2011-04-03, 16:38
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Men tror du så många blir diskade varje år? De måste bli diskade på 2-3delar för att komma under 32.

Nej, det har du rätt i. Men blir man diskad på ord/elf och suger i på de "matematiska" delarna är det inte svårt att få under 30.

Sen har väl nästan alla gjort misstaget att man råkar fylla i fel, dvs man hoppar över en ruta så alla svar förskjuts ett steg. Oftast märker man det, men det är kanske inte alla som gör.

Sen så tror jag att en stor del av dessa antingen gått hem innan de skrivit klart allt, eller så är det helt enkelt så att de inte ger sitt bästa av någon anledning.

Skulle gissa på att det inte vore många som får under 32 om de kommer utvilade, skriver alla delar och verkligen försöker så bra de kan.

Vad jag försöker säga är att jag har så god tro på mänskligheten att jag inte kan acceptera att det finns så många så dumma människor ^^
Senast redigerad av negerbarn 2011-04-03 kl. 16:41.
2012-03-31, 18:15
Medlem
oskruvads avatar
Antal deltagare och deras provresultat delas in i olika grupper med olika poäng och själva normaliseringen blir när dessa ses med utgång från standardavvikelse. Så räknas snitten ut på högskoleproven.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Standardavvikelse
2012-03-31, 19:24
Medlem
RonBurgundys avatar
Så, avrundar man uppåt eller nedåt när man dragit medelvärdet av kvant och verbaldelen? 1.65 t ex, blir det 1.6 eller 1.7?
2012-03-31, 20:02
Medlem
oskruvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonBurgundy
Så, avrundar man uppåt eller nedåt när man dragit medelvärdet av kvant och verbaldelen? 1.65 t ex, blir det 1.6 eller 1.7?
Förmodligen uppåt eftersom att 1.65 avrundat är 1.7.
2012-03-31, 21:23
Medlem
Torbjoerns avatar
Generell metod för att räkna ut ditt HP-snitt (gäller HT2011 och framåt, dvs det moderniserade provet)

0. Ett provpass är ett utprovningspass, avsett att testa frågor som kan komma i framtida HP. För VT2012 gällde att provpass 1 var utprovningspasset. Därför ska ev. resultat från detta pass bortses från.

1. Räkna ihop poängen från båda kvantitativa delar. För VT2012 gällde att provpass 3 och 5 var kvantitativa. Slå ihop poängen från respektive del, t.ex. 23/40 + 31/40 = 54/80.

2. Räkna ihop poängen från båda verbala delar. För VT2012 gällde att provpass 2 och 4 var kvantitativa. Slå ihop poängen från respektive del, t.ex. 21/40 + 34/40 = 55/80.

3. Gå in på http://studera.nu/hogskoleprovet/hog...llerhosten2011 och klicka på "Kvantitativ normeringstabell"

4. Hitta din delpoäng under kolumnen "Antal rätta svar". Vi ser att 54 ligger i intervallet 54-57 som motsvarade 1.5 på den kvantitativa delen. Detta är ditt kvantitativa värde.

5. Gå in på http://studera.nu/hogskoleprovet/hog...llerhosten2011 och klicka på "Verbal normeringstabell"

6. Hitta din delpoäng under kolumnen "Antal rätta svar". Vi ser att 55 ligger i intervallet 55-57 som motsvarade 1.4 på den verbala delen. Detta är ditt verbala värde.

7. Lägg ihop kvantitativt värde och verbal värde och dela resultatet med två. (1.5 + 1.4)/2 = 1.45. Avrundning sker uppåt, dvs 1.45 = 1.5. Detta är din normerade poäng.

** Denna metod bygger på extrapolering av data från HT2011s normeringstabeller. Därför är inte resultatet 100%-igt säkert, men det ger en god fingervisning om det ungefärliga värde man kan förvänta sig. VT2012s normeringstabell, vilken är den tabell man egentligen bör jämföra mot, kommer ut 23 april.
2013-04-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torbjoern
text...
Ditt inlägg hjälper många själar idag, inklusive mig. Det tackar vi för!
2013-04-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugenafsvea
Ditt inlägg hjälper många själar idag, inklusive mig. Det tackar vi för!

Jag kan tillägga att de ändrat systemet lite nu till höstens prov 2012 och vårens prov 2013.

1.45 avrundas INTE till 1.5. 1.45 är helt enkelt 1.45 och inget annat.

Ex: 2.0 kvantitativ del och 1.5 verbal del: (2+1.5)/2=1.75
2013-04-06, 21:01
Medlem
Skrev mitt första prov idag.. 0,6-0,7 nånstans.

Jag är inget snille direkt, men HP provet är ju något som man förbättrar för var gång. Min grund ifrån skolan var inte mycket att stå på, det märkte jag idag! Ni som tycker det är kul att trycka ner folk som försöker, borde börja uppmuntra istället. Pinsamt att det är så många som "tydligen" skriver över 1,0 och dessutom dumförklarar dem som inte sitter på dessa kunskaper ännu

Vissa prioriterar livet mer än andra i en viss ålder, då syftar jag inte på studier. Personligen är jag 22 och tar tag i det nu, efter mycket nöje under mina "hittills" bästa år!

PUSS
2013-04-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A73X
Skrev mitt första prov idag.. 0,6-0,7 nånstans.

Jag är inget snille direkt, men HP provet är ju något som man förbättrar för var gång. Min grund ifrån skolan var inte mycket att stå på, det märkte jag idag! Ni som tycker det är kul att trycka ner folk som försöker, borde börja uppmuntra istället. Pinsamt att det är så många som "tydligen" skriver över 1,0 och dessutom dumförklarar dem som inte sitter på dessa kunskaper ännu

Vissa prioriterar livet mer än andra i en viss ålder, då syftar jag inte på studier. Personligen är jag 22 och tar tag i det nu, efter mycket nöje under mina "hittills" bästa år!

PUSS

Anledningen är att det egentligen inte är svårt att få över 1.0 med svenska bakgrund och matte A.. Jag skrev 1.4 första gången (direkt från elprogrammet + matte c och d), idag, efter ett par år på en av sveriges svåraste utbildningar senare, fick jag 1.45~.

Att få 0.6-0.7 är för mig något nästintill omöjligt under rimliga förutsättningar. Däremot är det självklart bra att du försöker men jag betvivlar att du någonsin skulle skriva i närheten av 2.0. Detta låter jätteelakt förresten... Satsa på att bli högskoleingenjör, det krävs inte sådana extrema förmågor i läsförståelse och matten är lätt att lära sig!

För att klargöra ännu mer.. Jag vill inte vara elak, jag är själv starkt emot ett prov som lägger mig på 1.45~ då jag har en iq på över 135 samt går en mycket svår utbildning med bra studieresultat, samtidigt finns det ekonomer och, tyvärr, väldigt många humanister som sätter 2.0 men saknar helt förmåga till logiskt eller problemlösande tänk. Detta gör mig uppriktigt ledsen och jag skall nu gå och diskutera i någon tråd hur mycket jag anser att humanister är överflödiga.

Far väl, och lycka till med studierna!
2013-04-06, 22:26
Du hittar en nominieringstabell på studera.nu.
Du räknar ihop dina matterätt och dina språkrätt. Sedan kikar du på tabellen och ser vilket värde du hamnar för de olika delarna. Sedan tar du dessa t ex 1,5 och 1,2. Plussar ihop dem. Sedan delar du i två. Dvs (1,5x1,2)/2=? (Orkar inte slå det på miniräknaren och mina matteskills är obefintliga)

För 100%igt resultat måste du vänta på vårens tabell. Kommer väl typ samtidigt som provresultaten släpps.

Skrev första gången i höstas och hamnade på 1,15. Enligt höstens tabell hamnade jag på 1,1 idag. Iofs hade jag sovit alldeles för lite och som sagt min matte suger skrev högt på det verbala och kraschade totalt på matten.. typ 65rätt på språk och 35 på matten :/
2013-04-06, 23:35
Medlem
fick 120/160. vad tror ni att jag får, någon chans att jag hamnar 1.7?
2013-04-07, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dadde2
fick 120/160. vad tror ni att jag får, någon chans att jag hamnar 1.7?

Enligt förra årets hösttermins normerinstabell skulle du få 1.7.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in