Har ett riktigt guldkorn sen helgen:
Extraknäckte lite igår på Willys i söndags (studerar vanligvis så jobbar väl där ett par gånger i månaden). Det var påskdagen och vädret har ju som bekant varit strålande, så köttdisken hade börjat sina mot kvällen när en kvinna kommer in och ska ha grillkött. Det må vara dåligt av oss att inte ha tillräckligt med varor, men kundens reaktion är så mycket värre:
Kund: Men varför finns det inga grillskivor här? (Fullt normal fråga, det är ju faktiskt slut)
Jag: Det är tyvärr så att vi inte räknat med detta vackra väder, så tyvärr så har vi inga såna kvar.
Kund: Det var ju dåligt.
Jag: Jo, visst är det synd, jag beklagar.
(Här brukar de flesta kunder muttra lite surt och gå därifrån, men icke...)
Kund: Kan du inte kolla efter på lagret då?
Jag: Jag kan garantera dig att det inte finns några där.
Kund: Kan du inte kolla ändå? Jag trodde det var bra service i denna butiken..
Jag: (Försöker hålla en god min och trevlig ton) Det fanns inga för 3 timmar sen så det finns med säkerhet inga nu heller.
Kund: Men vet du vart man kan få tag på grillskivor då?
Jag: Mja, både Konsum och Ica brukar ha faktiskt - de ligger bara nån kilometer bort.
Kund: Okej, vet du om det finns kvar där då?
Jag: Jag har faktiskt ingen aning...
Kund: Men du jobbar ju i affär, har du inte koll på konkurrenterna? (Vad svarar man på detta? Trodde först att hon skämtade med mig)
Jag: Nej, men du kan ju alltid åka bort och kolla.
Kund: Okej. Vet du hur länge de har öppet?
Jag: Båda har öppet till åtta på söndagar vanligtvis.
Kund: Ja det vet jag väl! ( Hon börjar bli riktigt snäsig här) Jag menade ju självklart om du visste deras påsköppettider, det är ju påskdagen idag!
Jag: Nej, det har jag verkligen ingen aning om.
Kund: Du verkar inte ha någon koll alls du. Ett under att du får jobba kvar här. Och så dålig service! Jag ska då ALDRIG handla på Ica mer.
( Notera att det är en Willysbutik hon är inne i)
När man möter såna människor är jag glad att jag utbildar mig till något där man slipper handskas med kunder som är såna idioter.