att en vanlig oändlighet kan t ex vara alla positiva heltal:

1, 2, 3...

Dessa kan räknas upp, så att du inom en bestämd tid kommer till vilket tal du vill.

Ouppräknerliga oändligheter kan vara alla reella tal, dvs alla tal (utom de icke reella), exempelvis 3; 17; pi;754467.267654. Hur du än gör kan du inte skapa en uppräkningsfunktion som täcker alla möjliga tal så att tiden det tar att komma till varje givet tal kan förutbestämmas. Försök gärna.

I ditt exempel kommer tex aldrig händelsen "du tar en kopp kaffe efter att du räknat upp alla heltal" inträffa.

För den nyfikne kan jag berätta att alla rationella tal är en uppräknerlig oändlighet.
Citera
2011-05-24, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mistermonster
Njae, det behöver ju inte hända. Dock är sannolikheten oändligt hög att det händer, samtidigt som sannolikheten är oändligt liten att det skulle inträffa, eftersom oändlighet går åt båda hållen

Jag tror dock att människan inte är riktigt kapabel till att tänka ordentligt kring oändlighet.

Nej sant, vi är allt för små i detta universum.
Men det måste ju hända. Även om sannolikheten är oändligt liten så kommer det att inträffa minst en gång?
Citera
2011-05-24, 10:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Tyvärr finns det ett begrepp som heter ouppräknerliga oändligheter. Det var länge sedan jag läste kursen, men principen är att en vanlig oändlighet kan t ex vara alla positiva heltal:

1, 2, 3...

Dessa kan räknas upp, så att du inom en bestämd tid kommer till vilket tal du vill.

Ouppräknerliga oändligheter kan vara alla reella tal, dvs alla tal (utom de icke reella), exempelvis 3; 17; pi;754467.267654. Hur du än gör kan du inte skapa en uppräkningsfunktion som täcker alla möjliga tal så att tiden det tar att komma till varje givet tal kan förutbestämmas. Försök gärna.

I ditt exempel kommer tex aldrig händelsen "du tar en kopp kaffe efter att du räknat upp alla heltal" inträffa.

För den nyfikne kan jag berätta att alla rationella tal är en uppräknerlig oändlighet.

Intressant, men du kan ju inte räkna med att göra nånting som kommer ta oändligt lång tid, då funkar inte mitt påstående

Det finns en film som heter Interstate 60. Bra film som ger en lite insikt i tankesättet. Den kan jag varmt rekommendera.
Citera
2011-05-24, 10:27
Medlem
MegaSkurts avatar
Inom kosmologin för man ju resonemanget att utifrån ett perspektiv där universum är oändligt, finns det dessutom oändligt med universum, och vidare baserat på detta är det således inte orimligt att det bör finnas en oändlig mängd parallella världar till vår egen.

"Vad den berömde kosmologen Lee Smolin kallat den 'konventionella tolkningen inom kosmologin' är att det finns ett oändligt kontinuum av universa och att det abstrakta matematiska rummet i själva verket representerar ett multiversum. Vi måste vara noga med att hålla det oändliga antalet universa i den holografiska inflationen skild från det oändliga antalet universa som så att säga existerar parallellt med varje annat universum i den bilden.

Vad ryms inom denna större verklighet? Jo det finns en oändlig mängd parallella världar till vår egen. Och då menas exakta kopior ner till minsta elementärpartikel av hela vårt universum! Sedan finns det en oändlig mängd världar som skiljer sig från vårt universum bara med positionen hos en enda elementarpartikel. Sedan finns det en oändligt mycket större oändlig mängd andra världar som skiljer allt från två elementarpartiklars läge till total oigenkännlighet visavi vårt universum. Men alla dessa världar följer kvantmekanikens rörelselagar."
Senast redigerad av MegaSkurt 2011-05-24 kl. 10:31.
Citera
2011-05-24, 10:46
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeyhell
Intressant, men du kan ju inte räkna med att göra nånting som kommer ta oändligt lång tid, då funkar inte mitt påstående

Det finns en film som heter Interstate 60. Bra film som ger en lite insikt i tankesättet. Den kan jag varmt rekommendera.

Alltså tar du bort en syor del av oändligheten i din filosofi. Men ok, vi får införa begränsningen att allt som sker måste vara definierat-uppräknerligt. Jag hittade på termen själv, men den får innebära att man tex måste ändra mitt exempel till: "du tar en kopp kaffe efter att ha räknat till 5744789544324578764457".

Jag får svårare att hitta praktiska exempel, men jag kanske återkommer med det.

Kärnan i det jag vill säga, vilket även svarar lite på MegaSkurts resonemang är att man kan ha en oändlighet utan att för den sakens skull omfatta alla tänkbara fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in