Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Det handlar om ziggisar och tattare och det är inget nedsättande med det!
Gypsies är ziggisar och travellers är tattare även om dom själva vill kalla sig något annat.
Ursprungligen härstammar dom enligt forskningen från samma rövarpack, men tattarna tillhör den första vågen som invaderade Europa och har med tiden delvis blandats ut rejält så att många av dom nästan ser ut som vanliga svenskar..
Dom här rövargängen till asfaltläggare/stensättare som drar runt och förpestar är just engelska/irländska Travellers/Tattare.
Och zigenare är nedsättande benämning på personer av romskt ursprung, medan tattare är nedsättande benämning på folk av resandeursprung, alltså ... precis det jag sa. Vad är problemet?
Jag vet inte vilka du avser med "dom", men jag antar att du menar resandefolket. Angående dessa kan jag skriva tills fingrarna blöder, men kort sagt går det inte att generellt säga vart resandesläkter har sitt ursprung då det är helt olika för varje släkt. Märk här ordet
ursprung.
En del av de djupa resandesläktena härstammar från de zigenare som värvades i armén, se Hellbom-Lindgren, Holmström, och Rolin som bra exempel där "tartaresoldater" givit upphov till ett flertal talrika resandesläkter. Ångermanlandssläkten Sjöqvists stamfader är en föredetta sjöman som kom att föra ett kringflackande liv och sedermera gifta sig med en resandekvinna efter sin tjänst till sjöss. Märk här att denna föredetta sjöman av bondsläkt häktas för bland annat kringstrykande och kvacksalveri tillsammans med sin familj, och man kan då anta att hela familjen klassades som en tattarfamilj. I många dokument från fångvården, där man beskrev fångarnas fysiska attribut, beskrivs även personer som tveklöst ansågs vara "riktiga" tattare både på 1700-, 1800- och 1900-talet som blåögda och ljushåriga. Det finns till och med exempel på resandesläkter som härstammar från vad som förut klassades som "fina" släkter! Även soldater av icke-zigenskt ursprung förekommer bland de djupa släktenas anfäder.
Det är bra snårigt, hela historien kring de så kallade tattarna. Att de har och har haft nära band till de zigenare som vistades i landet för ett par hundra år sedan är utan tvekan sant, vilket deras språk är ett levande exempel på. Att man ska kunna se på "tattare" rent rasmässigt är dock en ren illusion, och kanske även önsketänkande från vissa. Det är ett kulturellt arv i dagens läge, och det har det mer eller mindre alltid varit, där livsstilen säger mer än hud-, hår- och ögonfärg.