2011-04-19, 20:23
Medlem
hitchmemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampara
?

Du säger glatt! -Kom ihåg, jag älskar dig som min broder/syster i mänskligheten.

Du kan svara båda eller höger eller vänster eller jag tar inte i den jag älskar som min broder/syster?

Det kan inte vara svårt! Är du konvertit till någon särskild religion eller vanlig dödlig?
Citera
2011-04-19, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hitchmemo
Du säger glatt! -Kom ihåg, jag älskar dig som min broder/syster i mänskligheten.

Du kan svara båda eller höger eller vänster eller jag tar inte i den jag älskar som min broder/syster?

Det kan inte vara svårt! Är du konvertit till någon särskild religion eller vanlig dödlig?

Jag vet inte vad du babblar om, men jag ska inte smeka någon.

Jag är dödlig, ja. Och troende.
Citera
2011-04-19, 21:20
Medlem
hitchmemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampara
Jag vet inte vad du babblar om, men jag ska inte smeka någon.

Jag är dödlig, ja. Och troende.

Njå, men frågan var också konvertit till någon särskild religion?

Jag själv är icketroende och använder båda händerna. Svårt för dig att svara?
Citera
2011-07-10, 18:44
Medlem
Laislas avatar
Folk har ju försökt med alla möjliga alternativ i debatterna till varför man inte borde tro på Gud - men jag tror i alla fall!

En som är med i debatten om Gud är R. Dawkins. Jag rekommenderar dig att läsa hans bok; Illusionen om Gud. Den är super
Citera
2011-07-12, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Men vad finns det egentligen för anledningar som skulle kunna få just dig att sluta tro på Gud? För min del så vet jag faktiskt inte - jag kan inte komma på en enda sak! !
Jag växte inte upp i ett religiöst hem, fick religionen genom skolan och som ett beslut jag tog själv. Men den satt ganska löst... Det var inte lätt att bara bestämma sig för att "nu tror jag!". Min tro vacklade till ordentligt för ungefär 5 år sen

Min mamma tog livet av sig genom att dränka sig, efter många år med konstiga symptom och sjukdomar. Jag hade väldigt svårt att acceptera att Gud inte kunnat hjälpa henne, skuldkänslor över mitt eget beteende mot henne medan hon var i livet...

Och slutligen bibelns inställning att självmord gör att man utesluts från återuppståndelse och alla kristendomens löften. Jag frågade min präst i min kyrka i England om detta. Han såg lite ledsen ut och sa "jag tror du redan vet svaret..." Jag orkade inte ens lyssna vidare.

Dessutom så gjordes begravningen av en kvinnlig präst i Sv. Kyrkan som visserligen var en god talare men hade sämre koll på bibeln än vad jag själv har. Sv Kyrkan är knappt kristen alls längre. Jag tyckte inte att hon kändes som en riktig präst som representerade den kristendom som jag tror på.

Kände mig skittrött på kristendomen och besviken på Gud.
Tog nog två år att hitta tron igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Laisla
En som är med i debatten om Gud är R. Dawkins. Jag rekommenderar dig att läsa hans bok; Illusionen om Gud. Den är super
Men har du lyssnat på Dawkins debattera?
Han har ett PERSONLIGT AGG till religion och kristendomen speciellt. Något hände i hans barndom, det erkänner han själv. Han är ganska arrogant och otrevlig och böjer fakta och uttallanden för att stämma med hans argument och hypoteser.
Senast redigerad av martienne 2011-07-12 kl. 22:25.
Citera
2011-07-20, 23:00
Medlem
Allvetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeurmind82
Det roliga är att jag kan sätta 500 spänn på att alla dessa människor som inte tror på Gud, när de verkligen är i en knivig situation så kommer de att be till Gud eller åtminstone säga "Herregud". När något fasansfullt händer dem eller är påväg att hända dem, de håller på att dö eller någon liknande situation. Varför är ni så jävla hycklande människor? Helt ärligt. Om Ni inte tror på Gud så fine, men varför ska ni hela tiden försöka övertyga andra som tror på Gud att Gud inte existerar? Jag tycker bara synd om er och hoppas på det bästa för Er.

Peace and Love

Verkligen bra tänkt av dig där. Med det där tänket så påstår du att "den där fittan som rånade banken"... Du kanske förstår vart jag är på väg? Eller tror du på fullaste allvar att det var ett kvinnligt könsorgan som var rånare?
Eller var det kanske ett uttryck? Skriker jag "herregud", så är det, iaf för min del, ett uttryck.
Citera
2011-07-20, 23:17
Medlem
Allvetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indianasoulman
Om något brutalt hade hänt mig hade jag bara tänkt att det är en del av livet, jag vet att Allah inte vill mig ont. Saker som inträffar negativa eller positiva är examinationer här i livet.

OT, eller så har du precis satt dig i en jobbig situation. Antingen är "Allah" som du nämner nån polare, eller åtminstone en människa. Och isf är det OT. Är "Allah" gud, så undrar jag hur i h*****e du kan VETA att han inte vill dig ont, när du aldrig fått ett enda bevis för att han ens finns? Eller?
Citera
2011-07-21, 00:30
Medlem
Allvetares avatar
Jag har EXAKT lika mycket kunskap om "gud" som ni troende har. Nämligen INGEN kunskap. Det kan man ganska lätt konstatera. Eller hur? Den intressanta frågan är väl ändå varför vi är så otroligt olika i hur vi väljer att tolka den "kunskapen". Det borde väl ligga i Erat intresse också, att försöka få fram bevis för Er teori? INGEN person el. varelse eller något annat har lyckats med att få fram ETT enda bevis. Eller ens något som pekar åt det hållet. Vi har inte heller kunnat bevisa att det INTE är så, eftersom det är omöjligt. Att många troende anv. det som argument, tycker jag tyder på bristande intelligens. Vi skulle kunna använda samma argument och be Er att bevisa att det INTE är en "icke-gud" som "skapat" världen och allt... Idiotiskt.

Troendes sökande efter belägg för sin teori har kammat noll.
Icketroendes sökande efter belägg har gett en hel del.
Jag påstår inte att NÅGON av teorierna är BEVISAD. Men är det inte mer LOGISKT att leva efter de icketroendes teori? Där finns det ju iaf NÅGOT som styrker det som påstås.
Håller du inte med så hävdar jag bestämt att du är fruktansvärt ointelligent. Eller så vet du helt enkelt inte vad logik betyder. Om fallet är så, så råder jag dig att ta reda på det. Sen kan du läsa detta inlägg igen. Efter att du läst det igen, så kan vi lätt avgöra hur det ligger till. Antingen är du ointelligent, eller så byter du sida när du förstår att logiken saknas hos de troende.

Tack för mig.
Citera
2011-07-21, 00:51
Medlem
Allvetares avatar
Vad duktiga ni har varit mina troende barn. Stått upp för Er övertygelse i vått och torrt. Förbered Er nu, för en händelse i Era liv ni sent kommer glömma. Ni får här och nu veta sanningen om Herren. Drick Erat vin. Ät Erat kex. Och skåda fortsättningen på denna text. Er tid av undran är över, mina barn. JAG ÄR ER GUD! DET ÄR DEN ENDA SANNINGEN. Och för Er som FORTFARANDE hyser tvivel, så har jag BELÄGG för detta. Det ni nu kommer läsa, är ett STARKT argument för att sluta tvivla:

NU kanske de icke-troende till slut förstår att jag finns. Vilken härlig dag, mina barn.
Senast redigerad av Allvetare 2011-07-21 kl. 01:17.
Citera
2011-07-21, 09:41
Medlem
hirolaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
Men har du lyssnat på Dawkins debattera?
Han har ett PERSONLIGT AGG till religion och kristendomen speciellt. Något hände i hans barndom, det erkänner han själv. Han är ganska arrogant och otrevlig och böjer fakta och uttallanden för att stämma med hans argument och hypoteser.

Utveckla gärna detta. Jag har lysnnat på en del han sagt och känner inte igen något av det du säger. Jag tycker snarare han är fruktansvärt tålmodig när han pratar med religiösa, och saklig när han pratar i övrigt. Jag är väldigt intresserad av något exempel. När tycker du han är otrevligt? När böjer han fakta?
Citera
2011-07-23, 15:22
Medlem
Om Megan Fox komm framm till mig och sa att jag fick ha henne som tjej om jag slutade tro, nej men vet inte riktigt jag är uppväxt som muslim (mamma väldigt troende och pappa ganska troende och syskon som är troende men ända som liten har jag altid varlit lite skeptisk angående Islam, Kristendomen och Judendommen, hur som helst så har jag alltid trott på Gud jag tycker inte det ska behöva finnar mer föklaring än att han skapade jorden och människan men vissa väljer att tro på bigbang och sånt bara? men jag tror inte det finns något som skulle få mig att sluta tro på han men vet av att det finns många människor som säger att jorden skulle inte sett ut som den gör om Gud styrded en mot rätvissa osv
Citera
2011-07-23, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Men vad finns det egentligen för anledningar som skulle kunna få just dig att sluta tro på Gud?
Bra fråga! Jag själv är katolik. Min släkt är ateistisk, så jag döptes aldrig som barn utan det var ett eget initiativ jag tog som tonåring. (Idag är jag 23 år.) Jag vet inte riktigt vad som skulle få mig att "sluta tro på Gud". Man kan väl likna det vid havet; hur stormigt det än kan vara på ytan så vilar havet lugnt ju närmare botten man når. Det vilar en tillförsikt hos mig, precis som att man inte ser solen bakom molnen men du vet att den finns där, och det är pga denna som du beror. Människan är beroende av Gud, även de - och kanske speciellt de - som inte tror på honom. Som sagt så vet jag inte vad som skulle få mig att sluta tro, men det är heller inget jag funderar särskilt mycket över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in