Nu är tråden visserligen från 2006, men jag skriver ändå för att balansera upp alla usla råd. Chansen att TS kommer läsa detta är nog rätt liten, men för er andra:
1. Gucci är först och främst duktiga på marknadsföring, inte på att sy kostymer. De har ingen egen tillverkning utan outsourcar till andra, sist jag kollade var det Zegna. Man kan vänta sig ett betydande påslag på priset jämfört med motsvarande kvalitet från tillverkarens egen produktion, således är det oftast inte fördelaktigt att köpa kostymer från Gucci eller andra stora "lyxmodehus". Många (alla?) kostymer från Gucci har dessutom limmade mellanlägg, i likhet med t.ex. Z Zegna eller Hugo Boss. Håll dig till klassiska märken som har egen tillverkning och du får mycket mer kvalitet för pengarna, annars är det fullt möjligt att få något skräddarsytt för 20 tusen.
2. Stirra dig inte blind på märke och pris när du köper konfektionskostym utan försök istället hitta en stil du gillar och som passar din kropp. Lär dig vad som skiljer billigt skräp från en klassisk, välkonstruerad kostym. Vad spelar det för roll om det står Gucci (eller Brioni, för den delen) i kostymen om den inte sitter bra, inte smickrar din figur och är obekväm?
3. Vill du ändå lägga 20 tusen på en konfektionskostym så har jag inga invändningar, men se då till att göra ett informerat val. Annars är risken stor att du bara kastar pengarna rakt i sjön.
Senast redigerad av Heinkel 2011-05-14 kl. 13:34.