Citat:
Ursprungligen postat av KarlmedK
En sak som stor mig ar att folk har for hoga tankar om sina kunskaper i sprak. For vissa ar flytande att kunna saga My name is Karl osv.
Har fan inte traffat en svensk som sager att han inte pratar engelska flytande, men ytterst fa som verkligen pratar FLYTANDE.
Blir bara larvigt nar folk listar typ 8 sprak och anser att de kan dem riktigt bra. Jag sager fuck you ! Om du inte har bott i England, Usa etc i typ 3 ar talar du inte flytande, for andra sprak kravs det langre tid an sa.
Detta har jag också tänkt på. Speciellt när det gäller folks engelska. Många tror att det räcker med grundskola och gymnasium för att kunna språket flytande. Men det krävs mer än så.
Hur många kan t ex prata om precis vad som helst på felfri engelska? Hur många förstår flertalet engelska dialekter? Hur många kan formulera grammatiskt avancerade satser? Boven i dramat är förmodligen att grundläggande engelsk grammatik är väldigt simpel. Detta gör att många tror att det räcker med att kunna den för att tala språket flytande. Men grammatik är inte allt. Språkliga nyanser, ett gigantiskt ordförråd, kunna en hel drös med synonymer, metaforer, korrekt fonologi och morfologi mm spelar också in.
Ontopic:
Svenska (modersmål)
Tyska (förstår 95 % av allt jag läser och hör. När det gäller tal är det endast grammatiken som är ett hinder)
Engelska (Har läst Engelska C på gymnasiet, så på den nivån ligger det)
Nederländska (Mycket enkla hälsningsfraser, presentationsfraser och kan berätta lite om mig själv)