2011-03-30, 19:47
Medlem
Hmm, om man får tro Sikhander, Bustopher, nono2 m fl har Mörland och RMV glömt kolla det mesta. Därmed bör det väl bli en rätt lätt match för försvaret att få den här läkaren frikänd trots massiva uppmäta överdoser av morfin och tiopental.

Dessutom var gärningsmannen sannolikt en annan (men då var det nog avsiktlig överdos av morfin och tiopental, eller hur?).
Citera
2011-03-30, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Hmm, om man får tro Sikhander, Bustopher, nono2 m fl har Mörland och RMV glömt kolla det mesta. Därmed bör det väl bli en rätt lätt match för försvaret att få den här läkaren frikänd trots massiva uppmäta överdoser av morfin och tiopental.

Dessutom var gärningsmannen sannolikt en annan (men då var det nog avsiktlig överdos av morfin och tiopental, eller hur?).
Om du frågar mig så föreligger det precis som du säger i fråga om brottslig gärning. Att åklagaren har tagit mer än två år på sig att komma till en stämning som håller talar om inte annat för det.

Jag skulle utan tvekan spela högt på att inget brott har begåtts i detta fall. Ingen av de närvarande verkar ha tillräckliga motiv och mätvärdena är världsrekord.

Om man nu anser att någon har försökt att mörda en person som inte lever verkar det osannolikt att den är en erfaren narkosläkare.
Citera
2011-03-31, 01:38
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Om man nu anser att någon har försökt att mörda en person som inte lever verkar det osannolikt att den är en erfaren narkosläkare.

En mycket viktig kommentar. Åklagarens tillagda brottsrubricering borde egentligen inte kunna riktas mot någon som har till uppgift att skilja på levande och döda.
Citera
2011-03-31, 07:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
En mycket viktig kommentar. Åklagarens tillagda brottsrubricering borde egentligen inte kunna riktas mot någon som har till uppgift att skilja på levande och döda.

Det argumentet motsvarar "Personer med god ekonomi borde inte kunna misstänkas för snatteri", överfört till en mindre laddad verklighet. Du förstår säkert att det inte kan användas här heller. Åtalet är ju grundat i en gärningsbeskrivning som åklagaren är tvungen att visa bortom rimligt tvivel, och misstanken har ju mycket litet med vad en narkosläkare antas ha för uppgift i verkligheten. (Väl?)

Tillägget bör rimligen vara med för att kunna hantera invändningen "man kan inte mörda en död människa, och barnet var kanske redan dött när..."

(Jag påminner om Silbersky, som ofta använder den taktiken i försvaret).
Citera
2011-03-31, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det argumentet motsvarar "Personer med god ekonomi borde inte kunna misstänkas för snatteri", överfört till en mindre laddad verklighet. Du förstår säkert att det inte kan användas här heller. Åtalet är ju grundat i en gärningsbeskrivning som åklagaren är tvungen att visa bortom rimligt tvivel, och misstanken har ju mycket litet med vad en narkosläkare antas ha för uppgift i verkligheten. (Väl?)

Tillägget bör rimligen vara med för att kunna hantera invändningen "man kan inte mörda en död människa, och barnet var kanske redan dött när..."

(Jag påminner om Silbersky, som ofta använder den taktiken i försvaret).
Jämförelsen haltar. Det handlar snarast om skattejuristen som tar bort grundavdraget i deklarationen och upptaxerar sig. Men visst förstår jag tilläget. Åklagarens gärningsbeskrivning stämmer inte med det enligt Mörland mest troliga förloppet. Handen på hjärtat: Kan man dräpa ett redan dött barn?

(Sedan verkar det som att vi sedan tidigare är överens om att Mörlands rapport ger vissa tvivel kring om ett brott har begåtts.)
Citera
2011-03-31, 10:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Handen på hjärtat: Kan man dräpa ett redan dött barn?

Nej, tekniskt sett kan man inte det. Däremot kan man göra ett allvarligt menat försök som misslyckas enbart för att barnet redan hade dött, tillexempel av morfinet.

Men det skall åklagaren i så fall visa.
Citera
2011-03-31, 10:45
Medlem
Citat:
Nej, tekniskt sett kan man inte det. Däremot kan man göra ett allvarligt menat försök som misslyckas enbart för att barnet redan hade dött, tillexempel av morfinet.

Men det skall åklagaren i så fall visa.
På en skala...

Hur sannolikt tror Du det är att en läkare med lång erfarenhet av intensivvård inklusive barn och krigsskådeplatser "missar" att kolla om hon "behöver döda" barnet?

(Ursäkta eventuellt stötande uttryck.)
Citera
2011-03-31, 11:24
Bannlyst
fp
Senast redigerad av smålandtintin 2011-03-31 kl. 11:27.
Citera
2011-03-31, 13:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
På en skala...

Hur sannolikt tror Du det är att en läkare med lång erfarenhet av intensivvård inklusive barn och krigsskådeplatser "missar" att kolla om hon "behöver döda" barnet?

(Ursäkta eventuellt stötande uttryck.)

Jag avser ju att lämna det problemet till åklagaren.

Men som argument i en rättegång är det på samma nivå som "Hur sannolikt är det att en förmögen person sysslar med snatteri".
Citera
2011-03-31, 13:41
Medlem
Citat:
Men som argument i en rättegång är det på samma nivå som "Hur sannolikt är det att en förmögen person sysslar med snatteri".

Snarare "hur sannolikt är det att en byggnadsingenjör demolerar en byggnad medan han står inuti huset som skall rivas". För inte har läkaren gagnats av handlingen varken ekonomiskt eller annorledes? Och den påstådda metoden är, som tidigare påpekats, oerhört amatörmässig i den version som åklagaren framställer händelsen.
Senast redigerad av Tjaeng 2011-03-31 kl. 13:46.
Citera
2011-03-31, 16:24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Vilken annan förklaring tänker du på? Thiopental metaboliseras primärt i levern och morfin utsöndras primärt i urinen. Uttorkning skulle driva upp bägge proverna. Fettkontamination skulle driva upp bägge proverna. En felaktig spädning antar jag driver upp bägge proverna (jag skriver 'antar' eftersom jag inte vet om bägge proverna späddes på samma sätt).

Det är en ärlig fråga. Jag har inte kommit på något kopplat fysiologiskt förlopp som driver upp bägge koncentrationerna.

Appropå levern. jag antar att flickan mot slutet hade rätt massiv organsvikt. Hur påverkade det leverns möjlighet att metabolisera thiopental?
Citera
2011-03-31, 16:28
Medlem
Citat:
Jag avser ju att lämna det problemet till åklagaren.
Du tycker alltså fortfarande efter två år att denna åklagarmyndighet med underställda resurser har gjort ett tillfredsställande jobb i ärendet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in