2011-04-29, 21:49
Medlem
Hajstryparens avatar
Hejsan!

Nu på måndag påbörjar jag ett sommarvikariat inom kriminalvården. När jag var på intervju sa kvinnan som ledde intervjun att om jag blir erbjuden jobb så ringer dom mig och erbjuder en lön som ligger mellan 19.500-22.500, och den erbjudna lönen är inte förhandlingsbar.

När hon ringde mig erbjöd hon 20.500 i månaden, exklusive OB. Nu undrar jag vad man kan räkna med för löneutveckling om allt går väl och jag fortsätter inom kriminalvården efter sommaren. På henne lät det som att det inte alls lät omöjligt med en fortsättning om båda parterna är nöjda.

Efter sommaren kommer jag få gå som behovsanställd under hela hösten i stort sett. Sen gäller det att söka in till kriminalvårdens utbildning runt oktober och hoppas på det bästa, utbildningen börjar i Januari och är på 28 veckor. Är jag helt ute och cyklar om jag tar lite för givet att ingångslönen efter utbildning bör vara 22.500+? Om en sommarjobbare kan få 22.500 som mest borde väl rimligtvis en som gått deras egna utbildning med 7 månaders relevant yrkeserfarenhet få mer än så?

Tacksam för svar!
Citera
2011-04-29, 23:03
Medlem
BadCops avatar
Vad blir det i timmen? Vore intressant att veta och jämföra med hur det är här i USA - Mellanvästern. Våra "nya" kriminalvårdare (CO) ligger på omkring 15 dollar per timme som ingångslön och vid befodran från CO till korpral (corporal) stiger lönen till omkring $16.75/timme vilket väl blir ungefär 100 riksdaler med gällande valutaläge.
Citera
2011-04-29, 23:05
Medlem
Hajstryparens avatar
20.500:- delat på 165 blir 124,24. Sen är det lite OB på det också, ingen aning om hur mycket. Så det -30% i skatt.
Citera
2011-04-29, 23:14
Medlem
kommer du må bra av att tillbringa ditt liv på ett fängelse och leva med att låsa in folk och beröva dom deras frihet?
Citera
2011-04-29, 23:25
Medlem
BadCops avatar
Jo, OB förstås. När jag började och var vanlig CO hade vi som jobbade nattpass 60 cent extra i timmen. Då jobbade man klockan 2200 till 0600. Eller 2150 till 0600 rättare sagt då 10 minuter för "roll call" tillkommer.

Hur funkar det med övertid i Sverige? Vi har 1.5 gånger den vanliga lönen om man jobbar över. I snitt jobbade jag en extra dag per varannan vecka under mina första år eftersom vi hade (och fortfarande har) personalbrist. Numera jobbar jag vanligen dagtid och inte alls lika mycket övertid även om det blir en dag extra då och då. Speciellt på "röda" dagar då det lägger till en ytterligare bonus för oss. Exempelvis jobbade jag extra förra julen. Enbart för att jobba på juldagen (som andra röda dagar) får vi 1.5 gånger normala lönen. Jobbar man dessutom över får man 2.5 gånger normala lönen på övertidstimmarna. Så för 16 timmars jobb under en dag fick jag betalt för 32 timmar och det är ju inte helt fel!

Till maaac: det är ju dock domstolarna som berövar folk som döms för brott deras frihet, inte vi som arbetar på fängelser. Men det är helt klart att det här jobbet inte passar alla.
Citera
2011-04-29, 23:32
Medlem
Ja, alltså folk komme ju direkt misstolka mitt inlägg och komma med frågor som "tycker du att man inte ska få något straff när man begår brott"
Jo självklart tycker jag det men jag personligen skulle inte känna mig nöjd med min livslott om jag dagarna i ända höll folk inlåsta
Citera
2011-04-29, 23:51
Medlem
BadCops avatar
Hoppas detta inte blir för mycket OT.

Som sagt är det här jobbet inte ett vettigt val för alla. Nu vet jag inte hur det är i Sverige men här gör vi en hel del mer än att bara hålla folk inlåsta. Vi jobbar en del med rehabiliterande åtgärder och det lär man göra i mycket högre utsträckning i svenska fängelser. Sen finns det mycket mer olika jobb att göra på ett fängelse än kriminalvårdare. Jag jobbar till exempel till största delen med att utreda brott som begås inne på de delstatliga fängelser där jag bor. Brott som begås av både intagna och anställda - sorgligt nog.

Ungefär hälften av vår personal jobbar med "custody" alltså det som brukar kallas plit/vakt/guard. Jag kan tänka mig att inom den svenska kriminalvården är det en större andel som jobbar med annat än custody/säkerhet.
Citera
2011-04-30, 06:56
Medlem
Hajstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCop
Jo, OB förstås. När jag började och var vanlig CO hade vi som jobbade nattpass 60 cent extra i timmen. Då jobbade man klockan 2200 till 0600. Eller 2150 till 0600 rättare sagt då 10 minuter för "roll call" tillkommer.

Hur funkar det med övertid i Sverige? Vi har 1.5 gånger den vanliga lönen om man jobbar över. I snitt jobbade jag en extra dag per varannan vecka under mina första år eftersom vi hade (och fortfarande har) personalbrist. Numera jobbar jag vanligen dagtid och inte alls lika mycket övertid även om det blir en dag extra då och då. Speciellt på "röda" dagar då det lägger till en ytterligare bonus för oss. Exempelvis jobbade jag extra förra julen. Enbart för att jobba på juldagen (som andra röda dagar) får vi 1.5 gånger normala lönen. Jobbar man dessutom över får man 2.5 gånger normala lönen på övertidstimmarna. Så för 16 timmars jobb under en dag fick jag betalt för 32 timmar och det är ju inte helt fel!

Till maaac: det är ju dock domstolarna som berövar folk som döms för brott deras frihet, inte vi som arbetar på fängelser. Men det är helt klart att det här jobbet inte passar alla.

Nu under sommaren kommer jag bara jobba förmiddag/eftermiddag, nattskiften får enbart rutinerade killar/tjejer göra då det är viktigt att kunna alla utrymningsrutiner osv. Det stör mig inte alls i och för sig, jag jobbade natt i 4 år och det är inget som jag är jättesugen på att gå tillbaka till.

Som jag har förstått det så kommer det finnas möjlighet till övertid om man skulle vilja, annars så är det bara om något skulle inträffa precis innan man ska gå av sitt pass. Vid övertid har man 100% extra, skulle man jobba övertid på julafton eller annan storhelg så är det 100% + storhelgsOB (som jag inte har en aning om vad det är på).
Citera
2011-04-30, 07:03
Medlem
Hajstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maaac
Ja, alltså folk komme ju direkt misstolka mitt inlägg och komma med frågor som "tycker du att man inte ska få något straff när man begår brott"
Jo självklart tycker jag det men jag personligen skulle inte känna mig nöjd med min livslott om jag dagarna i ända höll folk inlåsta

Jag förstår hur du menar. Men som Badcop skriver så ligger inte fokus på att "nu ska han vara inlåst och få livet till ett rent helvete så länge han är här". Anledningen till att jag väljer detta som yrke är att jag började som väktare 2006, jag valde det yrket för att jag trodde att man faktiskt fick hjälpa folk. Tyvärr var man enbart företagets hora och sprang och ryckte i samma dörrar varje natt. Många av mina barndomsvänner (som jag nu på sin höjd har sporadisk kontakt med, hej hej på stan typ) sitter eller har suttit. Hade jag gjort några val åt det andra hållet hade jag också gjort det med största sannolikhet.

Jag vet hur det börjar och var det slutar. Därför tror jag, kanske lite naivt, att jag faktiskt kan tillföra något till kriminalvården. Och förhoppningsvis kan jag nå fram till någon som avtjänar sitt straff, om bara en på 100 väljer att räta ut sitt liv p.g.a mig så är det en bra siffra för mig.

Men visst, det är inget svensson jobb. Det krävs lite alfahanneegenskaper. Att ha ett bra pokerface är A och O, vara lugn och trygg i sig själv samtidigt som man är auktoritär på ett inte provocerande vis är en fin balansgång. Kommer bli en väldigt lärorik sommar.

OnT: Ingen som har någon inblick i lönerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in