2011-05-20, 18:58
Medlem
FarbrorLudvigs avatar
I min barndom, närmare bestämt i 60-talets Landskrona använde vi detta uttryck (paradoxalt nog) när vi lurat någon på 1:a april.
Detta var alltså en variant på "april, april din dumma sill, jag kan lura dej vart jag vill" (som mig veterligen användes betydligt mer sällan än "maj maj måne"-varianten i mina hemtrakter.

1:a april detta år hörde jag denna ramsa igen av en till åldern kommen herre på bussen (även han skåning av dialekten att döma).

Jag blev genast fascinerad av uttrycket då det var år och dar sedan jag hörde det senast (flyttade uppåt i landet under 70-talets början och kan inte minnas att jag hört någon använda uttrycket igen förrän nu).

Ett snabbt besök på google gav följande information:

Citat:
Ett närliggande uttryck är "maj maj måne jag kan lura dig till Skåne". Det uttrycket tror inte folklivsforskare Bengt af Klintberg är så gammalt och hans kollega Jan-Öjvind Swahn säger skämtsamt till Katrineholm-Kuriren att det inte kommer från Skåne i alla fall.

- Det är en variant på "april april". Det är nog ingen som har undersökt var det kommer i från, säger Jan-Öjvind Swahn.

På en del håll i landet säger man "mars mars måne.." i- stället och barn tolkar det gärna som att man får luras 1 mars eller 1 maj också.

En annan trolig förklaring till uttrycket är att det är ett alliterationsrim som man kan använda som svar på tal när man blivit "lurad april". Du kanske kan lura mig vart du vill men jag kan lura dig till Skåne. Något som är ett större hot för en Stockholmsgrabb än en Skånepåg.

Tittar man historiskt så har månen varit en symbol, för charlataner eller fånar om man så vill. Den lånar ju sitt ljus från någon annan. Men den kopplingen vill inte Bengt af Klintberg göra.

- Nej, det tror jag inte hör ihop, säger han.

http://kkuriren.se/knuten/1.668363

Denna information gjorde mig än mer intresserad och förbryllad, varför jag nu skapar denna tråd.

Någon som känner igen uttrycket och kanske har någon annan teori än Klintberg och Swahn om när det började användas, och varifrån det härstammar?

Alla (seriösa) teorier mottages tacksamt.

MVH
FarbrorLudvig
Citera
2011-05-20, 19:14
Medlem
Noe-s avatar
Morsan flyttade till Skåne ~20 år sedan och säger det ibland. Kanske inte är någon större hjälp men jag tror det har hängt med henne innan hon flyttade till Skåne, kan fråga nästa gång vi träffas.
Citera
2011-05-20, 19:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorLudvig

Någon som känner igen uttrycket och kanske har någon annan teori än Klintberg och Swahn om när det började användas, och varifrån det härstammar?

Alla (seriösa) teorier mottages tacksamt.

MVH
FarbrorLudvig

Trevligt att en gammal idol från Kullamannen hittat hit. Jag kan ge en rapport från din samtid och andra änden av landet, nämligen Kiruna där jag bodde då. Vi använde ramsan flitigt. Ibland med "mars" och ibland med "maj" som förled.

Språkrådet säger kort och gott så här:

Citat:
”Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne” (även mars, mars måne) och liknande fraser är travesteringar på april, april. Dessa har använts för att utsträcka perioden under vilken man kunde lura varandra.
Citera
2011-05-20, 19:23
Medlem
AlexOnTops avatar
Ingen som nämner resten av ramsan?
Den delen kanske har tagits bort med tanke på att det nu för tiden kan anses vara rasistiskt...

"Maj, maj måne, jag kan lura dig till skåne - men där fanns en apa som lura' dig tillbaka!"

Ingen annan som känner igen denna variant?
Citera
2011-05-20, 19:24
Medlem
egon2bs avatar
Först vill jag för övertydlighetens skull säga att måne i detta fallet står för månad. Rimmet med Skåne väger tungt. Dessutom har i dialekter »denne månen« levat kvar länge för rikssvenska »denna månaden«. I grunden är en månad lika med ett månvarv, så det är inget märkvärdigt.

Gammal som gatan har jag faktiskt upplevt »Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne« IRL som det heter nu. Jag uppfattar ramsan som en uppföljning till aprilskämtet. Det var fullt OK att ge igen för månadsgammal ost. Ännu tydligare: Den som blivit offer för ett präktigt aprilskämt behövde inte vänta ett helt år på den ljuva hämnden. 1 maj kunde uppföljaren komma. Det allmänt uppsluppna klimatet när kalvarna kesar och mörten leker, det var väl en förutsättning för skämt med »en månes« fördröjning.

Norr om Ätran var det långt till Skåne, kulturellt sett. Men någon granne hade en släkting i Knäred, och dom sågs bara vartannat år. Så man kunde med lite fantasi förstå hur alienerad tillvaron söder om Åsen var.
Citera
2011-05-20, 19:30
Medlem
General.Maximus.s avatar
Kommer ihåg det ifrån dagis här uppe i Medelpad.
Citera
2011-05-20, 19:45
Medlem
FarbrorLudvigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Trevligt att en gammal idol från Kullamannen hittat hit. Jag kan ge en rapport från din samtid och andra änden av landet, nämligen Kiruna där jag bodde då. Vi använde ramsan flitigt. Ibland med "mars" och ibland med "maj" som förled.

Språkrådet säger kort och gott så här:

Tack för ett trevligt välkomnande samt intressant information!

Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Ingen som nämner resten av ramsan?
Den delen kanske har tagits bort med tanke på att det nu för tiden kan anses vara rasistiskt...

"Maj, maj måne, jag kan lura dig till skåne - men där fanns en apa som lura' dig tillbaka!"

Ingen annan som känner igen denna variant?

Jasså, det fanns en fortsättning! Den har jag helt missat. Skulle dock snarare gissa på att den delen kanske har tillkommit under senare år?
Citera
2011-05-20, 19:47
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorLudvig
Tack för ett trevligt välkomnande samt intressant information!

Jasså, det fanns en fortsättning! Den har jag helt missat. Skulle dock snarare gissa på att den delen kanske har tillkommit under senare år?

Jag vet inte vad du menar med senare år, men jag är nittia och det var den normala visan på "min tid" ;P
Citera
2011-05-20, 19:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag vet inte vad du menar med senare år, men jag är nittia och det var den normala visan på "min tid" ;P

Vi talar om gamla tider.
Citera
2011-05-20, 19:59
Medlem
FarbrorLudvigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Först vill jag för övertydlighetens skull säga att måne i detta fallet står för månad. Rimmet med Skåne väger tungt. Dessutom har i dialekter »denne månen« levat kvar länge för rikssvenska »denna månaden«. I grunden är en månad lika med ett månvarv, så det är inget märkvärdigt.

Gammal som gatan har jag faktiskt upplevt »Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne« IRL som det heter nu. Jag uppfattar ramsan som en uppföljning till aprilskämtet. Det var fullt OK att ge igen för månadsgammal ost. Ännu tydligare: Den som blivit offer för ett präktigt aprilskämt behövde inte vänta ett helt år på den ljuva hämnden. 1 maj kunde uppföljaren komma. Det allmänt uppsluppna klimatet när kalvarna kesar och mörten leker, det var väl en förutsättning för skämt med »en månes« fördröjning.

Norr om Ätran var det långt till Skåne, kulturellt sett. Men någon granne hade en släkting i Knäred, och dom sågs bara vartannat år. Så man kunde med lite fantasi förstå hur alienerad tillvaron söder om Åsen var.

Mycket intressant! Och att måne i det här fallet betyder månad framstår ju som så oerhört uppenbart när man tänker på det. Skamligt att det aldrig slagit mig förut.

Citat:

med "senare år" menas i det här fallet 1970-tal och framåt.
Senast redigerad av FarbrorLudvig 2011-05-20 kl. 20:02.
Citera
2011-05-20, 20:45
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Haha, vi födda 90 har inga gamla tider x)

Lärde mig denna av min mamma när jag var liten, född slutet på 50-talet och det fanns ingen fortsättning på den.
Har alltid trott att man fick luras i maj också, känns ologiskt att säga 'maj maj' när det är april
Citera
2014-05-01, 12:56
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Haha, vi födda 90 har inga gamla tider x)

Lärde mig denna av min mamma när jag var liten, född slutet på 50-talet och det fanns ingen fortsättning på den.
Har alltid trott att man fick luras i maj också, känns ologiskt att säga 'maj maj' när det är april
som det sagts ovan, det är svaret du ger när du blivit lurad 1:april och avser att ge igen. Man har en månad på sig att hämnas.
Efter att du uttryckt ditt hot, "maj maj måne...skåne" kontrar givetvis den primära skojaren med att "för där står en apa, lurar dig tillbaka" vilket vill antyda att den primära luraren har fler skoj på lut så akta dig för att ge igen.

Detta lurande (practical jokes) Kan försiggå länge mellan skickliga kombattanter. Och i vissa fall spåra ur totalt.

ungdomar i dag är ofta för fantasilösa och lata för att kunna genomföra ett bra practical joke så detta hållet nu på att dö ut. * tss orka * ??

en tråd med lyckade pranks skulle pryda som plats på forumet, till glädje och inspiration.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in