2011-04-21, 12:23
Medlem
Bongmons avatar
Vårat språk och uttal är såpass olika att det lätt händer såna här fel.

Samma sätt som domflesta invandrare inte kan utala våra vokaler rätt.
Är själv ganska trött på o bli tilltalad med o itället för u.
Citera
2011-04-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandraren
Varje gång jag hör en svensk säga dessa namn så kan jag inget annat göra en facepalm. Det finns inget namn som heter "Achmed" eller "Machmoud" med något CH-ljud som ni sätter in. Problemet är att ni Svenssons inte kan uttala H:et i dessa namn (de uttalas lite djupare än ett vanligt H, längre in i munnen kommer lätet ifrån) utan på något efterblivet magiskt vis får det till CH. Detta är för mig lika ologiskt som att kineser inte kan säga R. När ni svennar försöker säga Ahmed säger ni antingen Amed eller Achmed. Ni betonar nästan ALDRIG H:et. Ni kan inte betona H:et som det ska betonas. Och det värsta är när ni hör andra svennar säga Machmoud och Achmed, och sedan tror att det är så namnet faktiskt ska uttalas.

Och så stavar ni det så också! Det finns fan trådar med dessa namn i rubriken på fullt allvar!

Såhär uttalas Mahmoud: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ejad_Clean.ogg

Försök att säga Mahmoud, inte Mamoud eller Machmoud, och säg till om ni får till det.

Hur jävla svårt ska det vara? Är H ett så främmande läte för er? Varför har ni det så jävla svårt att säga detta ord?
Hur många av er var medvetna om detta fel och att detta ofta stavas "Machmoud" utav vissa idioter vilket är helt felaktigt? Hur många av er visste att det båda stavas och uttalas som på ljudklippet jag länkade?

Alla korkade inlägg som "Lär er snacka svenska först" och dylikt OT kommer att rapporteras. Samtliga av dessa skitinlägg kommer att rapporteras.
Det är inte OT att påpeka att vi uttalar era namn hur vi vill på svenska. Det är normalt att namn byter uttal på olika språk, så är det i alla språk. Så i fortsättningen får du nog fortsätta vänja dig vid att folk spottar när de uttalar ditt namn Accccchhhhmet
Citera
2011-04-21, 13:03
Medlem
Jag säger "Achmed" för att jag alltid gjort det, och att det är det enklaste sättet att uttala namnet på för en svensktalande. Jag tror jag vet hur det korrekta uttalet är, men jag orkar inte tänka på oviktigt uttal varje gång jag ska säga någons namn. Huvudsaken är att det framgår vilket namnet är. Sen om man uttalar det "Ahmed" eller "Achmed" är oviktigt för mig.
Citera
2011-04-21, 13:13
Medlem
Elwisps avatar
Jag känner en kille vars namn uttalas "Achmed".
Citera
2011-04-21, 13:22
Medlem
JoliQuZs avatar
Många uttalar namnen fel med flit bara för att trycka ner.
Citera
2011-04-21, 13:27
Medlem
Fnordss avatar
Jisses vilket broplem, du får väl ringa bolisen. Säg samtidigt till att de ska ta med sig alla inflyttade som inte klarar att skilja på "b" och "p".
Citera
2011-04-21, 13:29
Medlem
Aenims avatar
När alla invandrare behärskar grav accent och kan uttala alla svenska vokaler(speciellt ö och y) rätt så lovar jag att jag ska försöka uttala Ahmed rätt.
Citera
2011-04-21, 13:37
Medlem
Det är väll lite olika också från person till person, Vissa uttalar ju sitt namn ACH.. och andra AH...
alltså CH eller H ljud.

Sen om man nu stör sig så mycket på att vi nu uttalar namnen fel.. ta då bort C:et som ändå inte används. för VI uttalar ofta med CH ljud
Citera
2011-04-21, 13:41
Bannlyst
Har också märkt det

Dessa bokstäver har svenskar problem med ج ح خ (ghi, hä, khä)
Citera
2011-04-21, 14:22
Medlem
dhimmis avatar
Ingen som inte har svenska som modersmål har någonsin uttalat mitt namn rätt.

Sen förstår jag inte varför jag ska lära mig arabiska namn, det finns finska, albanska, persiska, spanska, etiopiska, kinesiska, ryska, judiska namn som jag inte uttalar rätt. Men jag talar svenska och umgås inte med araber.

Oväntat förresten att det var just en arab som krävde att jag ska uttala dessa namn rätt.

Flytta tillbaka till din öken om du vill att dina namn ska uttalas rätt.
Citera
2011-04-21, 15:27
Medlem
Otroligt simpelt att utala arabnamn men självaste arabspråket är ganska gäggigt att det oftast blir svårt att höra. Många araber har även hes röst av någon anledning och skapar själva lite "CH" ljud när dom pratar. Men i grund och botten så säger man Mahmud med ett stumt h och stoppar tungen i halsen så blir det aslätt, eller varför inte Mähmud. Ähmed. lite som att säga äsch.

Men ja, varför klaga på andra när man ni inte ens är i närheten att vara bättre själv?
Citera
2011-04-21, 15:47
Medlem
jdecesares avatar
Jag kan förstå den muntliga språkförbistringen men förbannar mig över den skriftliga. Fantastiskt många stavar namn som Ahmed och Mahmoud precis som de uttalar dem, alltså Achmed och Machmoud. Den svenska analfabetismen är fan skrämmande. Jag vill dock lägga stor vikt vid att jag självklart tycker att det är lika fruktansvärt med svenskar som inte kan stava svenska namn och ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in