Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Men se då till att inte skaffa dig karies. Det är inte tandläkaren som ser till att du får karies. Man kan aldrig få hål i en ren tand, det är fakta.
Vilken tur för tandläkarna då att få personer håller sina tänder i absolut toppskick.
Citat:
En lagning är alltid en försämring av tanden, att laga en 8a buccalt är inte någon bra behandling.
Förstår inte varför det skulle vara någon skillnad på en 7:a och en 8:a, att kariesrisken är något förhöjd längst in i munnen ser inte jag som ett bra skäl.
Men jag vet, folk skiter i sina visdomständer för det är normaliserat att ta bort dom.
För vem mer än jag sitter och hemmafoskar om hurvida extrahering av visdomständer verkligen är nödvändig?
Citat:
Vad vill du tandläkaren ska göra med ditt blottade dentin?
Använda
state of the art- och framstående ny teknik, såklart?
Bl a. har jag läst om att man kan lägga en "plasthinna" över det blottade området för att skydda det eller operera tandköttet, men det sistnämda blev visst sällan bra.
Citat:
varför får du så mycket karies? Vilket ansvar har du för dina tänder?
Jag tar inte mitt ansvar, jag räknar istället med att tandläkarna mot betalning ska använda sin expertis och all tillgänglig vetenskap, för att laga mina tänder.
Citat:
Finns en bra behandling för initialkaries på blottat dentin och det är 8% tennfluorid, tyvärr svartnar rotytan sen vilket inte är så uppskattat.
Noterat.