Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Förljugen bild? Men människa, ni startade ett krig i Slovenien, Kroatien, Bosnien och senare även Kosovo. Världen såg vilka hemskheter den serbiska armén begick framför allt i BiH, samma sak höll på att hända i Kosovo där alla från barn till kvinnor blev mördade.
Vad kunde omvärlden göra förutom att bomba Belgrad och sätta stopp för detta? Man varnade ju Milosevic om och om igen och som sagt ville man ju inte att ännu ett folkmord skulle begås. Återigen var det ju fel att civila fick lida men jag tror man helt enkelt inte hade ett annat val.
Jag vet att både albaner och bosniaker också begick krigsbrott men det var trots allt serberna som startade kriget och antalet krigsbrott som albanerna och bosniakerna har gjort kan inte jämföras med antalet som serberna stod för.
Den serbiska nationalismen var ju ett problem under 90talet
Vad kunde omvärlden göra förutom att bomba Belgrad och sätta stopp för detta? Man varnade ju Milosevic om och om igen och som sagt ville man ju inte att ännu ett folkmord skulle begås. Återigen var det ju fel att civila fick lida men jag tror man helt enkelt inte hade ett annat val.
Jag vet att både albaner och bosniaker också begick krigsbrott men det var trots allt serberna som startade kriget och antalet krigsbrott som albanerna och bosniakerna har gjort kan inte jämföras med antalet som serberna stod för.
Den serbiska nationalismen var ju ett problem under 90talet
USA/NATO använde er bosniaker och albaner som redskap; målet var att splittra Serbien och establera Kosovo som en icke-serbisk nationalstat, eftersom det föll i deras intresse att bekämpa bland annat slavisk pan-nationalism (NATO agerar aldrig objektivt eller oberoende). Motattackerna mot civila serber var förödande för det serbiska folket, vilka är det folk som fått lida mest under denna konflikt (I Kosovo liksom i Serbien) rent konsekvensmässigt - inte minst på grund av EU's subjektiva agerande. NATO hade ingen legitim rätt att bomba Serbien, eftersom man inte opponerade regimen i sig, men folket. Man ignorerade till och med FN's framföranden, och angrep serberna aggressivt och terroristiskt.
Man använde sig vidare av bland annat klusterbomber, något som ni annars brukar vara så strikt emot. USA's agerande bekämpade snarare än befrämjade freden.
NATO's agerande var ingen fredsaktion - det var en militär maktkamp som resulterade i krigsförbrytelser. Att Serbien begick vedervärdiga brott förnekar jag inte, men jag motsäger mig däremot NATO, EU och USA's agerande.
"Yugoslavia was the only country in Eastern Europe that would not dismantle its welfare state and public sector economy. It was the only one that did not beg for entry into NATO. It was - and what's left of it, still is - charting an independent course not in keeping with the New World Order.”
- Michael Parenti
Serbisk nationalism har aldrig varit ett problem i sig, liksom albansk eller bosnisk nationalism aldrig varit ett problem per def.