2011-04-05, 14:14
Medlem
Wankawankas avatar
Tjenare

Har suttit nu ett par dagar och letat efter bank/företag som ger ut kreditkort till CSN studenter

Hittat:

okq8.se
nordea

Okq8 väntar jag på brev ifrån, och nordea väntar jag på få tillbaka svar om dom beviljar min kredit, valt 20 000kr

Och det är just den summan jag letar efter, anledning för just kreditkort lockar och inte ett lån är bara för dom flesta med kredit brukar ge 30+ dagar räntefritt om man sätter tillbaka pengarna

Någon som vet något annat bra ställe jag kan prova söka kredit hos?

Är 20+, har aldrig jobbat och lever på mitt CSN + bostadsbidrag på papperna, även tittat swedbank men verkar som man kan ansöka om 10 000kr bara :-/, och alla andra företag har jobbiga 100-120k årsinkomst lr fast anställning krav , att dom kan ge mig kredit på 20 000 minst är väldigt viktigt!

Mvh W
Citera
2011-04-05, 14:22
Medlem
Gullesnuttans avatar
Mecenat Mastercard är enbart till för studenter. Dock är max kreditgräns 15.000. Hoppas det kan vara till någon hjälp

http://www.mecenat.se/mastercard/?ga=mmc_startsidan
Citera
2011-04-05, 14:59
Medlem
Jag har swedbank kredit 10k. Jag är dock nyfiken: varför ska man ha ett kreditkort på 10-20k när man bara har en inkomst på ~2 500?

(jag använder inte mitt kreditkort, kunde inte väljas bort)
Citera
2011-04-05, 15:17
Medlem
Wankawankas avatar
Hum, precis varit nere på Swedbank och provat ansöka, blev tyvärr inget för jag hade ingen extra inkomst vid sidan om eller något ifrån förra året

Så ringde Nordea nu precis som jag ansökte över internet igår, så sa telefonisten samma där, att dom också vill att man får in något vid sidan om :-/

Riktigt tråkigt,

Man kanske ska ge sig in på ett lån istället?

Någon som har tips på bra företag som lånar ut pengar till studenter?, har då dvs inget vid sidan om, hade inget förra året, hade inget ens CSN förra året.

Tack för hjälpen! :-)
Citera
2011-04-05, 15:24
Medlem
Wankawankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullesnuttan
Mecenat Mastercard är enbart till för studenter. Dock är max kreditgräns 15.000. Hoppas det kan vara till någon hjälp

http://www.mecenat.se/mastercard/?ga=mmc_startsidan

Vem kan få ett Mecenat MasterCard?
Grundkraven för att ansöka om ett Mecenat MasterCard är att du har ett Mecenatkort, har fyllt 20 år, har en årsinkomst utöver studiemedel på 125 000 kr/år om du i eget boende (60 000 kr/år om du bor hos föräldrar) samt inte har några betalningsanmärkningar. Studenter kan ansöka om en köp- och kreditgräns från 5 000 upp till 15 000 kr.

En sedvanlig kreditprövning görs på varje ansökan och EnterCard som är kreditgivare tar ett beslut om kreditnivån.

Tråkigt värre :-(
Citera
2011-04-05, 15:27
Medlem
Conceptions avatar
Varför behöver du pengar? Vad ska du använda dem till?
Citera
2011-04-05, 15:53
Medlem
Wankawankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför behöver du pengar? Vad ska du använda dem till?

Spelar det någon större roll vad det skall andvändas till när jag lånar dom?
Citera
2011-04-05, 15:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankawanka
Spelar det någon större roll vad det skall andvändas till när jag lånar dom?

Ja det gör det. Beroende på vad pengarna ska användas till så går det få mer eller mindre förmånliga lån.

Ska du använda dem till onödiga saker är du bara dum i huvudet. Fattar du hur ränta fungerar?
Citera
2011-04-05, 16:04
Medlem
Citat:
Hum, precis varit nere på Swedbank och provat ansöka, blev tyvärr inget för jag hade ingen extra inkomst vid sidan om eller något ifrån förra året
Jag hade 10k i inkomst förra året och i år runt 8 k... Ändå fick jag kreditkort..
http://www.swedbank.se/privat/ung-oc...ande/index.htm
"Kort och kredit"
Citera
2011-04-05, 16:11
Medlem
Wankawankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Jag hade 10k i inkomst förra året och i år runt 8 k... Ändå fick jag kreditkort..
http://www.swedbank.se/privat/ung-oc...ande/index.htm
"Kort och kredit"

Tydligen är det nya regler inlagda att dom vill ha ngt vid sidan om

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ja det gör det. Beroende på vad pengarna ska användas till så går det få mer eller mindre förmånliga lån.

Ska du använda dem till onödiga saker är du bara dum i huvudet. Fattar du hur ränta fungerar?

Onödiga saker kan jag inte säga, men vissa skulle väl säga att jag är dum i huvudet ifall dom visste :-), mycket väl medveten om hurdan räntorna funkar osv.

Gaaaaah!, kör alla dessa dumma regerln att man ska ha något vid sidan om som studerande? :-/
Citera
2011-04-05, 17:52
Medlem
Citat:
Tydligen är det nya regler inlagda att dom vill ha ngt vid sidan om
Står inget om det på deras sida. Säker på att du inte bara råkade ut för en dryg bankman? Gå dit igen och prata med någon annan!
Det enda de kräver är att csn-pengarna ska hamna på ett swedbankkonto.

Men tänk på att handla på kredit är många gånger dumt, särskilt om det är för onödig konsumtion. En tumregel brukar vara: om du inte har 10 000 över denna månad att köpa detta, hur ska du då ha råd betala det + ränta nästa månad? Sen om jag inte minns fel är bidraget/lånet mindre i maj...
Citera
2011-04-06, 20:11
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Står inget om det på deras sida. Säker på att du inte bara råkade ut för en dryg bankman? Gå dit igen och prata med någon annan!
Det enda de kräver är att csn-pengarna ska hamna på ett swedbankkonto.

Men tänk på att handla på kredit är många gånger dumt, särskilt om det är för onödig konsumtion. En tumregel brukar vara: om du inte har 10 000 över denna månad att köpa detta, hur ska du då ha råd betala det + ränta nästa månad? Sen om jag inte minns fel är bidraget/lånet mindre i maj...

Sedan första januari gäller en nu konsumentkreditlag. Det är därför de seriösa företagen kräver en inkomst förutom CSN sedan 1 januari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in