2011-05-23, 23:29
Medlem
urverksapelsins avatar
Omkring 20-25 000 romer finns i Sverige; ca 3000 är svenskromer, resten är sk nyanlända eller utländska.
Det blir mindre än 0.03% av befolkningen.
som står för 90% av alla åldringsrån i Skåne.
2011-05-23, 23:55
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Omkring 20-25 000 romer finns i Sverige; ca 3000 är svenskromer, resten är sk nyanlända eller utländska.
Det blir mindre än 0.03% av befolkningen.
som står för 90% av alla åldringsrån i Skåne.

Tyvärr är det önsketänkande att det skulle röra sig om så få ziggisar. Tre år gammal källa:

"Officiellt är antalet romer i Sverige 50.000, men i verkligheten är siffran mycket större, berättar Adam Szoppe på Radio Romano.

- Jag skulle säga att det bor mellan 80-120.000 romer här idag."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1012&artikel=1997309
2011-05-24, 14:02
Medlem
urverksapelsins avatar
Helt sant. Den siffran jag fick är summan av inhemska, nykomna, finska och utländska, samt de som bott ett tag här och nästan räknas till svenskar. Epidemin av åldringsrån de senaste åren kan nog ses som resultat av en liten grupp från framför allt Rumänien.
2011-05-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatjyfven
Gypsies avser de med romskt ursprung, de som kallas travellers avser de med den resande livsstilen, som ibland nedsättande kallas pikeys.

Jämför med sveriges romer och resandefolket, som nedsättande kallas för tattare.

Det handlar om ziggisar och tattare och det är inget nedsättande med det!

Gypsies är ziggisar och travellers är tattare även om dom själva vill kalla sig något annat.

Ursprungligen härstammar dom enligt forskningen från samma rövarpack, men tattarna tillhör den första vågen som invaderade Europa och har med tiden delvis blandats ut rejält så att många av dom nästan ser ut som vanliga svenskar..

Dom här rövargängen till asfaltläggare/stensättare som drar runt och förpestar är just engelska/irländska Travellers/Tattare.

.
2011-05-25, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Det handlar om ziggisar och tattare och det är inget nedsättande med det!

Gypsies är ziggisar och travellers är tattare även om dom själva vill kalla sig något annat.

Ursprungligen härstammar dom enligt forskningen från samma rövarpack, men tattarna tillhör den första vågen som invaderade Europa och har med tiden delvis blandats ut rejält så att många av dom nästan ser ut som vanliga svenskar..

Dom här rövargängen till asfaltläggare/stensättare som drar runt och förpestar är just engelska/irländska Travellers/Tattare.
Och zigenare är nedsättande benämning på personer av romskt ursprung, medan tattare är nedsättande benämning på folk av resandeursprung, alltså ... precis det jag sa. Vad är problemet?

Jag vet inte vilka du avser med "dom", men jag antar att du menar resandefolket. Angående dessa kan jag skriva tills fingrarna blöder, men kort sagt går det inte att generellt säga vart resandesläkter har sitt ursprung då det är helt olika för varje släkt. Märk här ordet ursprung.

En del av de djupa resandesläktena härstammar från de zigenare som värvades i armén, se Hellbom-Lindgren, Holmström, och Rolin som bra exempel där "tartaresoldater" givit upphov till ett flertal talrika resandesläkter. Ångermanlandssläkten Sjöqvists stamfader är en föredetta sjöman som kom att föra ett kringflackande liv och sedermera gifta sig med en resandekvinna efter sin tjänst till sjöss. Märk här att denna föredetta sjöman av bondsläkt häktas för bland annat kringstrykande och kvacksalveri tillsammans med sin familj, och man kan då anta att hela familjen klassades som en tattarfamilj. I många dokument från fångvården, där man beskrev fångarnas fysiska attribut, beskrivs även personer som tveklöst ansågs vara "riktiga" tattare både på 1700-, 1800- och 1900-talet som blåögda och ljushåriga. Det finns till och med exempel på resandesläkter som härstammar från vad som förut klassades som "fina" släkter! Även soldater av icke-zigenskt ursprung förekommer bland de djupa släktenas anfäder.

Det är bra snårigt, hela historien kring de så kallade tattarna. Att de har och har haft nära band till de zigenare som vistades i landet för ett par hundra år sedan är utan tvekan sant, vilket deras språk är ett levande exempel på. Att man ska kunna se på "tattare" rent rasmässigt är dock en ren illusion, och kanske även önsketänkande från vissa. Det är ett kulturellt arv i dagens läge, och det har det mer eller mindre alltid varit, där livsstilen säger mer än hud-, hår- och ögonfärg.
2011-05-28, 08:34
Medlem
Citat:
Och zigenare är nedsättande benämning på personer av romskt ursprung, medan tattare är nedsättande benämning på folk av resandeursprung, alltså ... precis det jag sa. Vad är problemet?

Jag vet inte vilka du avser med "dom", men jag antar att du menar resandefolket. Angående dessa kan jag skriva tills fingrarna blöder, men kort sagt går det inte att generellt säga vart resandesläkter har sitt ursprung då det är helt olika för varje släkt. Märk här ordet ursprung.

En del av de djupa resandesläktena härstammar från de zigenare som värvades i armén, se Hellbom-Lindgren, Holmström, och Rolin som bra exempel där "tartaresoldater" givit upphov till ett flertal talrika resandesläkter. Ångermanlandssläkten Sjöqvists stamfader är en föredetta sjöman som kom att föra ett kringflackande liv och sedermera gifta sig med en resandekvinna efter sin tjänst till sjöss. Märk här att denna föredetta sjöman av bondsläkt häktas för bland annat kringstrykande och kvacksalveri tillsammans med sin familj, och man kan då anta att hela familjen klassades som en tattarfamilj. I många dokument från fångvården, där man beskrev fångarnas fysiska attribut, beskrivs även personer som tveklöst ansågs vara "riktiga" tattare både på 1700-, 1800- och 1900-talet som blåögda och ljushåriga. Det finns till och med exempel på resandesläkter som härstammar från vad som förut klassades som "fina" släkter! Även soldater av icke-zigenskt ursprung förekommer bland de djupa släktenas anfäder.

Det är bra snårigt, hela historien kring de så kallade tattarna. Att de har och har haft nära band till de zigenare som vistades i landet för ett par hundra år sedan är utan tvekan sant, vilket deras språk är ett levande exempel på. Att man ska kunna se på "tattare" rent rasmässigt är dock en ren illusion, och kanske även önsketänkande från vissa. Det är ett kulturellt arv i dagens läge, och det har det mer eller mindre alltid varit, där livsstilen säger mer än hud-, hår- och ögonfärg.

De tattarfamiljer jag stött på genom åren har varit genomgående svartmuskiga. Svarthåriga, mörkhyade, mörka ögon och ansiktsformer som passar in på östeuropeiska zigenare. Flickorna i de familjerna såg faktiskt riktigt bra ut.

Ingen kan missta sig på det utseendet och jag skulle tro att det beror på att dom inte har blivit "utblandade" under resans gång.

Sedan finns det säkerligen en del som blivit ordentligt "utblandade" och är svårare att pinpointa direkt på utseendet. I tråden om kändisar som är tattare finns det flera exempel som man inte direkt tänkte på som tattarblod. Men då man blir varse det så är det ganska uppenbart.

Ni tattare har bara lite svårt att erkänna er historia och sammankopplingen med det zigenska ursprunget..

.
2011-05-28, 14:19
Medlem
odalmans avatar
Lite goda nyheter om detta ämne för ovanlighetens skull.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vi...or_6196145.svd

EU verkar vara på väg att ge medlemsländerna möjligheten att återinföra visumkravet mot Serbien. Frågan är väl bara om Sverige, som är det land som drabbats hårdast, skulle använda den möjligheten.

2011-05-29, 02:47
Medlem
Citat:
De tattarfamiljer jag stött på genom åren har varit genomgående svartmuskiga. Svarthåriga, mörkhyade, mörka ögon och ansiktsformer som passar in på östeuropeiska zigenare. Flickorna i de familjerna såg faktiskt riktigt bra ut.

Ingen kan missta sig på det utseendet och jag skulle tro att det beror på att dom inte har blivit "utblandade" under resans gång.

Sedan finns det säkerligen en del som blivit ordentligt "utblandade" och är svårare att pinpointa direkt på utseendet. I tråden om kändisar som är tattare finns det flera exempel som man inte direkt tänkte på som tattarblod. Men då man blir varse det så är det ganska uppenbart.

Ni tattare har bara lite svårt att erkänna er historia och sammankopplingen med det zigenska ursprunget.
Min erfarenhet säger motsatsen, resande stoltserar i allmänhet med sitt romska icke-svenska ursprung, jag menar "buron" har ju aldrig stått särskilt högt i kurs.

Du säger ju det själv, det är inte förrän man blir varse om det som det blir "uppenbart" - med andra ord är det ju inte uppenbart. Det finns massvis med svenskar jag känner som man med din logik hur lätt som helst skulle kunna övertyga dig om att de var zigenarättlingar.

Som sagt, vad dina erfarenheter säger är en sak, men historien har gång på gång bevisat att fallet ej är på ett sådant sätt som du beskriver. Hade man inte haft resandefolkets livsstil att stötta sig på hade man endast kunna utpeka ett fåtal av dem som just tattare av zigenskt ursprung.

Intressant att du för övrigt förutsätter att jag är resande bara för att jag för ovanstående argument.
2011-05-29, 17:38
Medlem
Citat:
Min erfarenhet säger motsatsen, resande stoltserar i allmänhet med sitt romska icke-svenska ursprung, jag menar "buron" har ju aldrig stått särskilt högt i kurs.

Du säger ju det själv, det är inte förrän man blir varse om det som det blir "uppenbart" - med andra ord är det ju inte uppenbart. Det finns massvis med svenskar jag känner som man med din logik hur lätt som helst skulle kunna övertyga dig om att de var zigenarättlingar.

Som sagt, vad dina erfarenheter säger är en sak, men historien har gång på gång bevisat att fallet ej är på ett sådant sätt som du beskriver. Hade man inte haft resandefolkets livsstil att stötta sig på hade man endast kunna utpeka ett fåtal av dem som just tattare av zigenskt ursprung.

Intressant att du för övrigt förutsätter att jag är resande bara för att jag för ovanstående argument.

Ingen normalt funtad varelse på två ben skriver gott om tattare utan att ha en kraftig anknytning! Du kallar dom resande och slänger dig med tattarslang.

Det mest sannolika är givetvis att du är tattare själv eller möjligen tillsammans med en..?

För övrigt så kan du fortsätta i tråden om just tattare istället. Att köra tattarsnack i ziggistråden blir OT. Du skriver ju redan samma saker i tattartråden..!

https://www.flashback.org/t299914p3

.
Senast redigerad av Wheelgunner 2011-05-29 kl. 17:40.
2011-05-30, 03:08
Medlem
Citat:
Ingen normalt funtad varelse på två ben skriver gott om tattare utan att ha en kraftig anknytning! Du kallar dom resande och slänger dig med tattarslang.

Det mest sannolika är givetvis att du är tattare själv eller möjligen tillsammans med en..?

För övrigt så kan du fortsätta i tråden om just tattare istället. Att köra tattarsnack i ziggistråden blir OT. Du skriver ju redan samma saker i tattartråden..!

https://www.flashback.org/t299914p3
Ja du ... vi kanske skulle sätta dina kunskaper på prov? Jag kan ju ladda upp en bild av mig och mina föräldrar, låta dig applicera din fantastiska metod för att utröna zigenskt ursprung, och därefter bifogar jag ett släktträd för att se hur många rätt du prickade in.
2011-05-30, 18:51
Medlem
spoilers avatar
"Norrbottens-Kuriren har i två artiklar tagit upp en vräkning av en stökig hyresgäst vilket även ledde till mordhot mot personal på Bodenbo, Bodens största hyresvärd. Men artikeln anger inget om hyresgästens bakgrund eller härkomst. En läsare i Boden skickade oss ett mail och rätar ut alla frågetecken. Det handlar om en zigenarfamilj som under en längre tid terroriserat ett bostadsområde i Sävast utanför Boden."

http://politisktinkorrekt.info/2011/05/30/vrakt-zigenarfamilj-terroriserade-bostadsomrade/

"På fredagen hölls häktningsförhandlingar mot 16-åriga zigenska flickan Jasmina Konovalov misstänkt för inblandning i fem stölder mot gamla svenskar, samt för en butiksstöld. Flickan erkände tre fall av grov stöld samt butiksstölden, men förnekade att hon deltagit i två av de åldringsstölder hon misstänks för. Trots att Helsingborgs tingsrätt ansåg att bevisning var tillräckligt stark för att häkta Jasmina Konovalov för samtliga stölder släpptes hon på fri fot med hänvisning tills hennes låga ålder."

http://www.realisten.se/2011/05/30/zigensk-16-aring-atalas-for-nya-aldringsbrott/
2011-05-31, 13:27
Bannlyst
Har jag fel eller är i stort sett alla zigenare så jävla odugliga?

Dom går runt stan med rosor, dom försöker lura en på pengar, dom hoppar på barn och gamlingar etc.

Jag jobba i en kiosk ett tag sen och en zigenare stod alltid utanför, rökte braj och hotade kunderna. Ägaren sa åt kärringen att dra åt helvete men hon tog med sig sin familj och skulle råna honom, men då hade polispatrullen sett det och tog fast dom, enligt han iaf. Jag hade redan dragit hem. Det var en sån där jävla påfågel, fyfan vilken stor klänning. Jävla tjuvar.

Det roliga är att flera länder förhandlar med EU att zigenare inte ska kunna flytta ut från Bulgarien eller vad det var för land. Man hatar dom mer än radikala muslimer !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in