2011-04-06, 07:22
Medlem
dirnas avatar
Om du inte hittar priser på nätet kan du alltid ringa företaget.
Citera
2011-04-06, 08:31
Medlem
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det var men oftast brukar stora affärer inte räkna ut påslag och sånt där för varje enstaka produkt utan i många fall räknar de ut något slags genomsnittspåslag.
Så de säljer några saker med förlust eller mkt liten vinst och andra med hög vinst och i längden går det ändå jämnt ut.
Citera
2011-04-07, 16:36
Medlem
plaskets avatar
Gelègodis från tex. Haribo, Bubs, Asba, Skånekonfektyrer osv. kan man ofta köpa för
26.90:- kg till 31.90:- kg . Geisha och Fazers övriga choklad kostar mer än det dubbla och säljs ofta med förlust.
Citera
2011-04-07, 19:49
Bannlyst
hade en turre i gbg som sålde lösgodis för 2 kr/hg
Citera
2011-04-07, 21:36
Medlem
granitblocks avatar
Där jag bor är priserna lite varierade men ska försöka rabbla upp några.

ICA 5,90kr/hg.
Konsum 7,90kr/hg.
Willys något billigare än ICA.
Lidl ca. 4,90kr/hg (gammalt och segt godis+dåligt utbud).
Diverse turkkiosker 3-7kr/hg.

Jag bor i en lite större stad.

Det känns absolut som att det är Konsum som tar hem den stora potten i intäkter för försäljning av lösviktsgodis eller har dem bara ett skyhögt inköpspris? någon som sitter på svaret?
Citera
2011-04-07, 22:05
Medlem
Ko.i.kukens avatar
inköpspriset ligger på ~40 kr/kg
anledningen till att vissa butiker lägger priset under inköpspris eller ungefär samma är lockpriser dvs. butiken skyltar med att godiset kostar ex 3:90/hg och köpa andra saker som man går med vinst på
Citera
2011-04-08, 22:59
Medlem
ja-a... förra året sålde Ica Maxi lösgodis för 29:90kr/kg fast man fick bara handla 2kg /per hushåll men det var ju bara gå o handla flera gånger :P... och då om jag minns rätt så var det karamellkungens egna "konsulter" som var där och tog hand om godiset.
Citera
2011-04-09, 01:28
Medlem
soers avatar
Klart du inte kommer få veta exakt vad olika affärer har förhandlat till sig för pris, det är ju sådant man gärna håller hemligt för konkurrensens skull.

Du får också komma ihåg att om en stor kedja helt plötsligt är jättebillig på en produkt så är det inte säkert att de tjänar några pengar på just den produkten. Man har en lockvara för att locka in dig till affären och eftersom du då kommer göra din storhandling där så tjänar man pengar på allt annat du köper. Det man förlorar på gungorna tar man in på karusellerna helt enkelt.

Lösgodis är ett typexempel på lockvara, gärna inför påsk. Runt midsommar kan det vara jordgubbar eller färskpotatis, jag har sett ett kilo färskpotatis för 50 öre (max 2 kg per kund) på ICA Maxi och då är det ju uppenbart att de förmodligen går back på potatisen men eftersom man köper även sill, jordgubbar och allt annat inför midsommar där istället för på Coop Forum så tjänar ICA totalt sett på att nästan ge bort potatisen. För femton år sedan var det ofta läsk på back som användes som lockvara (en drickaback för 9,90 + pant vid köp av andra varor för minst 100 kr) men idag är det väl få som köper läsk på 33 cl glasflaskor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in