2011-01-13, 11:18
Medlem
Mina mamma ar fran Irland sa darfor ar mitt modersmal engelska och min pappa ar tysk sa pratar tyska med honom. Fick dock bo i Tyskland i 2 ar for att lara mig det ordentligt. Jag flyttade till Sverige nar jag var 6 sa talar flytande svenska.
Har efter jag gick ut skolan, bott 2 ar i Tyskland, 2 ar i Frankrike och 3 ar i Spanien.
Darfor talar jag:
Engelska
Svenska
Tyska
Franska
Spanska

En sak som stor mig ar att folk har for hoga tankar om sina kunskaper i sprak. For vissa ar flytande att kunna saga My name is Karl osv.
Har fan inte traffat en svensk som sager att han inte pratar engelska flytande, men ytterst fa som verkligen pratar FLYTANDE.
Blir bara larvigt nar folk listar typ 8 sprak och anser att de kan dem riktigt bra. Jag sager fuck you ! Om du inte har bott i England, Usa etc i typ 3 ar talar du inte flytande, for andra sprak kravs det langre tid an sa.
Citera
2011-04-02, 10:47
Medlem
lendrygghs avatar
Själv talar jag svenska & engelska flytande, franska lite halvtomhalvt och ryska ytterst hjälpligt. Norska och danska säger sig självt.
Citera
2011-04-02, 10:58
Medlem
ThreeSevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aco0o
Som rubriken lyder: Hur många språk talar du?

Det skulle vara intressant att se här på Flashback, vilka och hur många språk ni talar.
Eftersom att jag själv talar 4 språk något bättre och något sämre. Språken som jag talar är:

Svenska
Serbiska
Engelska
Tyska

Så berätta här vilka språk ni talar och diskutera gärna skillnader och likheter!

Svenska
Finska
Nederländska
Tyska
Engelska
Förstår spanska rätt väl men talar det ej flytande. så den räknas nog inte
Citera
2011-04-02, 13:12
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmedK
En sak som stor mig ar att folk har for hoga tankar om sina kunskaper i sprak. For vissa ar flytande att kunna saga My name is Karl osv.
Har fan inte traffat en svensk som sager att han inte pratar engelska flytande, men ytterst fa som verkligen pratar FLYTANDE.
Blir bara larvigt nar folk listar typ 8 sprak och anser att de kan dem riktigt bra. Jag sager fuck you ! Om du inte har bott i England, Usa etc i typ 3 ar talar du inte flytande, for andra sprak kravs det langre tid an sa.

Detta har jag också tänkt på. Speciellt när det gäller folks engelska. Många tror att det räcker med grundskola och gymnasium för att kunna språket flytande. Men det krävs mer än så.

Hur många kan t ex prata om precis vad som helst på felfri engelska? Hur många förstår flertalet engelska dialekter? Hur många kan formulera grammatiskt avancerade satser? Boven i dramat är förmodligen att grundläggande engelsk grammatik är väldigt simpel. Detta gör att många tror att det räcker med att kunna den för att tala språket flytande. Men grammatik är inte allt. Språkliga nyanser, ett gigantiskt ordförråd, kunna en hel drös med synonymer, metaforer, korrekt fonologi och morfologi mm spelar också in.

Ontopic:

Svenska (modersmål)
Tyska (förstår 95 % av allt jag läser och hör. När det gäller tal är det endast grammatiken som är ett hinder)
Engelska (Har läst Engelska C på gymnasiet, så på den nivån ligger det)
Nederländska (Mycket enkla hälsningsfraser, presentationsfraser och kan berätta lite om mig själv)
Citera
2011-04-02, 13:56
Bannlyst
engelska
urdu
indiska
punjabi
arabiska
svenska
Citera
2011-04-02, 14:34
Bannlyst
Talar svenska flytande, engelska hyffsat (Har jobbat i Australien i 1 och ett halvt år, skulle dock ändå inte säga att jag talar flytande trots min utveckling i språket).

Kan kommunicera på franska och italienska förstår jag om man pratar långsamt.
Citera
2011-04-02, 14:42
Medlem
Substantials avatar
Svenska engelska somaliska, och arabiska till viss del..
Citera
2011-04-02, 14:59
Medlem
troswes avatar
12

Svenska 100%
Norska 100% (förstår, men pratar inte språket)
Danska 100% (förstår, men pratar inte språket)
Finska 5%
Engelska 100%
Tyska 100%
Franska 100%
Ryska 100%
Italienska 100%
Japanska 80%
Latin 75%

Håller på och lära mig Spanska
Senast redigerad av troswe 2011-04-02 kl. 15:02. Anledning: Glömde...
Citera
2011-04-02, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av troswe
Svenska 100%
Norska 100% (förstår, men pratar inte språket)
Danska 100% (förstår, men pratar inte språket)
Finska 5%
Engelska 100%
Tyska 100%
Franska 100%
Ryska 100%
Italienska 100%
Japanska 80%
Latin 75%

Håller på och lära mig Spanska
du är galen. varför har du lärt dig så många språk? jag kan bara 3.
Citera
2011-04-02, 15:33
Medlem
Svenska (högutbildad inföding)
Engelska (akademikernivå, dvs jag kan använda ord som "obfuscate" och "forbear" men är helt körd om någon pekar på ett köksredskap eller verktyg och ber mig säga vad det heter)
Japanska (JLPT 2, dvs bruksnivå)
Koreanska (partytrick-nivå, en termin på universitet)
Förstår skriven norska, danska och tyska.
Citera
2011-04-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunettegirl
engelska
urdu
indiska
punjabi
arabiska
svenska

Så du kan "indiska"? Kan du också belgiska, schweiziska, afghanistanska, kanadensiska och andra språk som inte finns?
Citera
2011-04-02, 20:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Så du kan "indiska"? Kan du också belgiska, schweiziska, afghanistanska, kanadensiska och andra språk som inte finns?
Med tanke på att Brunettegirl också listar urdu och punjabi tror jag att indiska nog mest är en felöversättning - en hyperöversättning, om man så vill - av hindi.

Som iofs är i princip samma språk som urdu.

Sen får jag erkänna att jag en gång underhöll ett gäng amerikaner med vad jag kallade för den vackra schweiziska nationalsången på det vackra schweiziska språket. Du får gissa själv vilket språk jag tog den på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in