Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Men vad finns det egentligen för anledningar som skulle kunna få just dig att sluta tro på Gud? För min del så vet jag faktiskt inte - jag kan inte komma på en enda sak! !
Jag växte inte upp i ett religiöst hem, fick religionen genom skolan och som ett beslut jag tog själv. Men den satt ganska löst... Det var inte lätt att bara bestämma sig för att "nu tror jag!". Min tro vacklade till ordentligt för ungefär 5 år sen
Min mamma tog livet av sig genom att dränka sig, efter många år med konstiga symptom och sjukdomar. Jag hade väldigt svårt att acceptera att Gud inte kunnat hjälpa henne, skuldkänslor över mitt eget beteende mot henne medan hon var i livet...
Och slutligen bibelns inställning att självmord gör att man utesluts från återuppståndelse och alla kristendomens löften. Jag frågade min präst i min kyrka i England om detta. Han såg lite ledsen ut och sa "jag tror du redan vet svaret..." Jag orkade inte ens lyssna vidare.
Dessutom så gjordes begravningen av en kvinnlig präst i Sv. Kyrkan som visserligen var en god talare men hade sämre koll på bibeln än vad jag själv har. Sv Kyrkan är knappt kristen alls längre. Jag tyckte inte att hon kändes som en riktig präst som representerade den kristendom som jag tror på.
Kände mig skittrött på kristendomen och besviken på Gud.
Tog nog två år att hitta tron igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Laisla
En som är med i debatten om Gud är R. Dawkins. Jag rekommenderar dig att läsa hans bok; Illusionen om Gud. Den är super

Men har du lyssnat på Dawkins debattera?
Han har ett PERSONLIGT AGG till religion och kristendomen speciellt. Något hände i hans barndom, det erkänner han själv. Han är ganska arrogant och otrevlig och böjer fakta och uttallanden för att stämma med hans argument och hypoteser.